odkwaszanie organizmu fot. Adobe Stock

Jak odkwasić organizm? 3 skuteczne sposoby na odkwaszanie organizmu

Zakwaszenie sprzyja rozwojowi wielu chorób, m.in. miażdżycy, osteoporozy czy nadciśnienia. Odkwaszanie organizmu to głównie odpowiednia dieta - jedz warzywa i owoce, pij soki warzywne.
/ 09.01.2020 09:11
odkwaszanie organizmu fot. Adobe Stock

Zakwaszenie organizmu to zachwianie równowagi kwasowo-zasadowej. Nawet niewielkie odchylenia od normy wywołują zaburzenia w procesach przemiany materii.

Zakwaszony organizm nie funkcjonuje prawidłowo, dlatego nie należy ignorować objawów tego stanu (objawy zakwaszenia). Zakwaszenie sprzyja rozwojowi wielu niebezpiecznych chorób, m.in. miażdżycy, osteoporozy, nadciśnienia, nadwagi, a nawet nowotworów.

1. Dieta odkwaszająca

Niewłaściwe odżywianie prowadzi do zakwaszenia organizmu. Jednym z podstawowych sposobów na utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej jest optymalna dieta. Powinna składać się w 80% z produktów zasadowych oraz obojętnych, w 20% z produktów kwasotwórczych. Aby zapobiec zakwaszeniu, należy wyeliminować z diety produkty zakwaszające, czyli takie, które zawierają dużo siarki, fosforu i chloru.

Lista najbardziej zakwaszających artykułów spożywczych (pH 5,9-5,0):

  • kawa,
  • czarna herbata,
  • mięso wieprzowe,
  • ryż biały,
  • sery żółte,
  • kakao,
  • czekolada,
  • sól,
  • białe pieczywo.

Produkty średnio zakwaszające (pH 6,9-6,0):

  • chleb żytni,
  • makaron pełnoziarnisty,
  • orzeszki ziemne,
  • jaja,
  • płatki zbożowe,
  • piwo.

Wybieraj produkty alkalizujące (pH 9,0-8,1), czyli bogate w sód, magnez, potas i wapń. Należą do nich:

  • warzywa (sałaty liściaste, szpinak, ogórki, dynie, bakłażany, ziemniaki, pomidory),
  • owoce (arbuz, kiwi, ananas, truskawki),
  • grzyby (prawdziwki, kurki),
  • naturalne soki owocowe i warzywne),
  • woda źródlana,
  • herbatki owocowe i ziołowe,
  • kasza jaglana,
  • dziki ryż,
  • jarmuż.

Ważne jest też, aby jeść częściej (4-5 razy dziennie co 2-3 godziny), ale mniejsze porcje. Kluczowe w odkwaszaniu organizmu jest też nawodnienie - 2-3 litry płynów to obowiązek. Wybieraj najczęściej wodę niegazowaną, ale możesz też sięgnąć po zioła - pokrzywa, czystek i mięta dobrze wpływają na układ trawienny i procesy metaboliczne.

2. Redukcja stresu

Stres towarzyszy nam na każdym kroku, jednak warto zadbać o to, żeby go zredukować, bowiem wywołuje duże spustoszenie w naszym organizmie. W sytuacji stresowej nasz organizm wytwarza kortyzol - hormon, którego zadaniem jest przygotowanie nas do ucieczki.

Organizm zaabsorbowany spełnieniem którejś z tych 2 funkcji zaniedbuje pracę innych narządów, np. układu rozrodczego, endokrynologicznego czy trawiennego. Poza tym badania wykazują, że stres to największy wróg szczupłej sylwetki.

3. Umiarkowana aktywność fizyczna

Ćwicz z głową, bowiem nadmierny wysiłek fizyczny prowadzi do zakwaszenia organizmu. Wskazana jest regularna, umiarkowana aktywność fizyczna, bo taki pomaga pozbyć się toksyn z organizmu.

Dbaj o zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej, która ma zbawienny wpływ na przebieg wielu procesów biochemicznych zachodzących w organizmie. Utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej sprzyja sprawnemu funkcjonowaniu organizmu.

Jak dieta wpływa na nasze zdrowie:Dieta cukrzycowa - poznaj zasadyJadłospis dla osób cierpiących na refluksNajważniejsze zasady diety przy niedoczynności tarczycy