POLECAMY

Najzdrowsze kuchnie świata

Ile krajów, tyle podejść do tematu jedzenia, ale najzdrowsze kuchnie świata mają jedną wspólną cechę – wszystkie stawiają na świeże i łatwo dostępne produkty. Chcesz poznać tajemnice zdrowej kuchni indyjskiej? Ciekawi Cię kuchnia grecka? Zapraszamy na kulinarną podróż po tych i innych krajach!
Najzdrowsze kuchnie świata

Kuchnia włoska

Najzdrowsza tradycja kuchni włoskiej nie ma nic wspólnego z produktami spożywczymi. Włosi mają w zwyczaju celebrowanie posiłków w rodzinnym gronie. Dzięki temu, że nie jedzą w pośpiechu, są mniej narażeni na wrzody żołądka oraz nadwagę, bo sygnał o sytości wysyłany z żołądka potrzebuje trochę czasu na dotarcie do mózgu.

Do przygotowania włoskich potraw używa się świeżych ziół, jak bazylia i oregano. Te wyraziste smaki są na pewno zdrowszym wyborem niż gotowe mieszanki suszonych ziół, często doprawione ogromną ilością soli. Znanym składnikiem tej kuchni jest także oliwa z oliwek, która zawiera tak zwane „dobre tłuszcze” – tłuszcze nienasycone, które pomagają zapobiegać chorobom serca.

Do innych ważnych składników w kuchni włoskiej należą między innymi pełnoziarniste makarony, pomidory, cukinia, czosnek i owoce morza. Włosi jedzą za to niewiele mięsa i nabiału.

Kuchnia grecka

Grecy również stawiają na nienasycone tłuszcze z oliwy i witaminy zawarte w warzywach. Różnią się jednak od Włochów ilością spożywanego nabiału. Znanym produktem jest jogurt grecki, który może być wykorzystywany w kuchni jako świetny zamiennik kalorycznej śmietany czy majonezu. Tradycyjnie przygotowywane potrawy z Grecji są grillowane lub pieczone na rożnie, co jest zdrowszym wyborem niż smażenie.

Często je się tam owoce, na przykład figi, które są bogate w błonnik. Dzięki temu ułatwiają odchudzanie i chronią przed problemami żołądkowymi. Ponadto zawierają dużą ilość wapnia. Innymi popularnymi w Grecji owocami są pigwy, źródło między innymi witaminy C. Wyciąg z pigwy jest używany w leczeniu anemii.

Sprawdź: Błonnik pokarmowy – gdzie się znajduje i jak działa?

Kuchnia chińska

Chińskie potrawy to znacznie więcej smaków niż tylko ryż jedzony pałeczkami. Chociaż kuchnia poszczególnych regionów Chin może znacznie się od siebie różnić, kilka produktów jest charakterystycznych dla całego kraju. W tej grupie znajdziemy na przykład herbatę. Możemy jednak zapomnieć o ekspresowej herbacie w torebkach. Napar z liści przyrządzany przez Chińczyków zawiera przeciwutleniacze, które zmniejszają ryzyko wystąpienia wielu chorób, między innymi nowotworów oraz chorób serca.

Często spożywa się także owoce liczi i mandarynki, bardzo bogate w witaminę C. Do innych zdrowych produktów kuchni chińskiej zaliczamy owoce morza, kiełki, czosnek i pory.

Kuchnia francuska

Produkty używane w kuchni francuskiej różnią się w zależności od pory roku. Aby wyciągnąć z potraw jak najwięcej wartości odżywczych, Francuzi korzystają ze świeżych artykułów, dostępnych tylko w konkretnych momentach. Latem więc popularne są owoce i sałatki, jesienią grzyby, podczas sezonu polowań często jada się dziczyznę, a na przełomie zimy i wiosny owoce morza.

Znana na całym świecie francuska potrawa z gęsich wątróbek, fois gras, jest źródłem witaminy A, B9, B12 i żelaza. Dlatego regularnie spożywana wątróbka pomoże osobom cierpiącym na anemię, wzmocni odporność oraz poprawi wzrok.

Kuchnia japońska

Japończycy do przygotowywania potraw używają dużej ilości ryb i owoców morza. Ograniczając w ten sposób ilość spożywanego mięsa, zmniejszają szanse na choroby układu sercowo-naczyniowego i raka. Kuchnia japońska zawiera wiele produktów sojowych. Jednym z nich jest tofu – rodzaj sera z mleka sojowego, który można przyrządzić na niezliczoną ilość sposobów.

Tofu odznacza się bardzo dużą zawartością białka i wapnia. Znajdziemy w nim także kwasy tłuszczowe omega 3, które pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu i wspomagają pracę komórek mózgowych.

Kuchnia indyjska

Indyjskie przysmaki są doprawiane bardzo wyrazistymi przyprawami, a bywają także wyjątkowo ostre. Bardzo często do przyrządzania potraw wykorzystuje się w Indiach soczewicę, uznaną za jedno z najzdrowszych pokarmów na świecie. Tak jak soja, soczewica jest doskonałym źródłem białka. Zawiera też dużo żelaza, błonnika, witaminy B i kwasu foliowego, którego spożywanie zaleca się kobietom w ciąży.

W kuchni indyjskiej korzysta się także z mąki pełnoziarnistej, o wiele zdrowszej niż zwykła mąka pszenna. Po posiłku często jada się zdrowe desery w postaci orzechów, owoców i nasion.

Kuchnia meksykańska

Podstawowymi składnikami potraw meksykańskich są fasola, kukurydza, pomidory i papryka chili. Bardzo ważne w meksykańskiej diecie są też produkty zdrowe, ale tylko kiedy są spożywane w umiarze – mowa o czekoladzie i winie. Gorzka czekolada wpływa korzystnie na wiele aspektów zdrowotnych, między innymi wspomaga regenerację mięśni po wysiłku, wspiera pracę umysłową i poprawia nastrój. Natomiast umiarkowane spożycie wina (jeden kieliszek dziennie) zapobiega zawałowi serca i udarowi mózgu.

Polecamy: Profilaktyka chorób serca

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)