Wapń na wagę złota

Jednym z makroelementów niezbędnych człowiekowi do życia jest wapń. Nasz organizm potrzebuje go nie tylko w dzieciństwie – w fazie intensywnego wzrostu, ale na każdym etapie życia. Tłumaczymy dlaczego i podpowiadamy gdzie go szukać.
/ 05.09.2011 09:43
Słysząc wapń, myślimy kości – i jest to jak najbardziej poprawne skojarzenie.

Bo chyba każdy z nas wie, że wapń potrzebny jest do ich prawidłowego rozwoju. Ale już nie wszyscy zdają sobie sprawę, że tkanka kostna żyje i zmienia się przez całe życie człowieka. Jak? W dzieciństwie i okresie dojrzewania kości rosną i rozbudowują się. Natomiast w życiu dorosłym muszą być swoimi własnymi
"mechanikami" i dokonywać naprawy powstałych wraz z wiekiem mikrouszkodzeń. Bez tych napraw nie moglibyśmy się poruszać, bo nasze kości byłyby tak kruche.

Jak one przebiegają? Komórki kościogubne (osteoklasty) "uprzątają" najpierw starą, niepełnowartościową tkankę. Następnie osteoblasty (komórki kościotwórcze) wypełniają powstałe jamki nową kością (osteoidem), która musi ulec wysyceniu solami wapnia, żeby uzyskać odpowiednią twardość. Reasumując, jak większość tkanek, kości również ulegają ciągłej przebudowie. W ciągu całego życia wytracają one i magazynują wapń, co powoduje nieustanne przekształcanie się tkanki kostnej. U dzieci zapasy przewyższają straty, co sprawia, że kości rosną i stają się coraz twardsze. Gdy zawartość wapnia w pożywieniu spada, ubytek może przewyższyć magazynowanie. Kości stają się wtedy rzadsze i bardziej podatne na urazy. U osoby zdrowej, której dieta zawiera dostateczną ilość wapnia, procesy magazynowania i wydalania powinny być zrównoważone. Znaczy to, że kości powinny zyskiwać codziennie mniej więcej tyle samo wapnia, ile wytracają. Dlatego w każdym wieku organizm potrzebuje wapnia – zmienia się tylko jego dobowe zapotrzebowanie.

Wapń nie tylko dla kości
Wapń to nie tylko podstawowy budulec kości, ale pierwiastek mający wpływ na cały organizm.
• Kości i zęby
Podstawową funkcją wapnia jest budowa i utrzymanie zdrowych kości i zębów, co sprawia, że ciągłe dostawy tego pierwiastka są konieczne przez całe życie, zwłaszcza jednak w okresach rozwoju: w dzieciństwie, podczas ciąży i w okresie karmienia piersią.

Gdzie szukać wapnia?
Produktami bogatymi w wapń są produkty mleczne. Najbogatsze w wapń są sery podpuszczkowe dojrzewające (tzw. żółte). Zawierają 6-10 razy więcej wapnia niż sery twarogowe (to wynik procesów technologicznych). Niestety, żółte sery mają sporo tłuszczu i są kaloryczne, dlatego nie możemy się nimi objadać bez ograniczeń. Dwa plastry dziennie wystarczą. Wapń znajduje się też w serkach topionych i śmietanie, ale to także produkty wysokokaloryczne.
Jeśli ktoś uczulony jest na białko mleka krowiego, może skusić się na mleko kozie (i jego przetwory). Wywołuje znacznie mniej alergii, natomiast zawiera więcej wapnia niż krowie. Nie można też zapominać o rybach. Zawierają witaminę D oraz wapń. Ale wybierając np. sardynki z puszki, zjadajmy je ze szkieletem, bo głównie w nim jest wapń. Co prawda wapń z produktów mlecznych jest lepiej przyswajany (w 30 proc.) niż z roślin (w 10-13 proc.), ale ziarnko do ziarnka... Wapń mają warzywa zielone (brokuły, jarmuż, natka, kalarepa), strączkowe (soja i fasola), owoce (suszone figi).
W swojej diecie warto także zadbać o cynk (wątroba cielęca, mięso indyka, dynia), witaminy: K (zielone warzywa liściaste), C (papryka, pomarańcza, grejpfrut) oraz A (czerwone, pomarańczowe i żółte owoce).
Uwaga: niektóre warzywa (np. szpinak, szczaw, buraki) są bogate w szczawiany. Związki te, wiążąc w przewodzie pokarmowym wapń, obniżają jego wchłanianie. Trzeba zrezygnować z alkoholu i ograniczyć sól, mocną kawę, herbatę, napoje gazowane, bo zwiększają wydalanie wapnia z moczem.
Wapń może być również w produktach, które kojarzą się nam raczej z zawartością cukru, niż tego ważnego składnika. A to błędne myślenie.

Przykład? Budynie z wapniem WINIARY. Jedna porcja takiego budyniu pokrywa aż 22% zalecanego dziennego spożycia na ten składnik. Amatorom zimnych deserów do gustu przypadną na pewno lody NESQUIK, pokrywające aż 15% dziennego zapotrzebowania na wapń. Do wyboru są tradycyjne lody na patyku i sprzedawane na gałki, a także familijne opakowania 900ml oraz NESQIUK tubka –kakaowe lody ukryte w tubce do wyciskania. Bogate w wapń są także płatki NESTLÉ NESQUIK Duo – super połączenie oryginalnych kuleczek NESTLÉ NESQUIK o smaku czekoladowym i nowych, białych kuleczek o smaku waniliowym. Również kakao NESQUIK, które ma teraz udoskonaloną recepturę – z bardziej dostosowaną do potrzeb konsumentów ilością cukru, zawiera więcej wapnia i magnezu.

Tagi: wapń, dieta