POLECAMY

Olej czy oliwa? cz. 2

W pierwszej części cyklu o tłuszczach roślinnych poznaliśmy ciekawe propozycje olejów. Każdy płynny tłuszcz z roślin jest szczególnie wskazany osobom dbającym o swoje zdrowie. Niektóre oleje mają też właściwości lecznicze, dlatego są przeznaczone ludziom w określonych stanach chorobowych. Z podażą niektórych trzeba jednak uważać. Pamiętajmy o tym, wybierając właściwy dla siebie tłuszcz.

W pierwszej części cyklu o tłuszczach roślinnych poznaliśmy ciekawe propozycje olejów. Każdy płynny tłuszcz z roślin jest szczególnie wskazany osobom dbającym o swoje zdrowie. Niektóre oleje mają też właściwości lecznicze, dlatego są przeznaczone ludziom w określonych stanach chorobowych. Z podażą niektórych trzeba jednak uważać. Pamiętajmy o tym, wybierając właściwy dla siebie tłuszcz.

Olej czy oliwa? cz. 2

A oto następne, godne naszej uwagi oleje...

Olej makowy

Kolejny olej tłoczony na zimno. Uzyskuje się go z ziarenek maku lekarskiego. Ma delikatny, orzechowy smak. Zawiera dużo niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, głównie omega-6. Dzięki nim możliwa jest regeneracja komórek organizmu, zapobieganie nowotworom i chorobom serca. Kwasy omega-6 powinny być przyjmowane w odpowiednich proporcjach z kwasami omega-3, dlatego z tym olejem nie można przesadzać, a używać go jedynie jako przyprawę do sałatek, wypieków lub potraw z sera. Można go łączyć z innymi olejami, które zawierają więcej omega-3, np. rzepakowy i lniany.

Mak – pożyteczna roślina

Olej lniany

Uzyskiwany jest z siemienia lnianego, tłoczony metodą na zimno. Zawiera mnóstwo kwasów omega-3, chroniących nas przed nowotworami, chorobami serca, zaburzeniami odporności, rozwoju i układu nerwowego. Niestety kwasy omega-3 szybko tracą swe właściwości, na drodze utleniania, stąd krótka przydatność oleju lnianego do spożywania i konieczność przechowywania go w określonych warunkach: ciemna, szklana butelka, szczelnie zakręcona, umieszczona w lodówce lub zimnej piwnicy. Polecany jest do sałatek i twarogów.

Len – polskie złoto

Olej sojowy

To tłuszcz uzyskany z nasion soi. Jest bogaty w kwasy wielonienasycone, kwas linolowy, witaminę E i lecytynę, która zapobiega tworzeniu się kamieni żółciowych, a także chroni i wspomaga układ nerwowy. Jednak należy uważać z jego stosowaniem, ponieważ wysoka zawartość kwasów omega-6 i stosunkowo niska omega-3, może mieć negatywny wpływ na zdrowie kobiet po menopauzie sprzyjając nowotworom, a także u mężczyzn, którzy są zagrożeni nowotworami prostaty. Zaleca się go wykorzystywać do gotowania i duszenia.

Olej kukurydziany

Uzyskiwany jest z zarodków kukurydzianych, tłoczony na zimno. Jest bogaty w kwasy tłuszczowe wielonienasycone, kwas linolowy i spore ilości witaminy E. Poleca się go osobom prowadzącym zdrowy tryb życia, jak również mającym nadciśnienie tętnicze i początki miażdżycy. Dzięki zawartości kwasów tłuszczowych omega-3 i fitosteroli, pomaga zwalczyć także wysoki cholesterol. Duże ilości omega-6 wpływają ochronnie na układ nerwowy. Ponadto jest przydatny w profilaktyce chorób prostaty. Olej kukurydziany poleca się do sałatek, surówek, dipów, majonezów, past, zimnych sosów. Nie wolno na nim smażyć.

