POLECAMY

Piramida żywienia

Piramida żywienia to graficzny model, według którego powinno się układać swój codzienny jadłospis. Nie jest to skomplikowane. Ostatnia wersja piramidy opiera się na założeniach diety śródziemnomorskiej, która obfituje w warzywa, owoce, nabiał, ryby i tłuszcze roślinne. Dawniej wyglądała nieco inaczej...

Piramida żywienia to graficzny model, według którego powinno się układać swój codzienny jadłospis. Nie jest to skomplikowane. Ostatnia wersja piramidy opiera się na założeniach diety śródziemnomorskiej, która obfituje w warzywa, owoce, nabiał, ryby i tłuszcze roślinne. Dawniej wyglądała nieco inaczej...

Piramida jest oczywiście autorstwa Amerykanów. Utworzono ją w 1992 roku. W 2007 została uaktualniona. Naniesiono na nią właśnie „śródziemnomorskie” modyfikacje. Oto jak przedstawia się współcześnie:

Kilka razy w miesiącu – czyli szczyt piramidy
Szczyt jak zazwyczaj stanowi czerwone mięso (wieprzowina, jagnięcina, wołowina). Znalazło się ono tutaj z uwagi na to, że zawiera najwięcej cholesterolu oraz może stać się przyczyną raka okrężnicy. Spożywanie czerwonego mięsa dopuszcza się do menu kilka razy w miesiącu. Podobnie ma się sprawa z masłem, białym pieczywem , bułkami pszennymi, białym ryżem, ziemniakami i makaronem jajecznym.

Nie częściej niż raz na tydzień...
Niżej szczytu znajdują się słodycze. Jak wiemy są one bogactwem cukrów, ale tych prostych. Nadmiar słodyczy w diecie sprzyja nadwadze, otyłości, cukrzycy, a także próchnicy zębów. Inne produkty w tym miejscu, to naleśniki, ciasta, torty i kremy cukiernicze.

Kilka razy w tygodniu...
Pod słodkościami miejsce zajęły jaja. Jak dotąd uważano, że trzeba ograniczyć ich przyjmowanie do 2-3 na tydzień, dlatego że zawierają dużo cholesterolu. Piramida żywienia dopuszcza je kilka razy w tygodniu. Warto wiedzieć, że żółtko jaj to kopalnia żelaza i źródło cystatyny, która może zapobiegać paradontozie.
Pod jajami umieszczono drób (kurczak, indyk, kura). Mięso drobiu jest jasne i nie zawiera aż tyle tłuszczu. Przed zjedzeniem kurczaka/indyka, zaleca się usunięcie skóry, obfitującej w cholesterol.
Niżej drobiu, uplasowały się ryby. Najlepiej gdy są to ryby morskie (łosoś, dorsz, makrela, sardynka, szproty, śledź). Są one bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, niezbędne dla naszej psychiki, odporności, układu nerwowego, hormonalnego, serca i naczyń krwionośnych. Istnieją przesłanki o ich właściwościach przeciwnowotworowych.

Wymienione cztery piętra zawierają produkty, które można przyjmować nie częściej, niż kilka razy w tygodniu. Są to niewątpliwie źródła dobrze przyswajalnego białka, ale także cholesterolu. Pierwszeństwo w tej grupie należy się rybom. Jednak warto też podkreślić, że dobrym źródłem białek są dodatkowo rośliny strączkowe, w tym soja.

Codziennie... - czyli zmierzając ku podstawie
Następna część piramidy zawiera piętra z produktami, które zaleca się przyjmować codziennie. Wygląda to tak: pod drobiem, zasugerowano nabiał, obejmujący mleko, maślanki, sery i jogurty. Są one źródłem białek, wapnia, magnezu i witamin A i E. Nabiał wyliczony został wraz z suplementami wapnia.
Pod nim dopiero mamy warzywa (w tym strączkowe) i owoce, zawierające całe mnóstwo witamin, pierwiastków i błonnika. Owoce to również bogactwo węglowodanów, dlatego ich spożycie nie może być wysokie: 2-3 porcje dziennie. Jarzyny powinno się przyjmować w 5 porcjach na dzień lub do woli.
Niższe piętro – to tłuszcze roślinne: oleje roślinne (rzepakowy, sojowy, słonecznikowy), oliwa z oliwek oraz miękkie margaryny. Oleje te są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin A, D i E, a także lecytyny. Dzięki nim zapewniamy sobie prawidłowy rozwój i funkcjonowanie układu nerwowego. Poza tym prawie w ogóle nie zawierają cholesterolu, więc są przydatne w zapobieganiu chorobom serca i naczyń krwionośnych.
Przedostatnie piętro to produkty węglowodanowe, a więc pełnoziarnisty chleb, razowy makaron, makaron z pszenicy durum, gotowane al dente, nieoczyszczone kasze i ryż.

Podstawę piramidy powinna stanowić aktywność fizyczna i systematyczna kontrola masy ciała. Najlepiej gdy jest dostosowana indywidualnie do każdego człowieka i uprawiana codziennie, przez około pół godziny. Nie może być forsująca, ma dostarczać przyjemności i rozładować codzienne stresy.

Dla dorosłych jest jeszcze mała niespodzianka: od czasu do czasu możemy sobie pozwolić na lampkę czerwonego, wytrawnego wina. Niektórzy nawet zalecają jej wypicie codziennie do obiadu lub kolacji. Z płynów powinno się wybierać wody mineralne, soki warzywne, zieloną herbatę, a ograniczyć napoje gazowane, wyskokowe, czarną herbatę i kawę. Ważny jest jeszcze aspekt niedoborów. Osoby prezentujące ich objawy, powinny je uzupełniać stosownymi suplementami.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/8 lat temu
ta piramida niestety to mit, dawno udowodniono ze szczyt jej nie powinien w ogole istniec w naszym zywieniu. miesa nie powinno sie w ogole spozywac a cukier to syntetyczny narkotyk
/8 lat temu
odżywianie, odżywianiem, ale jednak potrzeba dodatkowych wspomagaczy, ja probowalam naprawde wielu suplementów diety, preparatów, az w koncu ktos mi polecil koenade - tabletk, ktore jako jedyne dzialaja. czuje sie od razu pozytywnie pobudzona, energiczna, a do tego poprawila mi sie kondycja skóry. polecam, dziewczyny sprobujcie.
/8 lat temu
przereklamowane placebo