Brak pewności siebie u osób otyłych jest największym problemem podczas współżycia/ fot. Shutterstock

Skomponuj zdrową kanapkę

Często brakuje nam czasu i pomysłu na to, jak urozmaicić i zwiększyć wartość odżywczą najpopularniejszych na naszym stole potraw. Kanapki praktycznie codziennie goszczą na naszych stołach, a ich skład najczęściej sprowadza się do białej bułki, masła i wędliny. Co warto dodać, aby kanapki były zdrowe, sycące i jednocześnie smaczne?
/ 21.12.2010 22:19
Brak pewności siebie u osób otyłych jest największym problemem podczas współżycia/ fot. Shutterstock

Zdrowe pieczywo- zdrowa baza

Najchętniej wybieramy produkty wypiekane z białej mąki, którą jednocześnie charakteryzuje zmniejszona wartość odżywcza. Niestety smak i puszystość pieczywa, nie zawsze idą w parze z naszym zdrowiem. Produkty wypiekane na bazie białej mąki, bardzo szybko powodują podniesienie stężenia glukozy we krwi, na co nasz organizm reaguje wzmożonym wydzielaniem insuliny, która obniża glikemię i ponownie jesteśmy głodni. Zwróćmy uwagę na to, aby chleb czy bułka miały adnotację, iż są „pełnoziarniste”. Dobrze, jeśli pieczywo wzbogacono o ziarenka, orzechy, czy otręby.

Wartościowe tłuszcze

Osoby z zaburzeniami lipidowymi powinny zrezygnować z tradycyjnego masła. Warto je zamienić na np. łyżeczkę oleju roślinnego lub oliwy z oliwek, które to obfitują w zdrowe (przede wszystkim dla układu krążenia) kwasy tłuszczowe. Aromat oliwy doskonale komponuje się z pomidorami, mozarellą i świeżymi przyprawami (bazylią, czy oregano).

Polecamy: Pietruszka czy cząber?

Chuda wędlina – jak odjąć kilokalorie?

Nieraz musimy rozstrzygać między smakiem i walorami dietetycznymi. Jeśli mamy do wyboru smacznie doprawioną wędlinę typu salami, lub też chudą wędlinę z piersi indyka – wybierzmy tą drugą. Różnica kaloryczna będzie ogromna. To także znacznie mniej niezdrowych, nasyconych kwasów tłuszczowych. Podobnie postępujmy z serami. Zamiast tradycyjnego żółtego sera, wybierzmy ten w wersji light, zamiast pełnotłustego twarogu, ten odtłuszczony.

Warzywa zawsze i wszędzie

Wpójmy sobie zasadę „bez warzyw nie ma kanapki”. Nie dość, że warzywa są praktycznie bezkaloryczne, stanowią prawdziwą skarbnicę witamin i składników mineralnych, to jeszcze wzmagają odczucie sytości. Kanapki wyglądają o wiele apetyczniej, gdy na talerzu zdobi je „kolorowa, warzywna oprawa”. Warzywa mogą pojawić się zarówno we wnętrzu sandwich’a, jak i w formie luźno rozłożonej na salaterce.

Cenne dodatki

Wartość odżywcza najpopularniejszej potrawy wzrośnie, jeśli dodamy do niej: kiełki (słonecznika, soi, rzeżuchę), czy posypiemy całość otrębami (pszennymi, owsianymi) lub też zarodkami (np. pszennymi). Dobroczynne składniki zawierają także: nasiona (np. słonecznika), pestki dyni, czy też orzechy (można je rozdrobnić i posypać nimi kanapkę).

Polecamy: Miód - lek na wiele schorzeń