Kwasy omega-3 – gdzie je znaleźć i jaki mają wpływ na zdrowie?

Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT), a w szczególności omega-3, wpływają korzystnie na nasz mózg, wzrok i serce, poprawiają płodność, a nawet działają odmładzająco oraz przeciwdepresyjnie. Dietetycy zalecają spożywanie bogatych w nie produktów przynajmniej 2 razy w tygodniu. Sprawdź, gdzie znajdują się kwasy omega-3!
Marta Słupska / 03.04.2019 12:08

Serce

Produkty spożywcze i suplementy diety zawierające kwasy omega-3 mają wielokierunkowe działanie prozdrowotne. Pomagają utrzymać w normie poziom dobrego cholesterolu HDL, obniżają natomiast stężenie złego cholesterolu – LDL oraz trójglicerydów.

– Zbyt wysokie stężenie trójglicerydów, częste m.in. u osób z nadwagą, może być bardzo niebezpieczne dla naszego zdrowia, ponieważ znacznie zwiększa ryzyko chorób układu krążenia, np. zawału mięśnia sercowego – wyjaśnia Katarzyna Kaszyca, dietetyk z Instytutu Dietetyki i Promocji Zdrowia, ekspert marki Udo’s Choice O-krill3.

Mózg

Kwasy omega-3 są kluczowe dla funkcjonowania naszego mózgu. Szczególnie kwas DHA (dokozaheksaenowy) i EPA (eikozapentaenowy), czyli rodzaje kwasów omega-3, pełnią w organizmie bardzo istotną rolę.

60% naszej kory mózgowej zbudowane jest z DHA, ma to przede wszystkim znaczenie na początku życia płodowego (zapobieganie wadom cewy nerwowej). Naukowcy sugerują nawet, że kobiety, które w czasie ciąży spożywają ten rodzaj kwasów tłuszczowych, rodzą większe, zdrowsze dzieci z lepiej rozwiniętą strukturą mózgową i wzrokową.

W przypadku ciężarnych i dzieci do 7. roku życia należy jednak uważać na skażenia metalami ciężkimi. Jeśli nie jesteśmy pewni pochodzenia ryby i tłuszczów z ryb, które mogą zawierać szkodliwe metale, lepiej z nich zrezygnować na korzyść suplementów na bazie oleju z kryla, rodzaju skorupiaka podobnego do krewetki.

Z kolei kwas EPA także na dalszym etapie naszego rozwoju jest korzystny. Poprawia on ukrwienie mózgu i pomaga w przekazywaniu impulsów nerwowych. Np. u dzieci, których dieta obfituje w kwasy omega-3, zaobserwowano lepszy rozwój i większą sprawność ruchową niż u ich rówieśników nie spożywających tych tłuszczów – mówi dietetyk.

Zobacz też: Jak jedzenie wpływa na naszą odporność?

Wzrok

Kwasy omega-3 stanowią budulec naszych błon komórkowych, a siatkówka naszego oka posiada wysoką koncentrację właśnie tego rodzaju kwasów tłuszczowych. Omega-3 bierze również udział w procesie regeneracji pigmentu zwanego rodopsyną, dzięki czemu nasz narząd wzroku może prawidłowo funkcjonować, np. poprzez poprawę ostrości widzenia – twierdzi specjalistka.

Z badań przeprowadzonych w amerykańskim Wilmer Eye Institute Johns Hopkins School of Medicine wynika, że seniorzy, których dieta zawiera owoce morza, ryby i suplementy z kwasami omega-3, są w mniejszym stopniu narażeni na rozwój zwyrodnienia plamki żółtej (AMD). Na chorobę tę cierpi w Polsce ok. 250 tys. osób i najczęściej dotyka pacjentów po 65. roku życia, prowadząc do znacznej ślepoty, a problem ten wciąż narasta.

To kolejny argument na to, by niezdrowe tłuszcze i ciężką dietę zastąpić dietą śródziemnomorską, która obfituje w wielonienasycone kwasy tłuszczowe typu omega-6 i omega-3. Największą ilość tych związków znajdziemy w oleju słonecznikowym, rzepakowym, rybach morskich, a także w skorupiakach np. krewetkach czy krylu antarktycznym oraz suplementach diety na ich bazie.

Odporność i energia

Kwasy omega-3 wspierają nasz układ odpornościowy i pomagają zwalczyć infekcje oraz stany zapalne, tak powszechnie występujące w sezonie zimowym.

Generalnie kwasy omega-3 wzmacniają naszą odporność oraz zapobiegają alergiom. Dodatkowym atutem grupy suplementów na bazie oleju kryla jest to, że zawierają astaksantynę, zwaną najsilniejszym naturalnym przeciwutleniaczem na ziemi, która pomaga w walce z wolnymi rodnikami. Coraz częściej mówi się również o ich właściwościach przeciwnowotworowych – mówi dietetyk.

Astaksantyna wpływa także na naszą witalność i poziom energii – stąd jej pozytywne działanie docenią osoby prowadzące intensywny tryb życia, także te aktywne fizycznie, np. sportowcy. Składnik ten zwiększa bowiem wytrzymałość mięśni, naszą wydolność i pozwala na szybszą regenerację mięśni po intensywnym wysiłku.

Nastrój

Niektórzy naukowcy twierdzą, że wśród narodowości, których dieta obfituje w kwasy omega-3, odnotowuje się mniejszą skłonność do depresji. Tłuszcze te mogą także wzmacniać działanie leków przeciwdepresyjnych i być pomocne w terapii choroby afektywnej dwubiegunowej.

Płodność

Co ciekawe, dieta bogata w kwasy omega-3 może okazać się zbawienna dla par, które starają się o dziecko. Kwasy te biorą udział w procesach spermatogenezy, a więc procesie powstawania i dojrzewania plemników. Im większa ilość omega-3 w naszej diecie, tym bardziej ruchliwe i sprawne plemniki.

Zdrowa skóra i młody wygląd

Kwasy omega-3 jako eliksir młodości? Czemu nie! Potwierdzają to badania. Suplementacja tych składników wykazuje działanie anti-aging: spowalnia starzenie się naszej skóry, usprawnia syntezę kolagenu, nawilża, ujędrnia i wygładza skórę.

Zobacz też: Oblicz ile kalorii dziennie potrzebuje twój organizm!

Na podstawie materiałów prasowych Skymed/mn