Świąteczne pokusy - jak się im oprzeć?

Święta wielkanocne to czas odpoczynku, spotkań rodzinnych i… spożywania świątecznych smakołyków. Ten ostatni element bywa dla nas bardzo często zgubny, a na dodatek jest przyczyną wyrzutów sumienia i dietetycznych obietnic trwających aż do kolejnych świąt. Z drugiej jednak strony, całkowite wyrzeczenie się przygotowanych przez bliskich pyszności, jest niemalże niemożliwe, a z pewnością bardzo uciążliwe. Czy w tym przypadku istnieje jakikolwiek kompromis żywieniowy? Jak oprzeć się świątecznym pokusom?
/ 28.03.2013 12:04

Wielkanocne ciasta

Oto kilka cennych porad, które pozwolą nam przetrwać święta, bez konieczności unikania wspólnych posiłków.

1. Zachowaj umiar i rozsądek

Podstawowym problemem podczas świątecznych posiłków, jest brak kontroli nad ilością spożywanych pokarmów. Towarzyszą one bowiem radosnym rozmowom i ciekawym opowiadaniom, w obliczu których każdy kolejny kęs staje się działaniem automatycznym. Doskonałym sposobem na zwalczenie tego nawyku, jest nakładanie na talerz małych porcji i wolne ich spożywanie. W ten sposób możemy cieszyć się smakiem ulubionych potraw, jednocześnie zyskując szybko uczucie sytości i dostarczając znacznie mniej kalorii. Cennym zabiegiem jest także racjonalne zagospodarowanie świątecznego stołu. Pojawiające się na nim jednocześnie wszystkie możliwe potrawy, powodują, że każdej z nich chcemy spróbować, co z kolei prowadzi do przejedzenia i skutkuje uczuciem ciężkości, bólami żołądka, oraz sennością.

Polecamy także: Święta wielkanocne zdrowe dla diabetyka

2. Przygotuj kilka potraw samodzielnie

Nie zawsze mamy wpływ na skład potraw pojawiających się w naszym świątecznym menu. Część z nich jest bowiem przygotowywana przez bliskich, a tylko nieliczne stanowią kulinarne arcydzieło naszego autorstwa. Zastanówmy się więc, czy nie warto zobowiązać się do przygotowania większej ich ilości, jednocześnie rozwijając swoje umiejętności kucharskie i starannie dobierając wszystkie niezbędne składniki. Pamiętajmy przy tym, aby ograniczyć podaż tłustych produktów, takich jak majonez, śmietany, czy masło. Warto zastąpić je sosami na bazie jogurtu naturalnego, które doskonale nadają się zarówno do potraw jajecznych, sałatek  jak i do pieczeni. 

Jeśli jednak koniecznie musimy użyć majonezu, wybierajmy produkty typu light i traktujmy je jako dodatek, a nie bazę dla potrawy, używając tym samym znikomej ich ilości.

Słodkości świąteczne - unikać czy nie?

Całkowita eliminacja jest niemożliwa, jednak istnieją kulinarne przepisy dietetyczne, które umożliwiają znaczne ograniczenie kaloryczności ciast. Dobrym pomysłem jest sernik na bazie serków homogenizowanych light, czy też popularne w ostatnim czasie muffiny, które również posiadają swoją dietetyczną wersję.

3. Nie zapominaj o podstawowych zasadach zdrowego odżywiania

Ważnym elementem naszego stylu życia, niezależnie od tego czy się odchudzamy, czy też nie, jest przestrzeganie podstawowych zasad racjonalnego odżywiania. Dotyczy to także okresów świątecznych. Pamiętajmy więc o tym, aby spożywać dziennie ok. 4- 5 mniejszych objętościowo posiłków, nie podjadać pomiędzy posiłkami, włączać do jadłospisu świeże warzywa i owoce, unikać nadmiaru cukrów prostych, ukrytych pod postacią słodyczy i napojów słodzonych, wybierać spośród produktów zbożowych pełnoziarniste pieczywo, makarony i brązowy ryż, unikać nadmiernych ilości alkoholu (zalecana okazjonalnie jedna lampka czerwonego wina), spożywać chudy nabiał i chude mięsa oraz ryby, wzbogacać dietę w wielonienansycone kwasy tłuszczowe obecne w olejach roślinnych i nasionach.

4. Aktywizuj czas wolny

Jedną z bardzo istotnych kwestii jest także regularna aktywność fizyczna. Wykorzystajmy czas spędzany w gronie najbliższych na wspólne spacery, zamiast spędzać go przed telewizorem. Ten rodzaj odpoczynku będzie na pewno o wiele bardziej korzystny dla naszego organizmu i pomoże w spaleniu spożytych w nadmiarze kalorii.

Zastosowanie się do tych kilku prostych zasad jest gwarantem połączenia przyjemności związanej z uroczyście spędzanym czasem świątecznym, możliwością skosztowania ulubionych dań, z jednoczesnym pozbyciem się wyrzutów sumienia i uczucia niezdrowego przejedzenia.

Zobacz także: Jak przygotować lżejsze wersje popularnych wielkanocnych dań?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)