Czujesz się zmęczona? Możesz mieć niedobór tego pierwiastka!

Czujesz się osłabiona? To może wskazywać na niedobór potasu! Zobacz, jak go uzupełnić.
/ 30.05.2014 11:28

Potas to jeden z najważniejszych elektrolitów. Reguluje nie tylko gospodarkę wodną organizmu, ale i utrzymuje równowagę kwasowo-zasadową i prawidłowe ciśnienia krwi. Poznaj objawy jego niedoboru!

Niedobór potasu - objawy i dieta

fot. Fotolia

Jaką rolę w organizmie odgrywa potas?

Potas ma kluczowe znaczenie dla czynności serca, przewodzenia mięśniowo-nerwowego, utrzymywania prawidłowej objętości i dystrybucji płynów w ustroju.

Bierze również udział w produkcji białek. Transportuje substancje odżywcze do wnętrza komórek ciała oraz przyczynia się do usuwania zbędnych produktów przemiany materii. Pobudza wydzielanie insuliny oraz uczestniczy w spalaniu węglowodanów.

Dodatkowo odgrywa szczególną rolę w regulacji ciśnienia tętniczego krwi, gdyż zwiększa wydalanie nadmiaru sodu z organizmu. Potas ma znaczący wpływ również na kondycję skóry, bowiem warunkuje dobre jej nawilżenie, co z kolei przyczynia się do opóźnienia procesów jej starzenia.

Przyczyny i objawy niedoboru potasu

Na utratę potasu jesteśmy narażeni zwłaszcza podczas długotrwałych wymiotów i biegunek. Istnieje również takie ryzyko, jeśli nadużywamy kawy czy alkoholu. Przyczynia się do tego nie tylko wysiłek fizyczny połączony z intensywnym poceniem, lecz także stosowanie diety odchudzającej. Zazwyczaj jednak prozaiczną przyczyną niedoboru wszelkich pierwiastków jest źle zbilansowana dieta. Niedobór tego pierwiastka objawia się:

  • ogólnym osłabieniem i zmęczeniem
  • podenerwowaniem
  • apatią
  • opuchniętymi nogami i rękoma
  • nadciśnieniem
  • nieregularnym biciem serca
  • skurczami mięśni nóg
  • zaparciami

Dieta na niedobór potasu

By uzupełnić niedobór tego pierwiastka koniecznie włącz do diety produkty takie jak:

  • warzywa strączkowe: fasola, groch, soczewica, cieciorka, soja, bób
  • świeże owoce: banany, pomarańcze, morele, truskawki, kiwi, figi i grejpfruty
  • warzywa: pomidory, kapustę, kalafior, szpinak
  • mięso i ryby: łosoś, flądra, tuńczyk, sardynki
  • nabiał

na podstawie informacji prasowej Katelin+SR