para, zakupy, jedzenie fot. FORUM

Jedzenie ma wpływ na skórę

Dbamy o skórę oczyszczaniem, nawilżaniem, zabiegami, zapominając, że bardzo ważne jest by była odżywiona także od środka
/ 28.05.2012 14:27
para, zakupy, jedzenie fot. FORUM
Dbałość o skórę to oczywiście jej oczyszczanie, nawilżanie, odżywianie i inne zabiegi pielęgnacyjne. Wszystko to robimy po to, aby jak najmniej widać było na niej stres, a tym samym postępujące oznaki mijającego czasu. Rzadko jednak zdajemy sobie sprawę z tego, że skóra powinna także być odpowiednio odżywiona od środka. Jakie pożywienie sprzyja ładnemu wyglądowi skóry, włosów, paznokci?

Przede wszystkim białko
Białko czyli podstawowy budulec większości tkanek ciała jest konieczne, aby skóra wyglądała ładnie i młodo. Warto wybierać białko pełnowartościowe z chudego nabiału (np. jogurt naturalny, kefir czy maślanka), chudego mięsa (najlepiej drobiu bez skóry), jaj (nie więcej niż 3 razy na tydzień) i ryb (najlepiej tłustych ze względu na kwasy omega 3). Mówić o białku należy wspomnieć o tym, że w krajach rozwiniętych spożycie mięsa, jaj jest zbyt wysokie w stosunku do faktycznego zapotrzebowania. Zbyt duże spożycie białka zwierzęcego to z kolei możliwe źródło stresu dla organizmu.

Kwasy omega 3
Kwasy omega 3 występują głównie w tłustych rybach np. łosoś, makrela, halibut i inne. Kwasy te w mniejszych ilościach znajdziemy także oleju z siemienia lnianego, pestkach dyni i innych. Każda komórka skóry chroniona jest tzw. płaszczem lipidowym, który warunkuje prawidłowe funkcjonowanie i zdrowy wygląd skóry. Brak kwasów tłuszczowych w jadłospisie oznacza także ich brak w płaszczu lipidowym. Występuje wówczas wysuszenie naskórka, nadmierne złuszczanie się warstwy rogowej naskórka, skóra staje się wrażliwa, bardziej narażona na wszelkiego rodzaju szkodliwe czynniki zewnętrzne, a w rezultacie szybciej widoczne są na niej oznaki starzenia.

Woda źródłem młodości
Nie przypadkiem woda określana jest jako płyn życia, źródło młodości. Przychodząc na świat, głównym budulcem naszych organizmów są woda i białko, lecz wraz z wiekiem spada udział wody i zwiększa się udział tłuszczu. Dlatego tez nasza skóra nie jest taka delikatna i miękka całe życie. Jest to naturalny proces, który jednak można troszkę spowolnić. Półtoralitrowa butelka wody dziennie to minimum jakie musimy wypić w ciągu dnia. Do tego warto sięgać po zieloną herbatę bogatą w antyoksydanty. Wodę musimy uzupełniać szczególnie wtedy, kiedy jest gorąco, duszno, jeśli pracujemy w klimatyzowanym pomieszczeniu lub jeśli mamy w zimie włączone ogrzewanie. Wszystko to przyśpiesza utratę wody ze skóry, która tym samym robi się coraz bardziej sucha.
[CMS_PAG_BREAK]
Cynk – pierwiastek zdrowia i młodości
Aby zachować zdrowie konieczne jest spożycie wszystkich niezbędnych minerałów. Szczególne znaczenie dla zdrowia i wyglądu skóry, włosów i paznokci ma cynk. Znajdziemy go dużo w owocach morza, w rybach, w pestkach dyni oraz w oleju z pestek dyni.

Czego unikać?
Produktami działającymi niekorzystnie na wygląd skóry są wszystkie te, które potęgują występowanie stresu oksydacyjnego w ciele – są to przede wszystkim produkty rafinowane (wysokoprzetworzone?), np. biała mąka, biały ryż, pszenne białe bułeczki, drobniutkie kasze, biały cukier i wiele innych. Wszystkie te produkty potrzebują dodatkowych minerałów do pełnego strawienia. Zapasy te są zabierane z organizmu.

Jeśli taka sytuacja powtarza się zbyt często to zapasy w organizmie się kończą, a to nie sprzyja zdrowiu i młodemu wyglądowi. Pamiętajmy także o tym, że zbyt duże spożycie antyoksydantów – szczególnie z suplementów działa jak miecz obosieczny. Niestety nie jest tak, że czym więcej dostarczymy przeciwutleniaczy tym nasza skóra będzie zdrowsza. Owszem – trzeba ich jeść naprawdę dużo, ale przykładowo jeśli skóra stanie się lekko pomarańczowa od beta – karotenu to jest to już pierwszy znak ostrzegawczy. Wspomaganie organizmu suplementami diety także jest wysoce wskazane, ale tylko pod warunkiem, że stosujemy się do zaleceń podanych na opakowaniu, a najlepiej zasięgniemy jeszcze porady lekarza lub farmaceuty.

Przykładowy jadłospis
Śniadanie: kanapki na chlebie pełnoziarnistym z chudym twarożkiem, kiełkami rzodkiewki + zielona herbata II śniadanie: mandarynka + kiwi Obiad: pieczony łosoś z sokiem z cytryny + ziemniaki posypane natka pietruszki + surówka z kapusty kiszonej + zielona herbata Podwieczorek: koktajl mleczno - owocowy (np. maślanka + truskawki z mrożonki) z płatkami migdała Kolacja: sałatka grecka z oliwą extra virgin + chleb pełnoziarnisty + lampka czerwonego wina