Dieta to styl życia! Na czym polegają dieta śródziemnomorska, makrobiotyczna, wegetariańska i pięciu przemian?

Te diety to coś więcej niż odchudzanie! Możesz je stosować przez całe życie!
Julia Kot / 13.11.2006 11:50 / aktualizacja: 21.01.2019 09:54
Kobieta na diecie je sałatkę. Obok na stole leżą soki, owoce i warzywa. fot. Adobe Stock

Diety krótkoterminowe są zazwyczaj restrykcyjne. Stosowanie ich przez dłuższy czas może prowadzić do poważnych niedoborów w organizmie i zwolnić metabolizm. Takie diety są też mniej skuteczne niż dłuższa kuracja odchudzająca. Często następuje po nich tzw. efekt jo-jo, czyli powrót do wagi sprzed odchudzania lub wyższej. Przyjrzyjmy się dietom długoterminowym, które są znacznie zdrowsze. To systemy żywieniowe o wieloletniej tradycji.

Spis treści:

Dieta śródziemnomorska

Mianem diety śródziemnomorskiej określa się tradycyjne potrawy, które spożywano na Krecie, w Grecji i południowej części Włoch, jeszcze w latach 60. Naukowcy dowodzą, że osoby stosujące tę dietę na co dzień żyją dłużej i rzadziej zapadają na choroby układu sercowo-naczyniowego. Dzieje się tak na skutek ochronnego wpływu nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Dieta polega na spożywaniu posiłków złożonych z warzyw i owoców, najlepiej pięć razy dziennie. Posiłki powinny zawierać nie więcej niż 6–7% kalorii z tłuszczu zwierzęcego, czyli nasyconych kwasów tłuszczowych. Bogate w skrobię, czyli przyswajalne węglowodany złożone pochodzenia roślinnego, nieprzetworzone produkty zbożowe są podstawowym źródłem energii. 

Dieta śródziemnomorska należy do diet pozytywnych dla organizmu i może być stosowana przez całe życie! W okresie jesienno-zimowym w naszym klimacie konieczne jest włączenie do niej produktów i potraw rozgrzewających.

Wbrew pozorom, nie jest to dieta pozbawiona tłuszczów, znajdziemy je przede wszystkim w oliwie z oliwek zawierającej jednonienasycone kwasy tłuszczowe mające działanie przeciwmiażdżycowe.

Ten sposób żywienia jest często zalecany przez lekarzy w profilaktyce choroby niedokrwiennej serca oraz w leczeniu nadciśnienia tętniczego. Dieta śródziemnomorska pozwala na utrzymanie wagi ciała na poziomie prawidłowym, jest dietą lekkostrawną. Do jej przygotowania nie są potrzebne specjalne zabiegi kulinarne, więc nie zajmuje dużo czasu osobie zapracowanej.

Dieta wegetariańska

Nazwa wegetarianizm pochodzi od łacińskiego słowa vegetabilis (roślinny).Dieta wegetariańska jest nie tylko dietą spożywania odpowiednich pokarmów, ale związana jest ze swojego rodzaju filozofią życia, której naczelna zasada brzmi „nie zabijaj”. Są różne formy wegetarianizmu:

  • wegetarianizm ścisły, inaczej weganizm, nieuwzględniający w racji pokarmowej żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego,
  • laktowegetarianizm pozwala na włączenie do diety roślinnej mleka i jego przetworów,
  • laktoowowegetarianizm, przewidujący oprócz mleka i przetworów mlecznych również spożywanie jaj.

Spośród wielu rodzajów wegetarianizmu najwłaściwszy i zasługujący na popularyzację wśród osób dorosłych jest zwłaszcza semiwegetarianizm, który uwzględnia niewielkie ilości mięsa i ryb.

Każda zmiana diety powoduje spadek wagi szczególnie w początkowym okresie, jednak przejście na dietę wegetariańską gwarantuje spadek wagi na stałe. Kieruj się zasadą: jem tyle, by zaspokoić głód.

Z istniejących opracowań wynika, że u osób, które przestrzegają wegetarianizmu, nie stwierdza się na ogół występowania otyłości, niedokrwiennej choroby serca, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, raka okrężnicy, uchyłkowatości jelita grubego, osteoporozy, czy kamicy nerkowej bądź żółciowej. 

Dieta makrobiotyczna

Dieta makrobiotyczna to sposób odżywiania oparty na filozofii Dalekiego Wschodu. Za podstawę służy teoria dwóch uzupełniających się sił – jin i jang. Należy odpowiednio równoważyć stan jin i jang w naszym organizmie. Stosowanie diety według tej teorii to nie tylko wpływanie na stan fizyczny człowieka, ale też na sposób jego myślenia i działania. 

Dieta makrobiotyczna to przede wszystkim produkty naturalne. Nie ma tu miejsca na produkty z marketów - konserwowane, rafinowane, głęboko przetworzone. Nie dopuszcza się owoców egzotycznych niepochodzących z rejonu, w którym przyszło nam żyć czy też picia napojów gazowanych.

