POLECAMY

Złota zasada: jeśli potrzebujesz coś zmienić zrób to z przyjemnością! Rozważania dietetyka

Nie myślisz o zdrowym żywieniu? Zmień swoje podejście - im szybciej tym lepiej! Zobacz jak wprowadzić w życie zasadę: jeśli potrzebujesz coś zmienić, zrób to z przyjemnością! Każdą zmianę można dostosować do indywidualnych predyspozycji i sprawić, że będzie przyjemna. Zasada ta dotyczy również diety i treningów.
Barbara Dąbrowska / 5 miesięcy temu
Złota zasada: jeśli potrzebujesz coś zmienić zrób to z przyjemnością! Rozważania dietetyka fot. Adobe Stock

Powiedzmy to otwarcie od razu na początku tego artykułu. Prawidłowe nawyki żywieniowe i regularna aktywność fizyczna to niezbędne elementy by cieszyć się dobrym zdrowiem i żyć długo. Niejedyne, ale niezbędne! Jeśli do tej pory o tym nie myślałaś to wiedz, że im prędzej wprowadzisz zmiany, tym szybciej zobaczysz efekt na wielu różnych, zaskakujących polach. Zdrowy styl życia to także siła do nauki, ochota na seks i wyjazdy z przyjaciółmi.

Zmiana = szansa czy zagrożenie?

Chciałabym dziś zastanowić się wspólnie z tobą, jakie jest twoje podejście do zmiany. Postrzegasz ją jako zagrożenie czy szansę? Dość często obserwuję bowiem w swojej pracy negatywne nastawienie do zmian związanych ze zdrowiem.

  • Bo będę musiała…męczyć się na siłowni, jeść szpinak, dźwigać lunchbox.
  • Bo już nigdy…nie zjem tortu, nie napiję się piwa, nie będę mieć spokojnego wieczoru.
  • Bo ja nie znoszę…biegania, sałatek, razowego chleba.

Et cetera!

Jednocześnie zauważyłam, że osoba, która chce schudnąć czy zmienić sposób żywienia od razu, z góry zakłada, że czekają ją duże poświęcenia.

  • Nie mogę jeść węglowodanów!
  • Będę biegać 6 razy w tygodniu!
  • Zapominam o słodyczach!

Wszystko wypowiedziane kategorycznym tonem. Tymczasem złotą zasadą nie tylko zmian w stylu życia, ale w ogóle zmian powinno być:

Jeśli potrzebujesz coś zmienić zrób to z przyjemnością!

Każde rozwiązanie można zmodyfikować, przystosować do twojej natury i podobań. W dietetyce podobnie jak w życiu restrykcyjne rozwiązania się nie sprawdzają.

Nikt nie każe ci dźwigać ciężarów, jeśli tego nie znosisz. Możesz przecież jeździć na rowerze, chodzić na pole dance albo na ścianę wspinaczkową, jeśli to sprawi ci większą przyjemność. Z marszu mogę wymienić 30 różnych dyscyplin sportowych wartych spróbowania. Każdy znajdzie coś dla siebie?

Co z dietą? Dieta nie może być niesmaczna. Z przepisami jak z muzyką nigdy nie kończą się możliwości przygotowanie czegoś nowego, inaczej. Nie lubisz puree z kalafiora, spróbuj użyć brokułów. Sałatka jest za sucha, dodaj 2 łyżki jogurtu z posiekaną bazylią. Szukaj rozwiązań nie poświęceń! Chcesz iść na pizzę ze znajomymi? Bardzo proszę! W dobrej pizzerii pizza na cienkim cieście, z małą ilością dodatków z pewnością nie wpłynie na wagę, a będzie o niebo lepsza od tej z sieci fast-food.

Usłyszałam kiedyś takie mądre porównanie (drogi autorze stwierdzenia przepraszam, ale nie pamiętam, kim jesteś) dotyczące wpadek dietetycznych. Z dietą jest jak z myciem zębów. Jeśli raz zapomnisz o umyciu zębów wieczorem (bo padłaś ze zmęczenia) nie oznacza to, że już w ogóle nie będziesz ich myła. Rano wstaniesz i chwycisz za szczoteczkę right?

Z nawykami żywieniowymi jest dokładnie tak samo! Popełniłaś błąd – trudno! Od następnego posiłku „jedziesz dalej”.

Nie zrozum mnie źle nie chodzi o to, by odpuścić wszystko i wrzucić na luz! Działaj, ale dopasuj rozwiązania do siebie i nie broń się przed zmianą! Namawiałam moją Pacjentkę do ruchu od 3 miesięcy, za każdym razem słyszałam, że już teraz, za chwilę zaczyna i nic. Na ostatniej wizycie ta sama Pacjentka powiedziała:

Pani Basiu, przed czym ja się tak broniłam? Przecież to jest takie fajne!

Zobacz inne teksty z serii Rozważania dietetyka:

Czego nie zje dietetyk i dlaczego?
Książki o diecie/kuchni, które powinnaś przeczytać
5 typów ludzi, którzy nigdy nie schudną

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (5)
/5 miesięcy temu
Mnie w zmianie nawyków żywieniowych pomogła Wygodnadieta. Samej ciężko mi się było zmotywować do gotowania a tutaj mam posiłki codziennie dostarczane pod dom, świeże i smaczne co sporo ułatwia;) Przez to bardzo polubiłam zdrowe odżywianie i nie jest to już dla mnie poświęcenie i wysiłek;)
/5 miesięcy temu
OSZUST I MANIPULATOR! JEŻELI CHCESZ PODJĄĆ PRACE U IGORA TRENERA ONLINE UWAŻAJ BO CIE OSZUKA I STRACISZ CZAS. PO DWOCH TYGODNIACH NAPISZE ZE TWOJA PRACA NIE PRZYNOSI EFEKTOW. WIELKA ŚCIEMA. SPRAWA NA POLICJI. PRZESTRZEGAJCIE INNYCH. W RAZIE CZEGO PISZCIE DO MNIE PO SCREENY JEGO WIADOMOSCI, MOGĘ UDOSTĘPNIĆ. OSZUKANYCH JEST WIECEJ.
/5 miesięcy temu
Nie trzeba przesadzać w żadną stronę. Wystarczy umiarkowana zbilansowana dieta uzupełniona sokami wg. porad terapiasokami.pl/dlaczego-warto-pic-soki. Dzięki sokom z warzyw i owoców dostarczymy organizmowi niezbędnych witamin i enzymów. Poza tym mniej jeść mięsa i wędlin. Do tego ruch lub sport i zdrowie mamy zapewnione. Jak tak robię i zdrowie mam bardzo dobre oraz dużo energii.
POKAŻ KOMENTARZE (2)