Jak jeść by zachować zdrowie?

Ważną a nawet najważniejszą naturalną metodą profilaktyki wielu chorób jest sposób odżywiania. Zbyt duże ilości białka zwierzęcego prowadzą do rozwoju miażdżycy a także raka jelita grubego. Natomiast niedobór białka przyczynia się do wypadania włosów, łamliwości paznokci a nawet depresji.
/ 05.07.2013 13:40

Ważną a nawet najważniejszą naturalną metodą profilaktyki wielu chorób jest sposób odżywiania. Zbyt duże ilości białka zwierzęcego prowadzą do rozwoju miażdżycy a także raka jelita grubego. Natomiast niedobór białka przyczynia się do wypadania włosów, łamliwości paznokci a nawet depresji. Natomiast nadmiar węglowodanów prowadzi do otyłości. Zarówno nadmiar jak i niedobór wybranych składników w pożywieniu to wróg człowieka. Aby zabezpieczyć się przed wieloma chorobami warto stosować zrównoważoną dietę, która obejmuje pokarmy o niskiej zawartości cholesterolu oraz zawierające błonnik. Dodatkowo zrównoważona dieta polega na ograniczeniu tłuszczów nasyconych (tłuszcze pochodzenia zwierzęcego) i zwiększeniu ilości tłuszczów nienasyconych oliwa z oliwek, ryby, orzechy). Oprócz doboru odpowiedniego pokarmu istotny jest sposób jedzenia. Aby przyswoić witaminy i inne składniki odżywcze przestrzegaj kilka prostych zasad.

Jak jeść by zachować zdrowie?

Fot. Depositphotos

Jak jeść?

Nie jedz, gdy nie czujesz łaknienia. Jednak dbaj o to by przerwa pomiędzy posiłkami nie była zbyt długa. Apetyt osiąga granice głodu po około 7-8 godzinach od poprzedniego posiłku. Jeśli będziesz czekać z posiłkiem do tego momentu najprawdopodobniej zjesz więcej niż potrzebuje twój organizm.

Wieczorem nie jedz potraw z grochu, fasoli, kapusty i bobu.

Unikaj potraw słodkich, słonych i tłustych. Zbyt słone pokarmy zatrzymują i wiążą wodę w tkankach. Jeśli przyjmiesz 9 gr soli to zatrzyma ona 1 litr wody w twoich tkankach na czas 1-2 dni. Pamiętaj o tym, że sól zwiększa apetyt. Jedz potrawy mało słone, które nie powodują zwiększonego wydzielania śliny i soku żołądkowego tzn. nie wzmagają apetytu.

Przygotowując posiłki zamiast octu spirytusowego stosuj ocet jabłkowy lub sok z cytryny. Ocet spirytusowy działa drażniąco na błonę śluzową żołądka. Mówi się również o tym, że ma szkodliwy wpływ na krwinki czerwone. Wybieraj ocet jabłkowy, ponieważ podnosi odporność oraz reguluje pracę układu pokarmowego i wydalniczego.

Na czczo pij szklankę letniej wody. Jeśli cierpisz na zaparcia pij wodę również przed kolejnymi posiłkami i przed pójściem spać. Za wszelką cenę unikaj napojów gazowanych i słodzonych. Wodę możesz zastąpić świeżymi sokami owocowymi.

Po zakończeniu smażenia wylewaj zużyty olej. Wielokrotnie używany jest szkodliwy. Uwalniane toksyny z odgrzewanego oleju mogą powodować zatrucia pokarmowe.

Nie jedz gdy masz zły nastrój.

Aby uchronić się przed nieżytem błony śluzowej żołądka dokładnie gryź każdy kęs.

Nie łącz:

  • potraw słonych ze słodkimi,
  • białka roślinnego ze zwierzęcym,
  • tłuszczów zwierzęcych z tłuszczami roślinnymi.

Pamiętaj o tym, że biały cukier i jego pochodne, cukierki, batony to hydraty węgla w stanie czystym. Słodycze są kaloryczne i przyswajalne w szybkim tempie. Jeśli nie chcesz mieć problemu w postaci otyłości zrezygnuj z podjadania słodyczy.

Nie przejadaj się. Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że dziennie dostarcza się o 360 kalorii więcej niż jest to konieczne dla funkcjonowania organizmu.

Pamiętaj!
„Nie żyjesz po to żeby jeść, ale jesz po to żeby żyć!”

Źródło: Dr P. Dukan „Nie potrafię schudnąć”, Prof. Michael Hamm „Stop dla raka-lepiej zapobiegać niż leczyć”, A. Szymański „Medycyna naturalna dla kobiet”.