Makaron na zdrowie!

Makaron jest dla nas zastrzykiem energii. Niestety badania przeprowadzone na zlecenie marki Lubella pokazują, że jedynie 1/3 Polaków przygotowuje makaronowe dania kilka razy w tygodniu. Jeśli dbasz o zdrową, odżywczą dietę - musi być bogata w makarony, najlepiej pełnoziarniste.
/ 30.07.2013 13:05

Wiele osób wziąć tkwi w błędnym przekonaniu, że makaron jest  tuczący. Osoby będące na diecie często bezpodstawnie eliminują go ze swojego jadłospisu. Nic bardziej mylnego! Makaron, podobnie jak inne produkty zbożowe, powinien stanowić podstawę naszego codziennego menu. Jest on źródłem łatwo przyswajalnych węglowodanów złożonych oraz błonnika, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Z czym najlepiej jeść makaron?

Makaron najczęściej gości na naszych stołach jako podstawa obiadu – przeważnie w formie spaghetti. Potwierdzają to badania, które pokazują, że Polacy najczęściej sięgają po makaron z dodatkiem mięsa (25%). Takie potrawy idealnie sprawdzą się w okresie jesienno-zimowym, kiedy nasz organizm potrzebuje większej dawki energii. Natomiast w porze letniej polecam sałatki przygotowane w oparciu o różnego rodzaju makarony typu kokardki, świderki czy muszelki z różnymi dodatkami. Najlepiej sprawdzą się tzw. produkty sezonowe: owoce i warzywa, które w tym czasie są świeże oraz w dobrej cenie. Zioła są natomiast idealnym dodatkiem do makaronów przez cały rok – zimą suszone a latem świeże. Nadają one potrawom bogactwa smaku i aromatu.

Zobacz także: Jaki makaron do czego?

Gotuj na al dente

Należy zwracać uwagę na odpowiednie przygotowanie makaronu. Pamiętajmy, aby przygotowywać makaron zgodnie z zaleceniami producenta, które widnieją na opakowaniu. Najzdrowszą opcją jest makaron ugotowany al dente, czyli lekko twardy. Tak przygotowany zachowa wszystkie wartości odżywcze.

Liczą się odpowiednie (pro)porcje

Równie ważną zasadą, którą przekazuję swoim pacjentom jest spożywanie 5 regularnych posiłków dziennie – 3 większych i 2 mniejszych, skomponowanych zgodnie z zaleceniami piramidy żywieniowej. Przestrzegając tej zasady unikniemy napadów „wilczego głodu”, którego konsekwencją jest przyjmowanie za dużej ilości pożywienia w bardzo krótkim czasie. Systematyczne dostarczanie energii naszemu organizmowi pozwala uniknąć podjadania pomiędzy posiłkami, które jest głównym sprawcą dodatkowych kilogramów. Komponując nasze całodzienne menu należy opierać je o produkty zbożowe: płatki śniadaniowe, mąkę, kaszę czy makaron. Tak skomponowany jadłospis na pewno dostarczy nam odpowiedniej ilość energii oraz składników odżywczych w smacznej postaci. Warto również pamiętać, aby spożywane przez nas posiłki nie były ogromnymi porcjami, po których będziemy czuć się ociężali. Przeciętna porcja makaronu to ok. 100 gram suchego produktu. Taka porcja np. spaghetti po ugotowaniu znacznie zwiększy swoją objętość i z pewnością zaspokoi nasz głód na długi czas. Odpowiednia porcja makaronu nie jest produktem tuczącym – nie zawiera dużych ilości tłuszczu i cukrów prostych.

Zobacz także: Makaron sojowy

Jesteś na diecie? Nie rezygnuj z makaronu!

Osobom, które przychodzą do gabinetu dietetyka w celu ułożenia diety odchudzającej, polecam makaron pełnoziarnisty. Jest on źródłem niezbędnych witamin oraz składników mineralnych. Dodatkowo, poza walorami zdrowotnymi, doskonale syci oraz zapewnia zastrzyk energii, uwalnianej stopniowo przez dłuższy czas. Jest to niezwykle istotne podczas diety o obniżonej zawartości kalorii. Przygotowując danie na bazie makaronu pełnoziarnistego z warzywami czy chudym mięsem na pewno będziemy jeść smacznie i zdrowo, jednocześnie dbając o naszą figurę

Pomysł na makaron

Zielona sałatka z Kokardkami i pesto

Składniki na 4 porcje:

  • Lubella Kokardki (125 g)
  • Zielona pietruszka (50 g)
  • Bazylia (50g)
  • Czosnek (1 ząbek)
  • Parmezan  (50 g)
  • Oliwa z oliwek  (1/2 szklanki)
  • Orzechy włoskie (8 szt.)
  • Fasolka szparagowa (200g)
  • Zielone szparagi (6 szt.)
  • Oliwki czarne  (10 szt.)
  • Suszone pomidory w oleju (1 mały słoiczek)

Zobacz także: Sposób na makaron al dente

Przygotowanie:

Z bazylii, pietruszki, czosnku, orzechów i oliwy przygotowujemy sos miksując składniki przy użyciu blendera na gładką masę. Makaron gotujemy i przelewamy wodą. Następnie szparagi i zieloną  fasolkę blanszujemy w osolonej wodzie i hartujemy warzywa zimną wodą i  kroimy je na mniejsze kawałki. Suszone pomidory kroimy w paski, a oliwki w kółeczka. Łączymy wszystkie składniki  i mieszamy z sosem. Doprawiamy do smaku.

Pamiętaj wszystkie zielone warzywa wkładamy do wrzątku, a później hartujemy w zimnej wodzie najlepiej z kostkami lodu, dzięki czemu zachowają piękny zielony kolor.

Źródło: synertime.pl/om