Kasza

Kasze – dlaczego powinniśmy je jeść?

Kasze są pożywnym, zdrowym produktem, ponieważ są lekkostrawne, zawierają skrobię, białko, wiele witamin z grupy B i dużo składników mineralnych. Może zamiast tradycyjnych ziemniaków na obiad powinniśmy jeść więcej kasz? Sprawdź, dlaczego warto je jeść!
/ 09.04.2019 11:40
Kasza

Jak przygotowuje się kasze?

Ziarna zbóż pozbawione łuski (czyli składników nieprzyswajalnych) rozdrabnia się i poleruje. Ziarna mogą być łamane bądź gniecione. Można je także uszlachetnić przez odmącznianie, parowanie i prażenie. Do najbardziej popularnych ziaren przerabianych na kasze należą: jęczmień, gryka, ryż, owies, ale także pszenica i kukurydza.

Co zawierają?

Kasze zawierają duże ilości skrobi, która w organizmie powoli jest rozkładana do glukozy, a zatem kasze są produktem o wysokiej wartości energetycznej. Są one również bogatym źródłem białka, błonnika pokarmowego, witamin i składników mineralnych.

Jeśli chodzi o witaminy, kasze są wspaniałym źródłem witamin z grupy B.

Najwięcej witaminy B1 jest w kaszy gryczanej oraz jaglanej, witaminy B2 w gryczanej, PP w jęczmiennej perłowej.

Kasze zawierają również witaminę B6, kwas foliowy oraz witaminę E.

Kasze zawierają również cała gamę składników mineralnych, począwszy od fosforu, magnezu i potasu, a także żelazo, miedź, cynk, wapń, mangan czy krzem.

Zobacz też: Pomysły na zdrowe sałatki

Kasza jęczmienna (jęczmień) zawiera:

  • witaminy: z grupy B, szczególnie witaminę B5 oraz witaminę E;
  • składniki mineralne: fosfor, magnez, wapń, żelazo, selen.

Działanie: zapobiega zaparciom, obniża poziom cholesterolu, zapobiega powstawaniu zakrzepów w naczyniach krwionośnych, wpływa korzystnie na funkcjonowanie przewodu pokarmowego, z uwagi na zawartość przeciwutleniaczy przeciwdziała nowotworom, korzystnie wpływa na skórę. Z tej grupy najwyższą wartość odżywczą ma kasza jęczmienna pęczak.

Kasz jaglana (proso) zawiera:

  • witaminy: z grupy B;
  • składniki mineralne: magnez, żelazo, potas, wapń, krzem;
  • spore ilości białka, tłuszcze nienasycone.

Działanie: z uwagi na duża zawartość żelaza zalecana w żywieniu chorych na anemię,

wpływa na prawidłową budowę kości oraz prawidłowe funkcjonowanie serca i systemu nerwowego. Poprawia wygląd skóry, włosów, paznokci i zębów. Nie zawiera glutenu, może być zalecana do spożywania przez osoby uczulone na gluten. Ma właściwości alkalizujące organizm.

Płatki owsiane (owies) zawierają:

  • witaminy: B1 i E;
  • składniki mineralne: żelazo, potas, magnez, cynk, wapń;
  • tłuszcze nienasycone, duża zawartość błonnika pokarmowego.

Działanie: obniżają poziom cholesterolu i cukru we krwi, dlatego są dobre dla osób chorych na miażdżycę, cukrzycę oraz dla osób z zaparciami, z uwagi na błonnik pokarmowy. Zalecane dla dzieci i ludzi pracujących fizycznie. Wykazują działanie przeciwnowotworowe. Korzystnie wpływają na skórę.

Kasza manna – grysik (pszenica) zawiera:

  • witaminy: z grupy B, E;
  • składniki mineralne: szczególnie cynk, jod;
  • tłuszcze nienasycone, białko, skrobia.

Działanie: Korzystnie wpływa na system nerwowy, poprawia kondycję skóry, jest lekko strawna, więc można ją zalecić przy chorobach dróg żółciowych, wątroby, trzustki i przewodu pokarmowego, nerek, dróg moczowych.

Kasza gryczana (gryka) zawiera:

  • witaminy: kwas foliowy;
  • składniki mineralne: żelazo, cynk, magnez, potas, fosfor, mangan.

Działanie: nie zawiera glutenu, może być zalecana w diecie alergików. Nie zakwasza organizmu, ma właściwości alkalizujące. Zalecana głównie dla osób z chorobami układu krążenia, nadciśnieniu, kruchości naczyń krwionośnych, z uwagi na zawartość rutyny i magnezu.

Kasza kukurydziana (kukurydza) zawiera:

  • witaminy: zwłaszcza B1, E, PP i beta-karoten;
  • składniki mineralne;
  • tłuszcze nienasycone, białko.

Działanie: Nie zawiera glutenu, więc może być stosowana w diecie osób uczulonych na gluten. Obniża poziom cholesterolu we krwi, więc warto włączyć ją do jadłospisu chorych na hiperlipidemię, hipercholesterolemię, miażdżycę i w profilaktyce niedokrwiennej choroby serca. Poprawia pracę jelit.  

Zobacz też: Jak liczyć kalorie?

Co wpływa na ich wartość odżywczą?

Stopień oczyszczenia i rozdrobnienia kaszy oraz rodzaj zboża, z którego ją się produkuje, wpływają na skład chemiczny i wartość odżywczą kaszy. Wartość ta jest szczególnie wysoka u tych z grubego przemiału.

Dla kogo są dobre?

Dania przygotowywane z dodatkiem kasz są sycące, lekkostrawne i niedrogie, dlatego zaleca się je szczególnie dla osób, które pracują fizycznie, osób chorych oraz dzieci i młodzieży.

Przykładowo 100 g kaszy gryczanej prażonej całej dostarcza 359 kcal.