Diety z różnych stron świata

Francuzkom nie grozi Alzheimer, Norweżki są odporne na infekcje. Sekret ich zdrowia tkwi... w odpowiedniej diecie. Bierz z nich przykład!
przyjaciółki fot. Fotolia
Dlaczego mieszkanki niektórych krajów rzadko dopadają pewne schorzenia, inne zaś chorują na nie często? To wcale nie przypadek. Zdaniem ekspertów, Sekret naszego zdrowia tkwi w diecie. Trudno uwierzyć? Oto kilka przykładów.

Włoszki - nie cierpią na bóle brzucha

Chociaż nie żałują sobie śmietany i obficie posypują makaron tłustym serem, rzadko dopada je niestrawność.
W czym tkwi tajemnica? Potrawy kuchni włoskiej, np. spaghetti, na co dzień przyprawiane są lebiodką (oregano). Olejki eteryczne tej rośliny nie tylko ułatwiają trawienie (hamują nadmierną fermentację w jelitach, zapobiegają wzdęciom), ale też działają bakteriobójczo. Z ostatnich badań przeprowadzonych w USA wynika, iż oregano ma silne działanie grzybobójcze. Co więcej, niszczy bakterie wywołujące zatrucie pokarmowe, nawet gronkowca złocistego.
Wypróbuj tę dietę Kilka razy w tygodniu dosyp pół łyżeczki tej przyprawy np. do sałaty, sałatki z pomidorów, spaghetti. Możesz też po prostu posypać nią kanapki z wędliną lub fetą.

Bułgarki - mają mocne zęby i kości

Chętnie pokazują w uśmiechu rząd olśniewająco białych zębów, a wcale nie biegają co miesiąc do dentysty.
W czym tkwi tajemnica? Tradycyjnym pokarmem jedzonym na co dzień w Bułgarii jest jogurt. Nie przypomina on jednak naszego, półpłynnego jogurtu. Gęsty i lekko słonawy jest doskonałym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia, potrzebnego kościom. Dodatkowo wchłanianie tego składnika wspomaga witamina D, wytwarzana w organizmie pod wpływem słońca. A słońca w Bułgarii nie brakuje. Częste jedzenie jogurtu ma zbawienny wpływ nie tylko na zęby. Jest też gwarancją zdrowych dziąseł.
Wypróbuj tę dietę Trzy razy w tygodniu zjedz około 10 dag żółtego sera lub fety (również zawiera dużo wapnia). Możesz wrzucić pokruszony ser do sałatki greckiej albo położyć plaster na kromce chleba.

Arabki - anemia im nie grozi

Mimo że mięso (główne źródło żelaza) nie codziennie gości na ich talerzu, niezwykle rzadko chorują na anemię.
W czym tkwi tajemnica? W krajach arabskich często jada się placki pita z humusem, czyli pastą ze zmielonych ziaren cieciorki z dodatkiem sezamu, czasem także bakłażanów. Sezam zaś ma wyjątkowo dużo żelaza chroniącego przed anemią.
Wypróbuj tę dietę Kupuj kilka razy w tygodniu bułeczki obsypane sezamem, parę razy w miesiącu skuś się na trochę chałwy (mnóstwo żelaza!). Możesz też kilka razy w tygodniu jeść chrupki chlebek Wasa z sezamem.
Ważne! Zwiększysz wchłanianie żelaza, jedząc zielone warzywa – sałatę lub szpinak.

Norweżki- rzadko się przeziębiają

Choć zimny i chmurny klimat Norwegii wydaje się sprzyjać przeziębieniom, mieszkanki tego kraju raczej rzadko chodzą zakatarzone.
W czym tkwi tajemnica? Podstawowym składnikiem ich diety są wędzone i pieczone tłuste ryby morskie, zwiększające odporność. Zawierają one nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, o wyjątkowo dobroczynnym działaniu. Kwasów tych nie ma żaden inny produkt, poza rybami morskimi. Kwasy omega-3, przyswajane z ryb, działają silniej niż np. kwasy omega uzyskane z orzechów. Gdy regularnie jadasz łososia, makrelę czy tuńczyka, zmniejszasz ryzyko infekcji o 30%.
Wypróbuj tę dietę Raz w tygodniu przyrządzaj na obiad porządną porcję ryby (najlepiej upiecz ją w folii lub ugotuj na parze). Możesz też np. na
kolację zjeść niewielki kawałek wędzonej makreli.
Ważne! Kwasy omega-3 mają też inne zalety – zapobiegają depresji.

Japonki - nie znają uderzeń gorąca

Menopauzę przechodzą gładko, prawie bezobjawowo, nie dręczą ich huśtawki nastroju i nocne poty, które są zmorą Europejek.
W czym tkwi tajemnica? Zawdzięczają to diecie bogatej w soję. Zawiera ona roślinne hormony (fitoestrogeny), o budowie podobnej do kobiecych estrogenów. Niewielka ilość tych hormonów dostarczanych w pożywieniu, korzystnie działa na organizm kobiety, zapobiegając tzw. objawom wypadowym, charakterystycznym dla okresu przekwitania (wiele polskich kobiet dotykają one już około czterdziestki).
Wypróbuj tę dietę Włącz do jadłospisu danie z soi – np. raz w tygodniu ugotuj potrawę jednogarnkową z soją, pomidorami i papryką. Możesz dodać drobno pokrojoną kiełbasę lub parówki.
Ważne! Przed gotowaniem mocz ziarna soi w zimnej wodzie jedną lub dwie godziny.

Francuzki - nie boją się Alzheimera

Ich dieta wyjątkowo sprzyja zachowaniu sprawnego umysłu, a to z powodu kilku jedzonych przez nie produktów.
W czym tkwi tajemnica? Po pierwsze – jadają dużo chudego mięsa (obfituje w witaminę PP – niacynę, zapobiegającą degradacji neuronów).
Po drugie – nie wyobrażają sobie obiadu bez sałaty lub innych zielonych warzyw i szpinaku czy brokułów (zawierających kwas foliowy, potrzebny w procesie zapamiętywania). Po trzecie – piją do obiadu czerwone wino (poprawia funkcjonowanie mózgu, czterokrotnie zmniejszając ryzyko demencji).
Wypróbuj tę dietę Dwa razy w tygodniu jedz chude mięso drobiowe lub łyżkę orzeszków ziemnych (niacyna), sałatę lub brokuły (kwas foliowy). Do tego – lampka czerwonego wina.

Greczynki - ruchliwe jak nastolatki

Do późnego wieku zachowują doskonałą sprawność fizyczną i lekkość ruchów.
W czym tkwi tajemnica? Jednym z ich przysmaków są granaty, rosnące w ogródkach wielu Greków. Zawarte w nich flawonoidy blokują enzymy biorące udział w powstawaniu stanów zapalnych chrząstki stawowej. Uczeni z Case Western University (USA) dowiedli, że sok z granatów przeciwdziała chorobie zwyrodnieniowej stawów i kręgosłupa.
Wypróbuj tę dietę Dodawaj do sałatek i dań mięsnych czosnek. Naukowcy ze Szwajcarii wykryli w nim peptyd GPCS, o zaletach podobnych do
działania soku z granatów. Eksperci zalecają ząbek czosnku dziennie.
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)