Dlaczego warto jeść dynię?/Fot. Fotolia fot. Fotolia

Dlaczego warto jeść dynię?

Dynia jest warzywem należącym do rodziny dyniowatych. Głównie kojarzymy ją z Halloween. Jednak ze względu na dużą wartość odżywczą (źródło witaminy A, błonnika, potasu, wapnia) dyni warto używać w kuchni do przygotowania wielu potraw. Jaki wpływ ma dynia na nasze zdrowie?
/ 24.11.2011 12:43
Dlaczego warto jeść dynię?/Fot. Fotolia fot. Fotolia

Słono-słodki opis dyni

Dynia (podobnie jak kabaczek, melon i ogórek) należy do rodziny dyniowatych. Większość roślin tej rodziny występuje w obszarach tropikalnych i subtropikalnych. Miąższ dyni ma barwę żółto-pomarańczową, delikatny i lekko słodki smak.

Diety odchudzające

Dynia ma bardzo niską wartość kaloryczną (w 100 g części jadalnych znajdziemy jedynie 28 kcal), dlatego znalazła zastosowanie w dietach odchudzających. Oprócz tego zwiększa uczucie sytości poprzez błonnik pokarmowy – 2,8 g w 100 g.

Piękna skóra, dobry wzrok i dobre zdrowie

W dyni znajduje się także witamina A (496 µg/100 g części jadalnych) i β-karoten (2974 µg/100 g). Witamina A jest niezbędna w procesie widzenia, reguluje powstawanie nowych komórek. Oprócz tego zapewnia prawidłowy stan tkanki nabłonkowej skóry. Łącznie z β-karotenem należy do przeciwutleniaczy – chroni tkanki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Z tego powodu zmniejsza ryzyko chorób nowotworowych i  serca. Składniki te poprawiają także koloryt skóry.

Zobacz też: Dlaczego warto jeść szparagi?

Serce i mięśnie

W 100 g dyni znajduje się 278 mg potasu. Poprzez wpływ na ciśnienie osmotyczne w płynach ustrojowych, regulacji równowagi osmotycznej komórki i kurczliwości mięśni spożywanie dyni zapewnia prawidłową kurczliwość serca i mięśni szkieletowych oraz gładkich.

Mózg i układ nerwowy

Pestki dyni są wysokokaloryczne (556 kcal/100g), ale zawierają dużo niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego są cennym składnikiem diety pozytywnie wpływającym na pracę mózgu, pamięć i koncentrację oraz układ nerwowy.

Zobacz też: serwis Ból głowy

Pozbyć się pasożyta

W pestkach dyni zawarta jest kukurbitacyna, która działa przeciwpasożytniczo. Z tego powodu pestki dyni mają zastosowanie u dzieci w przypadku konieczności pozbycia się owsików lub glist.

Prostata

Coraz więcej badań wskazuje na pozytywną rolę dyni przy przeroście gruczołu krokowego. Dlatego warto, Panowie, spożywać dynię profilaktycznie. 

Zdrowe kości

Dynia spośród warzyw zawiera dosyć dużo wapnia – 66mg/100g. Wapń jest głównym składnikiem kości i zębów. Codzienne spożycie wapnia przeciwdziała rozwojowi osteoporozy.

W kuchni

Z dyni w kuchni można robić praktycznie wszystko: placki, zupy kremy, farsz do naleśników i pierogów, zapiekanki, dania z ryżem i z makronem, ciasta, ciasteczka, tarte, soki, pikle, sosy. Pestki można wykorzystywać między innymi jako przekąskę czy dodatek do sałatek lub ciast.

W celu przygotowania zupy kremu z dyni wystarczy dynia, marchew, ziemniaki i cebula. Cebulę należy poddusić, dynię, marchew, ziemniak ugotować w niewielkiej ilości wody, następnie wszystko razem zmiksować i gotowe!