Jabłka – zalety dla zdrowia

Jabłka to owoce niskokaloryczne, które wspomagają kuracje odchudzające – jedno jabłko to zaledwie 55 kalorii. Owoce te zawierają m.in. witaminę C, błonnik, potas i żelazo. Jabłka pomagają w przypadku zaparcia, biegunki, reumatyzmu, podagry i artretyzmu, chronią też przed stanami zapalnymi.
/ 07.11.2012 11:27
Jabłko to zdrowie/fot. Fotolia

Jabłko – bogactwo witaminy C, błonnika, potasu i żelaza

Jabłko (ważące przeciętnie 150 g) zaspokaja 14% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Szczególnie obfitują w nią kwaśniejsze odmiany i małe wielkością jabłka. Kulista i rumiana porcja zdrowia to aż 4 g rozpuszczalnego błonnika.

Ponadto jabłka zawierają regulujący gospodarkę wodną w organizmie potas oraz żelazo, które zapobiega niedokrwistości. Ale to nie koniec zalet tego owocu.

Czy jedzenie jabłek może pomóc w odchudzaniu?

Jabłka to owoce niskokaloryczne, wspomagające kuracje odchudzające.

100 g jabłka to w zależności od odmiany tylko od 30 do 50 kalorii.

Jabłka mają nie tylko mało kalorii, tłuszczu i sodu, ale zawierają też witaminy i minerały. Zawarty w nich błonnik pomaga poczuć się sytym. Pektyny obecne w jabłku wiążą wodę i dzięki temu wydłużają uczucie sytości. Stanowią też film, który uniemożliwia przenikanie do krwioobiegu obecnego w nim cukru. Minerały zawarte w jabłkach przyspieszają tempo metabolizmu.

Wniosek? Jabłko jest więc przekąską idealną dla osób odchudzających się.

Jabłko w szczegółach

  • Porcja: małe jabłko,
  • kalorie: 55,
  • tłuszcz: 1 g,
  • kwasy tłuszczowe nasycone: 1 g,
  • cholesterol: 0 mg,
  • węglowodany: 15 g,
  • białko: 1 g,
  • błonnik: 3-5 g,
  • sód: 1 mg,
  • witamina C: 5 mg,
  • karotenoidy : 72 mg.

Zobacz też: Dlaczego warto jeść dynię?

Porcja zdrowia, czyli lecznicze właściwości jabłek

Według medycyny ludowej jabłka pomagają na reumatyzm, podagrę i artretyzm pod warunkiem, że wybierzemy odmiany kwaśne.

Gotowane lub pieczone jabłka leczą biegunkę, a surowe pomagają na zaparcia.

Jabłka działają także odkwaszająco na organizm, gdyż zawierają w większości składniki mineralne o charakterze zasadowym. Zawierają dużo flawonoidów – związków o dobroczynnym działaniu na skórę. Udowodniono, że flawonoidy uszczelniają naczynia krwionośne, zapobiegając ich pękaniu, jak również chronią przed stanami zapalnymi.

Pektyny, których najwięcej znajduje się w gniazdach nasiennych i w skórce jabłek, zapobiegają wchłanianiu metali ciężkich, dlatego przed laty jabłka były polecane drukarzom, górnikom i nałogowym palaczom.

Zobacz też: Gatunki jabłek - odmiany słodkie, kwaśne i słodko-kwaśne