para, jesień, drzewo, niebo

Jedzenie na wzmocnienie odporności

Zawsze po powrocie z urlopu łapiesz infekcje? Sama witamina C nie wystarczy. Co robić?
/ 07.09.2010 07:33
para, jesień, drzewo, niebo

By uchronić się przed infekcja- mi, nie wystarczy łykać witaminę C. Trzeba zadbać, by w każdym posiłku znalazła się co najmniej filiżanka warzyw i owoców. To źródła wzmacniającego organizm beta-karotenu, witaminy A i E.

W menu nie powinno też zabraknąć mięsa, orzechów i ryb, które dostarczają ważne dla układu odpornościowego składniki mineralne, czyli selen i cynk (ramka poniżej). Pierwszy bierze udział w wytwarzaniu substancji zapobiegających stanom zapalnym i pobudza wytwarzanie przeciwciał. Cynk wspomaga natomiast rozwój limfocytów T i makrofagów (białych krwinek), które zwalczają wirusy i bakterie.

Każdego dnia potrzebujesz ok. 13 mg cynku, czyli tyle ile zawiera np. 200 g wątroby i pół szklanki fasoli lub grochu. Natomiast, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na selen (60 mikrogramów), trzeba zjeść np. 100 gramów ryb lub dwie szklanki kukurydzy.

Super rada:Jedz przynajmniej garść orzechów dziennie, a wzbogacisz menu w cynk