POLECAMY

Składniki odżywcze ważne w diecie ucznia cz. 1

Dzieci mniej lub bardziej ochoczo udały się do szkoły. Przez wiele godzin ich szare komórki muszą wykonywać ciężką pracę. Zdobywają nową wiedzę i doświadczenia. Uczą się logicznie myśleć, samodzielnie rozwiązywać coraz to trudniejsze łamigłówki. Nie jest to tak lekkie zajecie jak się dorosłym wydaje, ponieważ jak na wiek dziecka – nowości w szkole jest bardzo dużo i wszystko muszą one ogarnąć.

Dzieci mniej lub bardziej ochoczo udały się do szkoły. Przez wiele godzin ich szare komórki muszą wykonywać ciężką pracę. Zdobywają nową wiedzę i doświadczenia. Uczą się logicznie myśleć, samodzielnie rozwiązywać coraz to trudniejsze łamigłówki. Nie jest to tak lekkie zajecie jak się dorosłym wydaje, ponieważ jak na wiek dziecka – nowości w szkole jest bardzo dużo i wszystko muszą one ogarnąć.

Składniki odżywcze ważne w diecie ucznia cz. 1

Fot. Depositphotos

Nie bez znaczenia jest dieta małego ucznia. Zwłaszcza teraz, gdy dziecko się rozwija i trenuje swój umysł. Musi być ona bardzo różnorodna i dostarczać dziecku dużo białek – jako czynnika niezbędnego do rozwoju, węglowodanów – czyli paliwa dla mózgu i mięśni, a także wielu innych pożytecznych substancji, jak kwasy tłuszczowe omega, witaminy i pierwiastki.

Przeczytaj: Śniadaniówka ucznia 

Białka

Pełnią wiele ról w organizmie człowieka. Najbardziej są nam potrzebne w wieku dziecięcym, kiedy intensywnie się rozwijamy i rośniemy.  Wyróżniamy następujące funkcje białek:

  • budulcowa ponieważ tworzą komódki organizmu, przez co warunkują prawidłowy wzrost i rozwój
  • transportowa – umożliwiają transport tlenu do komórek ciała np. hemoglobina; a ponadto pomagają utrzymać prawidłowy bilans wodny (objętość przyjętych i  wydalonych płynów są podobne),
  • syntezują się z nich enzymy trawienne, tkankowe, hormony i przeciwciała (komórki odpornościowe),
  • wspomagają odtruwanie organizmu z toksyn i przyspieszają jego regenerację np. po urazach, operacjach,
  • umożliwiają skurcz i rozkurcz mięśni, a także przekazywanie impulsów nerwowych.

Białka mogą pochodzić od zwierząt lub od roślin. Białkami pełnowartościowymi są białka zwierzęce, a niepełnowartościowymi roślinne. Źródłem białek zwierzęcych są chude mięsa – cielęcina, wołowina, indyk, kurczak, a także ryby, mleko i jego przetwory (serki, jogurty, kefiry, twarogi) oraz jaja. Białek roślinnych jest najwięcej w roślinach strączkowych, jak groch, fasola, soja, konopie, soczewica oraz produktach z soi np. tofu, kotlety sojowe, mleko sojowe.

Przeczytaj:Fakty i mity o mleku

Przeczytaj: Za dużo białek w diecie – skutki nadmiaru 

Przeczytaj: Soja – dobra czy zła? 

Przeczytaj: Siła małych strączków 

Węglowodany

Są niezbędne dziecku podczas wytężonej pracy umysłowej, a także podczas zwiększonej aktywności fizycznej. To one dają im energię na cały dzień. Wyróżniamy cukry proste i złożone. Cukrem prostym jest np. glukoza, która szybko podnosi poziom cukru we krwi, ale na krótko. Jej źródłem są słodycze, czekolada, soki owocowe, ciasta, drożdżówki i gruszki i banany. Jest to ważne zwłaszcza dla dzieci, które chorują na cukrzycę, ponieważ w razie niedocukrzenia, czyli hipoglikemii, będą wiedziały co mają zjeść, by zniwelować jej objawy i zapobiec pogorszeniu się swojego stanu.

Cukry złożone dostarczają energii na dłużej i powinny stanowić podstawę żywienia dzieci. Najlepiej gdy obfituje w nie pierwsze i drugie śniadanie, co pozytywnie wpłynie na samopoczucie dziecka i jego funkcjonowanie w szkole. Źródłem takich cukrów jest pieczywo, płatki owsiane, płatki kukurydziane i inne śniadaniowe, ciasteczka zbożowe, warzywa i owoce, takie jak jabłka, pomarańcze, brzoskwinie, mandarynki, kiwi, truskawki, nektarynki, mango.

Przeczytaj: Węglowodany w diecie

Kwasy omega-3, omega-6 i omega-9

Kwasy tłuszczowe omega-3, omega-6 i omega-9 należą do NNKT, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Organizm dziecka nie jest w stanie sam ich sobie wyprodukować, dlatego muszą one zostać dostarczone z pożywieniem. Ich działanie polega na ochronie układu nerwowego, usprawnieniu procesów myślowych oraz pamięci, zmniejszaniu ryzyka chorób serca, naczyń i nowotworów. Ponadto,kwasy omega, w odpowiednich proporcjach kształtują odporność dziecka i pozwalają na szybsze wyzdrowienie w razie infekcji. 

Do kwasów omega-3 zaliczamy kwas eikozapentaetonowy - EPA, dokozaheksaenowy – DHA i alfa- linolenowy - ALA. Dwa pierwsze i kwasy omega-6 są obecne w rybach i owocach morza, a szczególnie w tłustych rybach i tranie (łosoś, dorsz, szprotki, śledzie, sardynki, małże, homary, kawior, krewetki). Kwas ALA znajduje się w tłuszczach roślinnych, jakimi są oleje: lniany, słonecznikowy, rzepakowy, sojowy. Ponadto występują w orzechach włoskich, ziemnych i laskowych. Kwasy omega-9 z kolei, znajdziemy w oliwie z oliwek i oleju rzepakowym. 

Przeczytaj: Kwasy tłuszczowe omega

Przeczytaj: Ryby – samo zdrowie

Przeczytaj: Oliwa z oliwek 

Przeczytaj: Len – polskie złoto 

Przeczytaj: Orzechy – co w sobie kryją? 

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)