Olej z orzechów włoskich

Otrzymujemy go metodą tłoczenia na zimno miąższu z orzechów włoskich. Nie jest go łatwo kupić, a jak już się go znajdzie – jest bardzo drogi. Największą popularnością cieszy się w krajach basenu Morza Śródziemnego, gdzie też można go nabyć po nieco niższych cenach (warto mieć ten fakt na uwadze np. podczas wakacji). Olej z orzechów włoskich jest bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3, omega-6 i jednonienasycone typu omega-9. Ponadto zawiera witaminę A, z grupy B i E. Po otworzeniu butelki, należy go zużyć w przeciągu trzech miesięcy. Ma orzechowy posmak i słodkawy zapach karmelu. Stosowany jest zwłaszcza do sałatek, dressingów, sosów. Warto go mieszać z innymi olejami w proporcji 1:1, co zwiększy jego „odporność” na utlenianie. Odradza się smażenie na tym oleju, ponieważ wysoka temperatura wpływa na obniżenie walorów odżywczych tego tłuszczu, jak i powoduje jego gorzknienie.

Olej z czarnuszki

Również jest tłoczony na zimno, dzięki czemu zachowuje swe właściwości lecznicze. Zawiera nigellę – substancję, która rozkurcza oskrzela i poprawia oddychanie, fitosterole – obniżające poziom złego cholesterolu we krwi oraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Olej z czarnuszki pomaga zwalczyć problemu z układem pokarmowym, jak wzdęcia, zaparcia, nadkwasota i niestrawność. Wspomaga pracę wątroby i regenerację organizmu. Zapobiega tworzeniu się blaszek miażdżycowych i stymuluje odporność. Olej z czarnuszki spożywa się wyłącznie na zimno, gdyż podgrzewanie powoduje zniszczenie wartościowych składników. W ciągu dnia zaleca się przyjmować 1 łyżeczkę oleju, rozkładając ją na dwie „dawki”. Olej można użyć jako przyprawy do sałatki, twarogu lub do posmarowania chleba. Przechowujemy go zawsze w lodówce i w ciemnej butelce.

Olej z czarnuszki – lek na dolegliwości pokarmowe

Olej z orzechów laskowych

Tłuszcz ten otrzymujemy drogą tłoczenia na zimno z orzechów laskowych. Jest bogaty w jednonienasycone kwasy tłuszczowe typu omega-9 oraz witaminę E. Zawiera też pierwiastki, jak magnez, potas,wapń i fosfor. Znajduje więc aprobatę wśród osób chorych na serce i zaburzenia metaboliczne. Ponadto może być zdrowym dodatkiem do deserów owocowych i lodów, bitej śmietany, budyniów, deserów czekoladowych oraz kleików ryżowo-owocowych. Poleca się go używać do sałatek i surówek. Może też być polewą do naleśników, ciast drożdżowych, racuchów, blinów itp. Bywa też dodawany do ciast. Oleju nie wolno podgrzewać i smażyć na nim. Przechowujemy go w ciemnej butelce, ale w temperaturze pokojowej.

Olej z orzeszków pinii

Jest tłoczony na zimno z orzeszków piniowych, wydobywanych z szyszek sosny śródziemnomorskiej. Cechuje się delikatnym, słodkim smakiem. Olej jest bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy A, D i E oraz magnez i cynk. Jest polecany jako dodatek do grillowanych ryb, sosu pesto, warzyw i owoców, zwłaszcza awokado, a także serów kozich.

Olej sezamowy

Tłuszczem służącym nam jako przyprawa, jest właśnie olej sezamowy, tłoczony z nasion sezamu. Olej sezamowy jest źródłem tłuszczów wielonienasyconych i zawiera kwas linolowy. Uznaje się, że może obniżać ciśnienie tętnicze krwi, gdy ktoś cierpi z powodu nadciśnienia. Zmniejsza też wchłanianie się cholesterolu i jego odkładanie w naczyniach krwionośnych. Stosujemy go wyłącznie na zimno, ponieważ podgrzany traci swoje właściwości. Nadaje potrawom specyficzny aromat, już po zastosowaniu niewielkiej ilości.

Następne oleje, będą opisane w III części cyklu...

Olej czy oliwa? cz.1

Olej czy oliwa? cz.3

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)