Jak walczyć z niedoborem magnezu?

Drżenie powieki, skurcze mięśni, zawroty głowy – to tylko niektóre objawy niedoboru magnezu. Jak dostarczać go organizmowi w okresie jesienno-zimowym? Które produkty spożywcze zawierają duże dawki magnezu? Ile wynosi zalecana dzienna dawka magnezu?
/ 10.12.2012 13:37
filiżanka z kawą, kawa, ziarna kawy/ fot. Fotolia

Jaką rolę dla naszego organizmu odgrywa magnez?

Magnez ma istotne znaczenie dla zdrowia, samopoczucia i kondycji, reguluje bowiem wiele procesów zachodzących w organizmie. Bierze udział w przemianach węglowodanów oraz tłuszczów, a także w syntezie białek ustrojowych.

Wpływa na układ krążenia oraz pracę serca, pomaga utrzymać właściwy poziom cholesterolu i zapobiega nadciśnieniu. Jest składnikiem zębów oraz kości. Pierwiastek ten odgrywa również ważną rolę w przekazywaniu sygnałów w układzie nerwowym. Zalecana dzienna dawka magnezu wynosi: dla kobiet 320 mg, a dla mężczyzn 420 mg.

Jego niedobór może być przyczyną licznych dolegliwości.

Jakie są skutki niedoboru magnezu?

Brak magnezu powoduje m.in.: skurcze mięśni, kołatanie serca, zawroty głowy, wzrost ciśnienia tętniczego. Również nadmiernie wypadające włosy i łamliwe paznokcie mogą być skutkiem jego niedoboru.

Typowym objawem jest też drgająca powieka czy mrowienie lub drętwienie kończyn. Niewłaściwy poziom makroelementu negatywnie wpływa na system immunologiczny i przyczynia się do spadku odporności organizmu.

„Nie zawsze jesteśmy świadomi, że powodem częstych infekcji, migreny czy utrzymującego się rozdrażnienia jest właśnie nieodpowiedni poziom magnezu w organizmie. Niedobór pierwiastka może być również odpowiedzialny za nerwicę, bezsenność, a nawet depresję.

O właściwy poziom magnezu warto zadbać, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, kiedy częściej czujemy się zmęczeni, ospali i mamy problemy z koncentracją" – mówi Zofia Urbańczyk.

Zobacz także: Nadmiar suplementów witaminowych jest rakotwórczy!

W jakich produktach znajdziemy magnez?

Źródłem magnezu są głównie produkty pochodzenia roślinnego, w mniejszym stopniu zwierzęcego. Znajdziemy go m.in. w roślinach strączkowych, zielonych warzywach, otrębach, a także w migdałach, orzechach czy pestkach dyni.

W naszej codziennej diecie nie powinno zabraknąć wody mineralnej, mleka oraz owoców (np. bananów). Magnezu dostarczy nam również smaczna czekolada – zwłaszcza gorzka, o jak największej zawartości kakaa.

„Pamiętajmy też, że niektóre związki przyspieszają jego wydalanie. Są to np. fosforany zawarte w napojach gazowanych czy tanina obecna w herbacie. W stanach niedoboru ograniczyć należy także spożywanie alkoholu i kawy” – zaleca Z. Urbańczyk.

Jeśli chcemy zadbać o zdrowie oraz dobrą kondycję organizmu w okresie zimy, uniknąć przeziębień i spadków nastroju, warto pamiętać o prawidłowym odżywaniu.

Odpowiednio skomponowany jadłospis powinien dostarczyć nam wszystkich niezbędnych składników odżywczych, w tym tak ważnych makroelementów jak magnez. Dodatkiem do diety, a także sposobem na uzupełnienie niedoborów mogą być również suplementy. Ich dobór i dawkowanie najlepiej skonsultować z dietetykiem.

Źródło: materiały prasowe Royal Brand PR/kb

Zobacz także: Orzechy włoskie - ważny składnik diety

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (5)
/03.03.2017 10:12
Skurcze mięśni nie dawały mi spać. Często zrywałam się z ich powodu w nocy. Ulgę przyniosło mi stosowanie żywej soli magnezowej.
/11.04.2016 08:46
a jaka dieta w przypadku braku magnezu?
/08.08.2013 14:48
magnez z organizmu w bardzo dużych ilościach wypłukuje kawa. Ja piłam z 5 dziennie i zawsze miałam objawy braku magnezu. Kolezanka poleciła mi kawy chi cafe, którymi teraz zapijam się bez obaw, bo one zawieraja i magnez i wapń i inne naturalne składniki na trawienie. Słyszałam tez, że magnez najlepiej wchłania sie przez skórę i sa takie proszki magnezowe do kąpieli. podobno rewelacja.
POKAŻ KOMENTARZE (2)