sól himalajska fot. Fotolia

Jakie właściwości i zastosowanie ma sól himalajska? Skład

Sól himalajska zasłynęła jako sól zawierająca w składzie 84 różne minerały o korzystnym wpływie na zdrowie człowieka. Zobacz, czy warto przepłacać i wymienić sól kamienną.
Barbara Dąbrowska / 09.07.2019 15:11
sól himalajska fot. Fotolia

Spis treści

  1. Skład
  2. Właściwości zdrowotne
  3. Zastosowanie
  4. Jak wzmocnić smak potraw bez dodatku soli?
  5. Bloki solne

Sól himalajska jest odmianą soli kamiennej. Wydobywa się ją w Pakistanie w tradycyjny sposób, jest to produkt nieprzetworzony, nieoczyszczony, który swój różowy, charakterystyczny kolor zawdzięcza zawartości żelaza i innych minerałów.

Skład

Choć „otchłań” Internetu powtarza i kopiuje informację o niesamowitym składzie mineralnym soli himalajskiej (84 różne minerały), to jednak żadna oficjalna organizacja związana z żywieniem nie potwierdziła tego składu (np. polski IŻŻ, amerykańskie bazy USDA). Wyszukiwarki artykułów naukowych (np. Pubmed) również nie potwierdzają tej rewelacji.

5 rad jak ograniczyć spożycie soli w diecie

Nie ma jednak wątpliwości, że sól himalajska, jak każda sól, składa się w około 95-98% z chlorku sodu. Pozostały, nikły procent to wspomniane składniki mineralne. Wśród minerałów są między innymi jod, wapń, miedź, magnez, żelazo, selen, cynk, jednak ich ilości są na tyle znikome, że pozostają bez wpływu na ludzki organizm. Jest wielce prawdopodobne, że sól himalajska dostarcza także niewielkich ilości składników trujących (np. polon, rad, uran), jednak podobnie jak w przypadku składników mineralnych mikro zawartość nie może zaszkodzić zdrowiu.

Właściwości

Sól himalajska jest zatem przede wszystkim źródłem sodu, pierwiastka, którego nadmierne spożycie przyczynia się do rozwoju nadciśnienia i zatrzymywania wody w organizmie. Himalajska sól różowa nie jest dobrą alternatywą dla zwykłej soli jodowanej, bo sól w ogóle należy ograniczać. Polski Insytut Żywności i Żywienia regularnie alarmuje, że Polacy spożywają za dużo soli (nawet 3-4 krotnie). Dziennie powinno się spożywać nie więcej niż 5 g soli (1 płaska łyżeczka), ale ilość ta uwzględnia zarówno sól dodaną (z solniczki, do dań, na kanapki), jak i sól będącą częścią składu produktów przetworzonych.

Co zatrzymuje wodę w organizmie?

Niestety górny limit spożycia soli zostaje często przekroczony tylko z żywności przetworzonej, bez dosalania w domu. Większość (ok. 75%) spożywanej przez Polaków soli pochodzi właśnie z gotowych produktów spożywczych. Sól himalajska nie ma żadnych potwierdzonych naukowo (zgodnie z zasadami evidence-based medicine tzw. medycyny opartej o dowody) właściwości zdrowotnych!

Zastosowanie

Można ją kupić już w większości dużych supermarketów, jednak cena jest wysoka (ceny za kilogram soli himalajskiej zaczynają się od około 10 zł/kg, ale te w młynku mogą nawet osiągać zawrotne ceny 120 zł za 1 kg), a korzyści z jej stosowania znikome. Sól różowa ma dokładnie takie samo zastosowanie jak tradycyjna sól kuchenna.  Radzimy jednak skupić się na sposobach wzmocnienia smaku dania bez dodatku jakiejkolwiek soli.

Jak stosować zioła w kuchni?

Jak wzmocnić smak potraw bez dodatku soli?

Do dań dodaj:

  • świeże zioła: bazylia, rozmaryn, oregano itd.
  • zioła suszone i tradycyjne mieszanki przypraw (np.  curry)
  • posiekany czosnek i cebulę
  • sok z cytryny lub limonki
  • gomasio, przyprawę na bazie sezamu z niewielkim dodatkiem soli.

Blok soli himalajskiej
fot. Adobe Stock

Bloki z soli himalajskiej

To ciężkie płytki wykonane w 100% z soli himalajskiej. Przygotowane w szczególności do gotowania, nie tylko prezentacji potraw.

Przed pierwszym wykorzystaniem należy zahartować je, aby w kolejnych użyciach nie pękała i starczyła na dłużej. Wstaw do piekarnika nagrzanego do 100 stopni Celsjusza i wstaw na 30 minut, a następnie zwiększaj ja co 30 minut o 50 stopni. W momencie, gdy uzyskasz 250 stopni Celsjusza zakończ i pozwól płytce ostygnąć w środku piekarnika. W ten sposób jest gotowa do użytkowania.

Możesz piec na niej zarówno w gazowych, jak i tradycyjnych grillach na węglu. Odpowiednie rozgrzanie zagwarantuje lepszy smak potraw i skrócony czas obróbki. Najważniejszym krokiem jest dokładne osuszenie bloczków i pozostawienia na 24 godziny przed kolejnym użyciem. To zapobiegnie przyszłym rysom, zatarciom i pęknięciom.

Co przygotować na blokach?

Możesz upiec:

Sezonowe warzywa – krótki czas przygotowania pozwala na zachowanie większości witamin i minerałów. Nie musisz ich dodatkowo solić – przesiąkną smakiem z kamienia solnego, dodatkowo nadającego wędzonego posmaku

Steki – w tym przypadku wystarczy jedynie świeżo zmielony pieprz, suszona cebula i czosnek granulowany lub pokrojony w kosteczkę. Na rozgrzanym bloku piecz przez 4 minuty z każdej strony. W ten sposób uzyskasz średnio wysmażony kawałek mięsa

Ciastka – pieczone w ten sposób klasyczne ciastka owsiane lub kruche z masłem nabiorą charakteru. Nie musisz martwić się o przesadne zasolenie – zawartość soli jedynie uwypukli naturalną słodycz kakao, czekolady lub miodu w wypiekach

Owoce morza – pieczone na grillu w ten sposób będą miały odpowiednią konsystencję – ryzyko gumowatej i ciągnącej powłoki jest znikoma. Wystarczy zamoczyć w soku z limonki i kawałkach imbiru przed wysmażeniem

Zobacz też:Fruktoza - zdrowy zamiennik czy szkodliwy cukier prosty Sprawdź produkty z niskim indeksem glikemicznym