Jak dużo tłuszczu powinniśmy jeść na co dzień

Jak dużo tłuszczu powinniśmy jeść na co dzień

Zgodnie z zasadami prawidłowego żywienia ilość energii pochodzącej z tłuszczu nie powinna być większa niż 25-30% . W tym nasycone kwasy tłuszczowe powinny dostarczać nie więcej niż 10% energii. Tymczasem w Polsce jak i innych krajach rozwiniętych gospodarczo zjada się znacznie więcej zarówno tłuszczu ogółem jak i tłuszczy nasyconych.
/ 04.10.2016 15:13
Jak dużo tłuszczu powinniśmy jeść na co dzień

Z obecności niektórych tłuszczy tzw. "niewidocznych", często nie zdajemy sobie sprawy. Są one bowiem mniej uchwytne dla oka, na przykład tłuszcz dodany do ciast i wypieków czy tłuszcz wchłonięty przez potrawy podczas ich smażenia, itp. W Polsce, tłuszcze niewidoczne dostarczają około 60% ogółu spożywanych tłuszczów.

Zobacz także: Tłuszcze - jeść czy unikać?

Co zmienić w polskich zwyczajach żywieniowych, by dłużej cieszyć się zdrowiem?

  • Ograniczyć spożycie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, zarówno poprzez redukcję widocznych źródeł tłuszczu (np. smalcu, masła) jak i źródeł niewidocznych tzn. tłustego mięsa i jego przetworów, tłustych produktów mlecznych, ciast, wysokokalorycznych przekąsek np. chrupki, chipsy, słodyczy.
  • Nie zapominać o codziennym dodatku niewielkich ilości cennych żywieniowo „tłuszczy nienasyconych” oliwy z oliwek oraz olejów roślinnych
  • Przynajmniej 2-3 razy w tygodniu zamienić porcję mięsa na rybę

Stosować techniki kulinarne pozwalające na ograniczenie ilości dodanego tłuszczu. Unikać zatem smażenia w głębokim tłuszczu, a wybierać: gotowanie w wodzie i na parze, duszenie, pieczenie i grillowanie.

Zobacz też: Żywność wygodna