jedzenie, kobieta, dieta, owoce, odchudzanie, warzywa, gotowanie/fot. Fotolia

Jak powinien się odżywiać introwertyk, a jak ekstrawertyk?

Czy sposób odżywiania powinien być dostosowany do osobowości i stylu życia? Jak powinni się odżywiać ekstrawertycy, a jak introwertycy? Jakie produkty zakwaszają organizm, a jakie mają zasadowy charakter?
/ 11.03.2019 13:28
jedzenie, kobieta, dieta, owoce, odchudzanie, warzywa, gotowanie/fot. Fotolia

Dostosowanie diety do potrzeb organizmu

Każdy z nas jest inny – różnimy się od siebie wyglądem, zachowaniem, preferencjami, mimo to wierzymy, że skoro jakaś dieta pomogła naszej przyjaciółce (przyjacielowi), to pomoże również i nam. To błąd.

Spójrzmy na odżywianie z punktu widzenia naszej osobowości i stylu życia. Od naszej osobowości zależy, co robimy, jak się zachowujemy, jak reagujemy na nasze otoczenie, w jakich kolorach czujemy się pewnie. Trudno więc ją ignorować w przypadku tak istotnej kwestii, jaką jest odżywianie. Sposób żywienia powinien być zgodny z potrzebami naszego organizmu. To nie my mamy się dostosować do reguł diet, tylko diety do naszych potrzeb.

Takie podejście da nam trwałe rezultaty z kilku powodów. Po pierwsze, odżywianie przestanie być dla nas źródłem stresu i dyskomfortu. Po drugie, odżywianie będziemy dobierać tak, by skutecznie radzić sobie z problemami charakterystycznymi dla określonych typów osobowości i zachowań. Po trzecie, może stać się ono źródłem wewnętrznej satysfakcji, a nie wyrzutów sumienia.

Jak powinien odżywiać się ekstrawertyk?

Ekstrawertycy mają to do siebie, że czasami działają na oślep. To sprawia, że czasem przestają racjonalnie kontrolować swoje zmiany zachowania, postępują według schematu, nie zastanawiając się nad późniejszymi konsekwencjami swoich działań. Ta spontaniczność może być atutem na gruncie zawodowym czy w relacjach partnerskich, jednak w sprawach odżywiania może mieć negatywne konsekwencje.

Źle dobrany jadłospis może bowiem pogłębić chaotyczność i pochopność w działaniu, bądź wzmocnić poziom odczuwanego stresu w organizmie. Gdy ekstrawertyk ma pracę, w której nie do końca może się wykazać i po powrocie do domu rzuca się na kolejne „pobudzacze”, dodatkowo podnosi poziom stresu w organizmie. Do takich „pobudzaczy” zaliczamy nie tylko czerwone mięso, ale również wszystkie produkty zakwaszające organizm.

Nie znaczy to, że ekstrawertyk ma całkowicie rezygnować z obecności czerwonego mięsa w diecie. Żadna dieta oparta na eliminacji poszczególnych składników nie jest dobra. Wystarczy zadbać o to, by spożywać również produkty neutralizujące działanie „zakwaszaczy”. W ten sposób działają produkty zasadowe.

Pamiętajmy, że intensywność zajęć w ciągu dnia warunkuje dobór produktów na kolację. Im bardziej stresujący i zabiegany dzień miał ekstrawertyk, tym bardziej wyciszające potrawy powinien jeść podczas kolacji.

Produkty zakwaszające organizm: mięso i wędliny, produkty zawierające cukier rafinowany, kawa, produkty z białej mąki pszennej.

Jak rozpoznać zakwaszenie organizmu?

Jak powinien odżywiać się introwertyk?

Introwertycy to osoby wyciszone, skupione na własnym wnętrzu, „niskoenergetyczne”. Często mają trudności z podejmowaniem decyzji.

Siła przyzwyczajenia i brak potrzeby dostarczania sobie nowych bodźców odgrywa w ich przypadku dużą rolę, dlatego introwertycy od lat jadają to samo. Mało urozmaicone codzienne menu przekłada się na jałowość organizmu i niedostarczenie mu odpowiedniej ilości składników odżywczych.

Introwertycy częściej sięgają po warzywa, jedzą to, co sami uważają za zdrowe (co nie oznacza, że jest to jedzenie, które służy ich organizmowi!). Po intensywnym dniu pracy introwertyk nie rzuca się na mięso, częściej sięga po zasadowe jedzenie, bądź... dostarcza sobie energii do mózgu, sięgając po słodkie produkty. To także ma wpływ na jego zdrowie i zachowanie – po spożyciu cukru rafinowanego na moment uzyskuje więcej energii, jednak już po chwili jej poziom jest jeszcze niższy niż wyjściowy.

Konieczność udawania w ciągu dnia kogoś, kim się nie jest (np. poprzez pracę wymagającą udziału w różnego rodzaju męczących spotkaniach z wieloma ludźmi, pracy w tłumie, hałasie itd.) działa niezwykle stresująco. Biorąc to pod uwagę, introwertyk powinien śmielej sięgać po wysokotłuszczowe produkty energetyzujące, np. czerwone mięso. Powinien również pomyśleć o aktywności fizycznej jako sposobie równoważenia skutków odczuwalnego znużenia po wyczerpującym dniu pracy.

Produkty zasadowe: warzywa, takie jak bakłażany, cukinie, dynie, suszone owoce, soki warzywne świeże.

Jak odchudzać się zgodnie z osobowością?

Czy estetyka posiłku ma jakieś znaczenie?

Gdy mówimy o odżywianiu dopasowanym do osobowości, powinniśmy trochę miejsca poświęcić estetyce posiłków. Jedzenie często dostarcza nam bodźców poprzez różne zmysły, także wzrokowe, dlatego też to, co uznajemy za atrakcyjne wizerunkowo, będzie nam lepiej smakowało. To samo wino może dla osoby o wysokim poczuciu estetyki smakować nieporównywalnie lepiej z kryształowego kieliszka niż ze zwyczajnego szklanego „kielonka”.

Zobacz też:
Dlaczego utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej jest ważne w sporcie?
Czy introwertyzm to zaleta?

Autorka: Lidia Szeworska, psychodietetyk, psycholog zdrowia, udziela konsultacji w Metamorphosis Holistyczna Oaza w Warszawie, Holistycznaoaza.pl; facebook.com/holistycznaoaza