Gorsze samopoczucie zimą? To przez niewystarczającą ilość płynów

Lekarze zalecają przyjmować ok. 2 litrów płynów dzienne. Latem organizm sam przypomina o prawidłowym nawodnieniu organizmu. Jednak zimą nie zawsze pamiętamy o tych dobrych nawykach. Może mieć to znaczący wpływ na nasze samopoczucie, szczególnie, kiedy dni są coraz krótsze.
/ 16.01.2013 14:32
Najmniej wody wypijają Węgrzy/fot. Fotolia

Spożywaj tyle samo wody niezależnie od pory roku

Eksperci podkreślają, że zarówno latem, jak i zimą należy utrzymywać stały poziom nawodnienia organizmu. Zimowa aura nie skłania nas jednak do spożywania napojów. Zapominamy przez to
o odpowiednim uzupełnianiu płynów i tym samym zwiększamy ryzyko odwodnienia organizmu, którego objawami mogą być osłabienie, zawroty i bóle głowy, a także zmęczenie lub apatia.

Z ankiety przeprowadzonej przez Millward Brown SMG KRC wynika, że aż 62% osób przyjmuje zimą znacznie mniej płynów, niż w cieplejszych porach roku. – Paradoksalnie zimą, pomimo niskich temperatur i mniejszego pragnienia, organizm odwadnia się równie szybko. Dajemy się oszukać mniejszemu pragnieniu. Jednak wpływ suchego powietrza i przebywania w ogrzewanych pomieszczeniach może mieć zgubny wpływ na nasz organizm. Dlatego latem, jak i zimą należy pamiętać o codziennym spożywaniu od 2 do 2,5 litra wody lub innych napojów. Jeśli zimą woda nie smakuje tak dobrze, jak latem, możemy sięgać po soki, nektary, kompoty, możemy pić różnego rodzaju herbaty czy rozgrzewające napary – przypomina prof. Ryszard Gellert, członek Rady Naukowej Europejskiego Instytutu Nawodnienia oraz kierownik Kliniki Nefrologii Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego w Szpitalu Bielańskim w Warszawie.

Osoby powyżej 60. roku życia bardziej narażone na odwodnienie

Osoby powyżej 60. roku życia, w porównaniu do innych grup wiekowych, są znacznie bardziej narażone na ryzyko odwodnienia ze względu na zmniejszające się z wiekiem łaknienie, przyjmowane leki czy problemy z poruszaniem się. Badania wykazały, że zimą seniorzy przyjmują zdecydowanie mniej płynów niż pozostała część społeczeństwa. Ponad 73% ankietowanych powyżej 60. roku życia przyznaje, że zimą pije mniej.

Warto wiedzieć: Kawa rozpuszczalna - co naprawdę się w niej znajduje?

– Musimy zrozumieć, że u osób starszych ryzyko wystąpienia odwodnienia jest większe niż u innych grup wiekowych. Niektóre osoby starsze mogą mieć problemy z pamięcią i poruszaniem się, przez co nie chcą chodzić do toalety, lub mogą cierpieć na choroby, które wpływają na mechanizm łaknienia i pragnienia – podkreśla prof. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska. Należy dbać o to, by napoje zawsze były łatwo dostępne o każdej porze dnia i nocy. Różnicowanie smaków, a nawet kolorów może zwiększyć atrakcyjność napojów i tym samym pomóc w nawadnianiu organizmu.

Pamiętajmy o butelce wody

Najprostszą metodą zapobiegania niebezpiecznym sytuacjom w okresie zimowym, a także dbania o swój organizm, jest spożywanie odpowiedniej ilości płynów. Wystarczy pamiętać o tym, że pomimo chłodu i pozornie sprzyjających warunków dla prawidłowego nawodnienia, organizm stale traci wodę, nawet z oddechem. – woda jest jednym z podstawowych składników naszego ciała, stanowi 2/3 jego objętości. To właśnie jest powód, dla którego powinniśmy dbać o stały, odpowiedni poziom nawodnienia. Nawet zimą, gdy wydaje się nam, że poziom płynów w organizmie utrzymuje się na tym samym poziomie – przypomina prof. Gellert. Warto również pamiętać, aby spożywać w tym okresie więcej napojów ciepłych, które oprócz właściwości nawadniających, pomagają również w utrzymaniu optymalnej  temperatury ciała.

Polecamy: O której godzinie jeść śniadanie?

Źródło: materiały prasowe On Board Public Relations Sp. z o.o./mm

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)