Zupa pomidorowa w wersji odchudzonej.

Dieta zapobiegająca chorobom układu krążenia

Choroby układu krążenia określane są mianem epidemii XXI wieku. Szacuje się, że co drugi Polak cierpi na schorzenie układu krążenia, a choroby te są odpowiedzialne za ok. 40% wszystkich zgonów w Polsce. Można im jednak przeciwdziałać za pomocą diety.
/ 17.11.2010 12:26
Zupa pomidorowa w wersji odchudzonej.

Choroby układu krążenia - czym są?

Przez pojęcie choroby układu krążenia rozumie się między innymi chorobę niedokrwienną serca wraz z jej najgroźniejszym powikłaniem – zawałem, udar niedokrwienny i krwotoczny mózgu, nadciśnienie tętnicze oraz choroby naczyń takie jak zakrzepica czy zatorowość. 

Co szkodzi naszemu sercu

Medycyna coraz więcej uwagi poświęca czynnikom środowiskowym w rozwoju chorób układu krążenia. Współczesny pogląd na kwestię patogenezy rozwoju miażdżycy mówi, iż głównym jej winowajcą jest wysoki poziom cholesterolu, w szczególności „złego cholesterolu” LDL, na który wpływ ma przede wszystkim nadmierne spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych. W kwasy te w obfitują masło, tłuszcz wieprzowy, śmietana, tłuste mięsa i wędliny, wyroby cukiernicze, tłuste sery. Zdrowiej jest więc wybierać chude mięso i wędliny, drób bez skóry oraz chude produkty mleczne.

Polecamy: Dlaczego warto leczyć miażdżycę w każdym wieku?

Natomiast działanie przeciwmiażdżycowe wykazują kwasy tłuszczowe nienasycone, których źródłem są oleje roślinne, orzechy, migdały, żółtka jaj i tłuste ryby. Podnoszą one zawartość „dobrego cholesterolu HDL” co wpływa ochronnie na nasz układ krążenia. Należy więc zastępować tłuszcze pochodzenia zwierzęcego olejami roślinnymi.

Dieta śródziemnomorska - panaceum?

W krajach basenu śródziemnomorskiego obserwuje się znacząco mniejszą zapadalność i umieralność z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego. Dało to początek poglądowi na temat zbawiennego wpływu tradycyjnej diety śródziemnomorskiej. Dieta ta została określona przez naukowców jako jedna z najzdrowszych na świecie. Charakteryzuje się ona spożywaniem dużych ilości oliwy z oliwek, ryb morskich i białego mięsa przynajmniej 2 razy w tygodniu oraz zwiększonym spożyciem owoców i warzyw, warzyw strączkowych, orzechów i produktów pełno zbożowych. Dietę tę uzupełnia picie czerwonego wina w niewielkich ilościach. 

Efekty tej diety spektakularne. Obniża ona bowiem ciśnienie tętnicze, zawartość cholesterolu we krwi, dostarcza organizmowi mnóstwo witamin i składników mineralnych przez co wywiera działanie nie tylko ochronne, lecz i lecznicze na nasz organizm.

Czytaj też: Jak się nie odżywiać - choroby dietozależne

Witaminy?

Jak najbardziej! Spośród witamin istotnych w profilaktyce i leczeniu chorób sercowo-naczyniowych wymienić należy witaminy antyoksydacyjne, do których należy witamina E, prowitamina A (betakaroten) i witamina C. Głównym źródłem tych witamin powinny być produkty naturalne (owoce, warzywa, oleje roślinne).