POLECAMY

Dobry i zdrowy chleb – jak go rozpoznać?

Jakie pieczywo powinniśmy jeść, a jakiego unikać i dlaczego? Który chleb jest zdrowy, a który tylko taki udaje? Czy lepiej wybrać pieczywo żytnie czy pszenne? Czy chleb na zakwasie jest zdrowy?

chleb

fot. Fotolia

Chleb dawniej i dziś

Dawniej wiele osób nie wyobrażało sobie dnia bez chociaż jednej kromki wypiekanego w domu chleba. Wystarczyło trochę mąki, soli, wody i zakwasu lub drożdży i po upieczeniu powstawał piękny rumiany bochenek, który można było jeść nawet przez tydzień.

Obecnie coraz więcej osób, pod wpływem różnych modnych diet, wcale chleba nie je, a ci którzy jedzą, zazwyczaj kupują go w piekarniach, które każdego roku oferują coraz więcej jego rodzajów: chleb pszenny, żytni, mieszany, na miodzie, z ziarnami, z suszonymi owocami, przyprawami, orzechami, bez mąki, bezglutenowy, niskosodowy, wysokobiałkowy…

Jednak nie każdy rodzaj chleba jest dobry dla wszystkich, szczególnie współcześnie, przy tak dużej  różnorodności pieczywa.

Jaki chleb jest najzdrowszy?

Najzdrowszy jest chleb żytni razowy czy pełnoziarnisty, czyli tzw. chleb ciemny. Jest on bogaty w błonnik, który m.in. wspomaga trawienie oraz przeciwdziała chorobom serca, otyłości i nowotworom jelita grubego. Dodatkowo zawiera dużo więcej składników mineralnych takich jak wapń, magnez, żelazo, cynk oraz witamin z grupy B niż chleb pszenny.

Warto również wspomnieć, że produkty zbożowe, szczególnie te pełnoziarniste, powinny być podstawą codziennej diety każdego człowieka, gdyż zawierają znaczne ilości węglowodanów złożonych będących głównym źródłem energii dla organizmu. Dlatego wykluczenie z diety chleba nie jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które dbają o swoje zdrowie.

Chleb żytni, szczególnie ten pełnoziarnisty, polecany jest zatem osobom zdrowym w celu zabiegania rozwojowi wielu groźnych chorób oraz osobom walczącym z otyłością, cukrzycą, chorobami serca czy zaparciami.

Co jest zdrowsze: chleb na zakwasie czy chleb z drożdżami w składzie?

Najlepszy jest chleb przygotowany na zakwasie, gdyż zawiera on w swoim składzie kwas mlekowy, który wpływa korzystnie na pracę przewodu pokarmowego, hamuje rozwój bakterii chorobotwórczych, a sprzyja rozwojowi bakterii probiotycznych wpływających m.in. na wzrost odporności organizmu.

Dodatkowo z pieczywa przygotowanego na zakwasie organizm przyswaja większe ilości składników mineralnych niż z pieczywa przygotowanego z udziałem drożdży.

Czy warto jeść chleb pszenny?

Chleb pszenny, czyli tzw. chleb jasny, ma dużo mniej błonnika oraz cennych witamin i składników mineralnych, dlatego nie jest on zalecany osobom zdrowym w codziennej diecie.

Chleb ten jest jednak lekkostrawny, czyli jego trawienie nie obciąża przewodu pokarmowego, dlatego osoby cierpiące na biegunki, w rekonwalescencji po ciężkich chorobach i zabiegach operacyjnych oraz w niektórych chorobach przewodu pokarmowego, powinny wybierać ten rodzaj pieczywa lub, w zależności od stanu zdrowia, stosować zarówno pieczywo zwykłe pszenne, pszenno-żytnie jak i żytnie pełnoziarniste.

Zobacz też: Mąka – który rodzaj wybrać?

Chleby na schorzenia

Z uwagi na zmieniające się potrzeby społeczeństwa coraz więcej piekarni piecze chleby dla osób, które nie mogą jeść pewnych składników, jak np. chleb bezglutenowy dla osób cierpiących na nietolerancję glutenu, czyli białka znajdującego się w większości zbóż, czy niskosodowy dla osób z nadciśnieniem, które powinny ograniczyć ilość sodu.

Jak wybrać zdrowy chleb?

Ważne jest również zwrócenie uwagi na skład pieczywa, które wybieramy, gdyż nie zawsze pieczywo ciemne jest pieczywem zdrowym, a tylko zabarwionym karmelem, sproszkowaną cykorią lub ciemnym słodem.

Jeżeli chleb jest lekki, „nadmuchany”, brązowy czy wręcz czekoladowy i kruszy się przy krojeniu, na pewno nie jest to chleb żytni razowy naturalny. Niektóre piekarnie, chcąc obniżyć koszty produkcji i poprawić wygląd chleba, dodają m.in. polepszacze „udające” mąkę dobrej jakości, barwniki „udające” pełnoziarnistą mąkę, regulatory kwasowości „udające” naturalny zakwas czy konserwanty przedłużające trwałość, co przyczynia się niestety do obniżenia jakości chleba i jego wartości odżywczej. Takiego pieczywa należy unikać.

Chleb należący do grupy produktów zbożowych będących podstawą piramidy żywieniowej, jest ważnym elementem diety Polaków i powinien być spożywany codziennie. Jednak, tak jak zostało to opisane, nie każdy chleb jest dobry dla każdego.

Najważniejsze jest czytanie składu pieczywa i wybieranie takiego, który wpłynie korzystnie na nasze zdrowie. Można również upiec chleb samemu i dobrać taki skład, który nam odpowiada.

Zobacz też: Poznaj 4 mity na temat pieczywa!

Autor: mgr Magdalena Siuba-Strzelińska, dietetyk, Instytut Żywności i Żywienia

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/3 lata temu
http://www.smartbin.pl/chlebaki.html - Jak dlam nie stworzenie włąsnego chleba będzie najlepszą decyzją.