Dieta makrobiotyczna - posiłek zgodny z zasadami diety

Do produktów stanowiących podstawę tej diety należą:

  • ziarna zbóż, tj. pszenica, żyto, owies, jęczmień, proso i gryka,
  • nasiona roślin strączkowych, tj. fasola, groch, soja, soczewica,
  • nasiona dyni, słonecznika,
  • warzywa i owoce z naszej szerokości geograficznej i z najbliższego otoczenia.

Obróbka kulinarna powyższych produktów powinna być też jak najmniejsza. Warzywa należy zjadać w całości, tzn. i korzeń, i natkę, ponieważ składniki odżywcze w poszczególnych częściach rośliny nie rozkładają się równomiernie, należy wykorzystywać je całościowo. Większość części zielonych warzyw jest jadalna i smaczna, więc warto znaleźć dla nich zastosowanie w naszych potrawach.

Dieta makrobiotyczna jest dietą dla wszystkich, dlatego że uwzględnia różnice płci, wieku, ogólnej kondycji, wydatkowanego wysiłku fizycznego związanego z rodzajem wykonywanej pracy i ćwiczeń.

Dieta według 5 przemian

Jeżeli można którąś z diet polecić zapracowanej i zagonionej kobiecie szczególnie, to będzie nią na pewno dieta według pięciu przemian. Głównym atutem tej diety komponowanej na podstawie prawidłowego obiegu energetycznego, jest fakt, że potrawy przyrządzone tym sposobem można przechowywać w lodówce, nawet do pięciu dni, bez śladu psucia się.

Owszem, nie jest łatwą sprawą dla kogoś początkującego rozpoznanie do jakiej grupy energetycznej należy użyty składnik i w jakiej kolejności dodajemy go do potrawy. Po pewnym czasie uzyskujemy wprawę i poruszamy się bezbłędnie w temacie.

Pięć przemian to:

  • Przemiana ognia. Ogień: symbolizuje suchość, gorąco, podnoszenie się, ruch.
  • Przemiana ziemi. Ziemia: symbolizuje żyzność, produktywność, chęć do wzrostu.
  • Przemiana metalu. Metal: symbolizuje ostrze, twardość, przewodzenie.
  • Przemiana wody. Woda: symbolizuje wilgoć, chłód, opadanie, płyniecie, ustępowanie.
  • Przemiana drewna. Drzewo: symbolizuje wzrost, elastyczność, korzenie, siłę.

Do każdego narządu przypisana jest odpowiednia przemiana:

  • Drzewo – wątroba – smak kwaśny.
  • Ogień – serce – smak gorzki, cierpki.
  • Ziemia – śledziona, trzustka – smak słodki.
  • Metal – płuca – smak ostry, pikantny.
  • Woda – nerki – smak słony.

Czym jest obieg odżywczy?

Dietetyka stosowana w kuchni chińskiej, zarówno ta lecznicza, jak i profilaktyczna, opiera się w głównej mierze na przynależności pożywienia do różnych smaków, natury, kolorów, a co za tym idzie do narządów i celowego oddziaływania na nie. Sposób przygotowywania potraw odbywa się zawsze według Zasady Pięciu Przemian, co nadaje gotowanym potrawom wspaniały aromat i smak, stanowi również o ich walorach leczniczych.

Obieg ten nazywany jest obiegiem odżywczym, narząd poprzedzający karmi narząd następujący po nim, zasila go energetycznie. Gotując według pięciu przemian, kwalifikujemy poszczególne składniki zgodnie z ich przynależnością energetyczną, jednocześnie zachowując kolejność w dodawaniu ich do potrawy zgodnie z obiegiem odżywczym. Chcąc uczynić potrawę wzmacniającą dany narząd, kończymy dodawanie składników tym elementem, który znajduje się w przemianie narządu, który wzmacniamy.

Artykuł powstał na podstawie książki Antoniny Malinkiewicz „Dieta kobiety pracującej”, która ukazała się nakładem wydawnictwa Studio Astropsychologii. 

Dowiedz się więcej o popularnych dietach:
Dieta śródziemnomorska – HIT w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym! Mamy dla ciebie jadłospis!
Dieta Dash: schudnij 4 kg w 14 dni!
10 kilogramów w miesiąc? To zyskasz dzięki diecie Dukana!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/04.05.2009 15:47
pojęcie semi-wegetarianizm jest moim zdaniem niedorzeczne... Jak można być trochę-wgetarianinem? To tak jak być trochę w ciąży. Albo się jest, albo nie - nie ma rozwiązań pośrednich. Dzwię się słowom autora, który pisząc o filozofii życia "nie zabijaj" dopuszcza zabijanie tylko okazyjne. A nazwanie tego sposobu odżywiania jako: "Spośród wielu rodzajów wegetarianizmu najwłaściwszy i zasługujący na popularyzację wśród osób dorosłych" uważam za tragiczną pomyłkę.