POLECAMY

Dietetyczna pielęgnacja skóry, włosów i paznokci

Istnieje szereg czynników, które wpływają na nasz stan skóry, włosów i paznokci. Są to: czynniki modyfikowalne (sposób odżywiania, stres, pielęgnacja) oraz czynniki, na które nie mamy wpływu: warunki klimatyczne, promieniowanie słoneczne, zanieczyszczenia środowiskowe, wiek oraz uwarunkowanie genetyczne.
Dietetyczna pielęgnacja skóry, włosów i paznokci fot. Fotolia

Dlaczego warto dbać o stan skóry, włosów i paznokci?

Skóra jest podstawową zewnętrzną powłoką, najbardziej narażoną na czynniki środowiskowe. Prawidłowe zachowania pielęgnacyjne są w stanie utrzymać stan skóry, włosów i paznokci w dobrej kondycji.

Nieodpowiednie odżywianie może być przyczyną: suchości skóry, zmian łojotokowych w fałdach nosowo-policzkowych, cienkich przerzedzających się włosów bez połysku, łamliwych i rozdwajających się paznokci.  

Warto zadbać o nasz wygląd szczególnie w tak niekorzystnych warunkach środowiskowych, jakie niesie ze sobą jesień i zima.

Wpływ pożywienia na stan skóry, włosów i paznokci

Podstawowe składniki odżywcze takie jak: białka, węglowodany i tłuszcze są głównymi składnikami skóry, włosów i paznokci.

Białka, które mają największe znaczenie w utrzymaniu odpowiedniej struktury skóry, to keratyna, która ma duże ilości siarki wchodzącej w skład cysteiny i cystyny – aminokwasów siarkowych – oraz kolagen, który ma zdolności tworzenia połączeń, dzięki temu bierze udział w procesach regeneracyjnych naskórka.  Niedobór tego składnika w diecie skutkuje zahamowaniem procesów regeneracyjnych, zwiotczeniem skóry oraz nadmiernym wypadaniem włosów. Dobrym źródłem białka jest chude mięso i nabiał.

Węglowodany są głównym źródłem energii dostarczanej z pożywieniem, witamin z grupy B oraz błonnika. Odpowiednia podaż błonnika na poziomie 27-40 g/db przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego, detoksykacji organizmu. Błonnik odgrywa znaczącą rolę w zapobieganiu zaparć, a to z kolei chroni naszą skórę przed nadmiernym przetłuszczaniem, pojawieniem się krost  i innych niekorzystnych zmian skórnych. Źródłem węglowodanów są przede wszystkim produkty zbożowe z pełnego przemiału, warzywa oraz owoce.

Tłuszcze są odpowiedzialne za utrzymanie wody w komórkach skóry, dzięki temu odpowiadają za prawidłowe nawilżanie skóry, włosów i paznokci. Dieta uboga w tłuszcze roślinne determinuje suchość skóry, pojawianie się zmarszczek, szybsze starzenie się skóry, wypadanie włosów oraz łamliwość płytki paznokcia. Należy wraz z pożywieniem dostarczać produktów bogatych w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, takich jak: tłuszcze roślinne (olej słonecznikowy, olej z pestek winogron), ryby morskie np. łosoś czy tuńczyk. Ograniczeniu powinny podlegać produkty bogate w tłuszcze zwierzęce.

Zobacz też: Do czego potrzebna jest witamina C?

Witaminy i składniki mineralne

Dieta bogata w witaminy i składniki mineralne, czyli obfita w warzywa i owoce, pozwala zachować witalność skóry, włosów i paznokci do późnego wieku. Szczególnie jest to ważne, gdyż praktycznie większość z nich odgrywa znaczącą rolę w prawidłowym funkcjonowaniu skóry, włosów i paznokci.

Witaminy

Witamina A to jedna z najważniejszych witamin dla naszej skóry. Dzięki niej skóra jest gładka, delikatna, zyskuję piękny różowy kolor, jest odpowiednio nawilżona. Witamina A jest głównym składnikiem leków w leczeniu trądziku ze względu na wpływ na regulowanie czynności gruczołów łojowych oraz regeneracji naskórka. Przeciwdziała również nadmiernemu wypadaniu włosów. Źródłem witaminy A są produkty nabiałowe, jajka, oleje roślinne, tran.

Witamina E, wspólnie z witaminą A, odgrywa rolę w zahamowaniu przedwczesnego starzenia się skóry, wpływa na odpowiednie odżywienie włosów i paznokci oraz determinuje jedność i gładkość skóry. Głównymi źródłami tej witaminy są produkty pełnoziarniste, warzywa i orzechy.

Witamina C ułatwia leczenie ran i podrażnień. Zapobiega pękaniu drobnych naczyń krwionośnych, przyczyniając się do większej elastyczności skóry.

Witaminy z grupy B są niezbędne dla zachowania kondycji skóry, włosów i paznokci. Wpływają na przemiany wodne w skórze, działają odtruwającą, zapobiegają powstawaniu stanów zapalnych, powstaniu półpaśca, zmian łojotokowych. Dodatkowo witaminy z grupy B wspomagają koncentrację oraz pomagają w radzeniu sobie ze stresem.

Składniki mineralne

Zbilansowana ilość składników odżywczych sprzyja utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej. Zdrowy wygląd cery, mocne włosy i paznokcie zachowamy spożywając produkty bogate w:

  • wapń – wygładza skórę, działa przeciwzapalnie i antyalergicznie;
  • żelazo – przyczynią do dobrego utlenienia tkanek, a tym samym włosów i paznokci;
  • miedź – ma wpływ na zdrową barwę skóry, porost włosów, działa przeciwzapalnie;
  • siarka – ważny składnik diety, wchodzący w skład aminokwasów egzogennych, bierze udział w tworzeniu keratyny;
  • cynk – przyśpiesza regeneracje podrażnień i ran, opóźnia procesy starzenia się komórek, działa antyoksydacyjnie, korzystanie wpływa na porost włosów i paznokci, jest składnikiem maści stosowanych zewnętrznie;
  • jod – odpowiednia ilość jodu w diecie wpływa na odpowiednie nawilżenie skóry.

Pamiętajmy, że stan skóry, włosów i paznokci zmienia się wraz ze zmianą stanu zdrowia. U osób, które odżywiają się nieprawidłowo, starzenie komórek następuje szybciej, dlatego o ich stan powinno się przede wszystkim dbać od wewnątrz oraz stosując odpowiednie zabiegi kosmetyczne. Wszystkie dolegliwości, niepokojące objawy skórne, powinny być wspomagane dietą bogatą w składniki mineralne i witaminy. Nie zapominajmy również o dopasowanej i zbilansowanej ilości podstawowych składników pożywienia jak białko, węglowodany i tłuszcze.

Zobacz też: Jakie składniki mineralne są nam niezbędne?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/4 lata temu
Tez słyszałam że bambus ma super właściwości o których wcześniej nigdy nie miałam pojęcia
/4 lata temu
Skrzyp polny, bambus i borówka - powiedziałabym że to jest podstawa, a wszystko można znaleźć w jednej kapsułce Costa Nature.
/5 lat temu
Skrzyp i pokrzywa to podstawa