Wszystko, co powinnaś wiedzieć o sacharozie (czyli o białym cukrze)!

Sacharoza, to po prostu cukier z cukiernicy. Białe kryształki używane do słodzenia. Sprawdź, gdzie występuje i czym grozi jej nadmierne spożycie.
Barbara Dąbrowska / tydzień temu
Kawa z cukrem (sacharoza) i pączek fot. Adobe Stock

Spis treści:

Sacharoza – co to jest?

Z punktu widzenia chemicznego sacharoza jest dwucukrem zbudowanym z jednej cząsteczki glukozy i jednej fruktozy połączonych tzw. wiązaniem glikozydowym. Ze względu na surowce, z których jest otrzymywana nazywana jest także cukrem buraczanym lub trzcinowym. W potocznym, codziennym rozumieniu sacharoza to po prostu cukier, czyli białe kryształki, które dodajesz do herbaty.

Związek ten powszechnie stosowany jest do słodzenia słodyczy, napoi, ciast. W naturze występuje przede wszystkim w owocach.

Na opakowaniach produktów spożywczych sacharoza oznaczona jest w tabeli wartości odżywczej, jako cukier prosty razem z innymi związkami, które zaliczają się do tej grupy.

Właściwości, wartość odżywcza i kalorie sacharozy

Sacharoza ma postać białych kryształków, które bardzo dobrze rozpuszczają się w wodzie. Oczyszczony biały cukier zawiera 99,8 g czystej sacharozy w 100 g i nie dostarcza w zasadzie żadnych innych wartości odżywczych.

Brązowy cukier pozyskiwany z trzciny cukrowej jest w mniejszym stopniu oczyszczony. Z tego powodu zawiera niewielką ilość witamin z gr. B, jednak jego wartość odżywcza nie jest znacząco wyższa wbrew powszechnej opinii.

Zastanów się, czy warto słodzić herbatę? Sacharoza dodawana do napojów i innych dań to puste kalorie. Zobacz, co się dzieje, gdy pijesz codziennie 2 herbaty słodzone 2 łyżeczkami cukru.

  • 2 łyżeczki cukru to 40 kcal.
  • 2 herbaty z 2 łyżeczkami cukru dostarczają łącznie 80 kcal.
  • W ciągu miesiąca spożywasz w ten sposób dodatkowe 2400 kcal.
  • Przytyjesz kilogram w tkance tłuszczowej, gdy zjesz 7000 kcal więcej ponad swoje zapotrzebowanie.
  • Pijąc taką ilość herbaty kilogram więcej na wadze zobaczysz już po 3 miesiącach!

Pomyśl teraz o odwrotnym procesie. Co się wydarzy, gdy przestaniesz słodzić lub zmniejszysz ilość cukru o połowę? Jeśli do tego dorzucisz ograniczenie jedzenie słodyczy i picia napojów gazowanych to efekt może być piorunujący, nawet, jeśli nie zmienisz w diecie nic innego! Schudniesz bez wysiłku!

Zastosowanie i występowanie sacharozy

Sacharoza w naturze występuje przede wszystkim w owocach, choć dominującym cukrem owocowym jest fruktoza. Nie musisz bać się cukru prostego z owoców świeżych. Najbogatsze w sacharozę są:

  • daktyle,
  • mango,
  • ananas,
  • morele,
  • nektarynki,
  • brzoskwinie,
  • melon.

Związek ten jest wykorzystywany w przemyśle spożywczym do słodzenia nie tylko produktów z grupy słodyczy i napoi gazowanych. Sacharozą słodzone są także:

  • jogurty owocowe,
  • płatki śniadaniowe,
  • syropy na kaszel,
  • dosładzane owoce suszone,
  • owoce w puszce,
  • dżemy, konfitury i powidła.

W tych ostatnich cukier jest jednocześnie środkiem konserwującym ograniczającym rozwój drobnoustrojów odpowiedzialnych za psucie produktu. Duże ilości sacharozy zawiera także syrop klonowy i melasa.

Czy sacharoza jest szkodliwa?

Człowiek w ogóle nie potrzebuje sacharozy do życia, poza tą, którą zjada w świeżych owocach. Jej nadmiar jest bardzo szkodliwy dla zdrowia. Z tego powodu należą ją ograniczać, na tyle, na ile jest to możliwe. Duża ilość cukru sprzyja:

  • otyłości,
  • insulinooporności i cukrzycy typu II,
  • chorobom serca,
  • próchnicy zębów,
  • osteoporozie,
  • zaburzeniu mikroflory jelit,
  • szybszemu starzeniu się skóry,
  • zaburzeniom erekcji,
  • wahaniom nastroju.

Według norm cukier dodany może stanowić maksymalnie 10% z całodobowego zapotrzebowania kalorycznego, ale eksperci podkreślają, że ilość tą należy ograniczyć do 5%. Oznacza to, że jeśli starasz się spożywać 2000 kcal na dobę, to możesz zjeść tylko 5 łyżeczek cukru ze wszystkich produktów, które go dostarczają. To nie tylko cukier z cukiernicy!

Cukier (sacharoza)w kostkach i puszki z napojami gazowanymi.

Czym zastąpić biały cukier?

Jeśli masz problem z wyeliminowaniem dosładzania zamień cukier stołowy na ksylitol lub erytrytol. Oba związki to tzw. alkohole cukrowe, bezpieczne dla człowieka. Ksylitol ma 40% kaloryczności cukru, zaś erytrytol w ogóle nie dostarcza kalorii. Oba związki wyglądają i smakują dokładnie tak samo jak sacharoza. Jedyna różnica to lekkie uczucie zimna na języku, które zostaje po ich zjedzeniu. Możesz ich także używać do pieczenia. Ksylitol spożyty w nadmiernej ilości może wywołać efekt przeczyszczający, dlatego warto łączyć zastosowanie obu związków w domowej kuchni.

Dowiedz się więcej o tym, jak ograniczyć słodycze w diecie:
Batony, cukiereczki, ciasteczka… Gubią także ciebie? Poznaj 5 strategii, dzięki którym ograniczysz zjadane słodycze
Detoks cukrowy – wyeliminuj cukry dodane, nie bój się cukru naturalnego!
Dzięki tej diecie pokonasz uzależnienie od słodyczy!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)