Święta wielkanocne zdrowe dla diabetyka - o czym pamiętać?

Święta wielkanocne, podobnie jak Boże Narodzenie, to jeden z trudniejszych okresów dla osób na diecie oraz diabetyków. W polskiej tradycji królują bogato zastawione stoły i długie godziny biesiadowania w gronie najbliższych. Jednym z wyzwań dla diabetyków są wielkanocne ciasta, słodkie mazurki, tłuste paschy i serniki czy wreszcie baby wielkanocne. Warto wiedzieć, że obecnie dostępnych jest na rynku wiele zamienników cukru. Który z nich wybrać będąc diabetykiem?

Zamienniki cukru

  • zamienniki naturalne: fruktoza, glukoza, wszelkie syropy glukozowo-fruktozowy, -klonowy działają w sposób podobny do cukru białego, podnosząc znacznie poziom cukru we krwi - nie są więc polecane dla cukrzyków.
  • zamienniki należące do grupy alkoholi cukrowych zwanych poliolami. W tej grupie możemy wyróżnić: mannitol, sorbitol, maltitol, ksylitol, erytritol. Związki te charakteryzują się znacznie mniejszą kalorycznością od białego cukru (ok 40% mniej), mają również znacznie niższy indeks glikemiczny.
  • syntetyczne słodziki, a wśród nich najbardziej znane to: aspartam, acesulfam K, cyklaminian sodu i sacharyna.

Poliole - nieszkodliwe zmienniki cukrów

Poliole są dobrymi zamiennikami cukrów – warto jednak pamiętać, że większość z nich posiada pewną kaloryczność i choć nieznacznie, ale będzie wpływać na poziom insuliny we krwi. Mannitol możemy spotkać w pożywieniu pod nazwą E-421. Naturalnie występuje w drzewach iglastych czy wodorostach, na skalę przemysłową uzyskuje się go z glukozy. Sorbitol natomiast występuje w produktach pod nazwą E-420. Naturalnie możemy go znaleźć w owocach takich jak czereśnie, jabłka czy winogrona; na skalę przemysłową uzyskiwany jest z glukozy. Podobnie jak pozostałe poliole nie ma efektów ubocznych, jednak w pojedynczych przypadkach zdarzały się nietolerancje tego produktu w postaci biegunek. Maltitol ma smak bardzo podobny do białego cukru i jest niemal tak samo słodki, ponadto nadaje się do obróbki termicznej, może być więc wykorzystywany do gotowania i pieczenia. Używany jest w takich samych proporcjach jak cukier biały, dlatego jego stosowanie nie wymaga zmiany w przepisach kulinarnych. Na skalę przemysłową otrzymuje się maltitol w procesie redukcji maltozy. Zaś ksylitol jest najczęściej uzyskiwany z brzozy, dlatego znany jest również jako cukier brzozowy. Dostępny w postaci krystalicznej lub płynnej. Niestety kosztowny proces otrzymywania tego produktu sprawia, że nie jest on najtańszą alternatywą cukru – za to naturalną. Podobnie jak inne poliole ma znacznie niższy indeks glikemiczny od zwykłego cukru białego (14 krotnie). Ksylitol jest substancją, która od pewnego czasu szturmuje rynki zachodnie jako zdrowszy zamiennik cukru. Nie wpływa destrukcyjnie na stan zębów, nie wywołuje próchnicy, jest również wskazany u osób, u których występuje grzybica układu pokarmowego czy bakteria Helicobacter pylori. Komisje działające przy WHO nie ustanowiły ADI – dopuszczalnej dziennej dawki tego produktu, uznając go za całkowicie bezpieczny.Kolejny zamiennik to erytrytol w postaci naturalnej występuje w wielu owocach i algach morskich. Na skalę przemysłową może być wytwarzany z gliceryny. Produkt ten jest dopuszczony do obrotu w Polsce od 2008 roku - nie posiada w ogóle kaloryczności, nie jest metabolizowany przy użyciu insuliny.

Zobacz także: Cukier - nie sama słodycz

Stewia - słodka z natury

Stewia – jest to wyciąg z rośliny Stevia rebaudiana, która słynie z bardzo słodkich liści. Roślina ta od dawna znana w Ameryce Południowej, na stoły europejskie trafił dopiero w 2009 roku (jako pierwsza stewię wprowadziła Francja), w 2011 roku dopuszczono jej obrót w całej Unii Europejskiej. Stewia jest ok. 200 razy słodsza od sacharozy, nie ma praktycznie kaloryczności, jest odporna na wysokie temperatury, nie należy jednak stosować jej bez umiaru, szczególnie u małych dzieci.

Zobacz także: Stewia - naturalny słodzik

Słodziki syntetyczne

Aspartam jest bardzo popularnym słodzikiem bezkalorycznym, może więc być stosowany przez diabetyków. Niestety zawiera aminokwas - fenyloalaninę, nie może być więc stosowany przez osoby chore na genetycznie uwarunkowaną fenyloketonurię. W wyniku metabolizmu aspartamu powstaje metanol – jednak jego stężenie nie przekracza normy dla człowieka. Warto również podkreślić, że aspartam może wywoływać reakcję alergiczną.

Acesulfam k – podobnie jak aspartam daje szybkie uczucie słodyczy, jest pozbawiony kalorii, i został dopuszczony do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych i Unii Europejskiej, jednak nadal wśród wielu naukowców budzi kontrowersje. Jego nadmierne spożycie może doprowadzić do raka płuc, białaczki, raka piersi, chorób układu nerwowego. Występuje pod nazwą E-950. Cyklaminian sodu jest syntetyczną substancją słodzącą, bezkaloryczną, około 30 razy słodszą od sacharozy – cukru.

Sacharyna – obecnie jest stosowana rzadko, ponieważ wykryto pewne powiązania z występowaniem choroby nowotworowej przy jej stosowaniu. Ogólnie należy uważać na słodziki, ponieważ nadal nie ma długofalowych badań na temat skutków ubocznych ich stosowania.

W zgodzie z naturą

Najważniejsze to unikać produktów sztucznych i tych, co do których nie znamy reakcji naszego organizmu (alergie). Dlatego do wykorzystania przy świątecznych wypiekach jest cała gama produktów naturalnych służących do słodzenia. Warto także pamiętać, aby potrawy były lekkostrawne, np. zawierały jogurt naturalny zamiast śmietany, czy gotowane na parze, bez dodatku tłuszczu i nie smażone – mówi Magdalena Tyczkowska, dietetyk Naturhouse.

Zobacz także: Czy słodzik szkodzi?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)