Podczas przeziębienia przyjdą Ci z pomocą probiotyki

Jak jeść podczas przeziębienia

Gorączka, ból gardła, zatkany nos odbierają nam apetyt, ale trzeba jeść, żeby nabierać sił. W czasie przeziębienia powinniśmy szczególną uwagę poświęcić temu, co jemy, aby zregenerować siły, wzmocnić odporność i szybko wrócić do zdrowia.
/ 29.10.2009 17:37
Podczas przeziębienia przyjdą Ci z pomocą probiotyki

Lekko i strawnie 

Dieta stosowana podczas przeziębienia powinna być dietą lekkostrawną. Jej celem jest dostarczenie wszystkich niezbędnych składników pokarmowych i zapewnienie jak najlepszego trawienia i wchłaniania. Eliminuje się z niej produkty tłuste, ostre, długo zalegające w żołądku, powodujące wzdęcia, a także używki. Zalecane jest gotowanie na parze i w wodzie, pieczenie w folii. Większość warzyw i owoców w tej diecie jest przed spożyciem gotowana, drobno siekana czy też przecierana przez sito.

Witamina C

Podczas przeziębienia powinniśmy jeść produkty bogate w witaminę C, która skutecznie walczy z infekcją. Bogate w nią są soki z aronii i czarnej porzeczki. Podczas infekcji (zwłaszcza tej przebiegającej z gorączką) bardzo ważne jest dostarczenie odpowiedniej ilości płynów. Zaleca się picie nawet 3 litrów wody, ciepłych i słabych naparów herbat, soków z aronii i czarnej porzeczki czy świeżo wyciskanych soków warzywnych np. z marchwi.

Zobacz też: Domowe (i nie tylko) sposoby na przeziębienie

Na ciepło

W ciągu dnia spożywajmy 4–5 posiłków, z czego trzy główne, śniadanie, obiad i kolacja, powinny składać się z ciepłych potraw, np. lekkie risotto z gotowanymi warzywami na kolację. 

Gdy jesteś przeziębiony, spożywaj produkty mleczne, jaja (zaleca się gotowane na miękko lub ścięte na parze), chude mięso, które dostarczą aminokwasów potrzebnych do budowy ciał odpornościowych. Nie zapominaj o rybach, które (pieczone w folii, gotowane na parze) dostarczą wielonienasyconych niezbędnych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3, wzmacniając naszą odporność.

Polecamy: Leczenie samodzielne

Miód i bakterie mlekowe

Jedz miód naturalny, który ma działanie antybakteryjne, hamuje rozwój drobnoustrojów i wzmacnia odporność. Dużą rolę w szybkim powrocie do zdrowia odgrywają produkty bogate w bakterie fermentacji mlekowej. Zwłaszcza w czasie antybiotykoterapii należy wyrównywać zaburzoną bakteryjną florę jelitową poprzez naturalne preparaty, zawierające różne szczepy bakterii kwasu mlekowego.

Należą do nich probiotyki, zawierające wystarczającą ilość żywych, ściśle zdefiniowanych drobnoustrojów, których spożywanie daje korzystny efekt zdrowotny. Najczęściej stosowanymi probiotykami są: bakterie kwasu mlekowego z rodziny: Lactobacillus, Bifidobacterium oraz niepatogenne drożdże: głównie Saccharomyces boulardii. Kultury bakterii obecne w probiotykach mają zdolność do niszczenia chorobotwórczej flory fekalnej i gnilnej jelita grubego. 

Regularne picie napojów fermentowanych poprawia naturalną odporność organizmu. Źródłem probiotyków są produkty mleczne, fermentowane, jogurty, kefiry, mleka acidofilne. Najlepiej szukajmy takich, na których etykiecie widnieje nazwa konkretnych szczepów probiotycznych.

Dzięki zastosowaniu odpowiedniej diety podczas przeziębienia wzmocnimy odporność, zregenerujemy siły organizmu do walki z infekcją i zapewnimy sobie szybki powrót do zdrowia.