Dieta wzmacniająca w walce z przeziębieniem

Dieta wzmacniająca pomoże nam uchronić się przed infekcjami. Wystarczy pamiętać o odpowiednim śniadaniu oraz prawidłowo skomponowanych posiłkach, które będą miały wszystkie składniki potrzebne do ochrony organizmu przed bakteriami i wirusami. Warto pamiętać, że dieta to podstawa w walce z każdą chorobą.
/ 25.02.2013 12:22

Śniadanie

W okresie zimowym jesteśmy szczególnie narażeni na infekcje i przeziębienie. W dobie szerokiego dostępu do farmaceutyków często nie doceniamy codziennej diety, a przecież to, co jemy ma duży wpływ na to, jak silna jest naturalna odporność organizmu. To ona jest naszą bronią przed wirusami i bakteriami, które szczególnie w okresie częstych zmian pogody dają się we znaki. Do walki z chorobą organizm potrzebuje stałego poziomu witamin i minerałów, ale trzeba mu pomóc. Jednym ze sposobów może być dieta wzmacniająca.

Co zjeść na śniadanie?

Zimowe poranki często uprzykrzają życie. „Nasz organizm potrzebuje porannego impulsu żeby przygotować się na wyzwania rzucone przez mróz i pluchę. Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, dlatego powinno zawierać najpotrzebniejsze składniki, które stopniowo uwalniane dadzą energię na cały dzień” – mówi Alicja Gęsiarz-Maskewitz z Centrum Odmładzania i Odchudzania Czapielski Młyn. Pierwszy posiłek warto zacząć od miski płatków zbożowych z mlekiem lub jogurtem. Dostarczą one niezbędnego poziomu cukru i pełnowartościowego białka. Ważnym elementem porannej diety są witaminy, które znajdziemy w świeżych owocach i warzywach. Warto zafundować organizmowi bombę witaminową, która bez wątpienia od razu postawi na nogi. Omlet, jajecznica, grzanki – koniecznie na ciepło - również zapewnią odpowiedni start i przygotują na pogodowe spadki energii.

Zobacz także: Śniadanie - dlaczego warto je jeść?

Żywność poprawiająca odporność

W naszej diecie nie powinno zabraknąć dobroczynnych elementów podnoszących naturalną odporność, przede wszystkim witamin i składników mineralnych. W okresie zimowym niezbędna jest witamina C – naturalny wróg przeziębienia. Największe jej bogactwo znajdziemy w czarnej porzeczce, cytrusach,  kapuście czy pomidorach. Stałym składnikiem diety powinny być także witaminy A oraz B12, których niedobór jest częstym powodem zmęczenia i obniżenia odporności, a stąd już tylko krok do przegranej walki z chorobą. Źródeł tych składników najlepiej szukać w mięsie oraz czerwonych, żółtych i pomarańczowych warzywach. Aby poprawić funkcjonowanie organizmu powinniśmy uzupełnić dietę w produkty obfite w kwasy nienasycone omega-3. Stanowią one tarczę odpornościową broniącą przed bakteriami i wirusami, a w okresie rekonwalescencji wspomagają procesy regeneracyjne. Znajdziemy je przede wszystkim w rybach morskich takich jak tuńczyk, łosoś, sardynki oraz w owocach morza. Na budowanie odporności wpływają także liczne pierwiastki, między innymi żelazo, cynk oraz selen. Najlepszym ich źródłem są pełnowartościowe produkty z pełnego ziarna (pieczywo razowe, brązowy ryż, kasza gryczana) oraz produkty zwierzęce tj. wątróbka, chude czerwone mięso, jaja oraz sery.

Jak urozmaicić posiłki?

„Jednym z podstawowych błędów żywieniowych osłabiającym odporność organizmu są mało urozmaicone posiłki. Niewielka różnorodność diety naraża na braki pokarmowe, które przyczyniają się do obniżenia sprawności układu immunologicznego. Atrakcyjna dieta wpływa na nasze samopoczucie, ponieważ dostarcza zróżnicowanych składników i odzwyczaja od  żywieniowych przyzwyczajeń. Im więcej produktów dostarczamy organizmowi na talerzu, tym większe prawdopodobieństwo, że choroba nas nie zaskoczy” – mówi Alicja Gęsiarz-Maskewitz z Centrum Czapielski Młyn. Warto również wrócić do sprawdzonych rodzinnych przepisów. Wypróbowane receptury babć, zapewne od pokoleń stanowiące składnik zimowej diety, będą doskonałą bombą odpornościową w okresie przeziębień i grypy.

Zobacz także: Wzmocnij odporność dietą

Dieta ma wielki wpływ na samopoczucie i poziom odporności. Szczególnie w okresie zimowym, kiedy pogoda dokucza swoją zmiennością i nieprzewidywalnością. Warto pamiętać o tym, że na kondycję naszego systemu immunologicznego wpływa nie tylko to, co jemy, ale także kiedy i w jakich ilościach. Dieta na zimowe pluchy powinna być zróżnicowana i bogata we wszystkie składniki, które obronią nas przed dającym się we znaki bakteriami i wirusami. Należy jednak pamiętać, że o odporność trzeba dbać przez cały rok i być świadomym, że każdy posiłek jest na wagę zdrowia.

Źródło: Materiały prasowe Media Forum (bj)

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/04.03.2013 12:43
Zimą trochę ciężko o świeże warzywa i owoce chyba, że wykorzystamy mrożonki. Ale co racja to racja należy pić ciepłe płyny, żeby organizm nie tracił niepotrzebnie energii na ich ogrzanie.
/28.02.2013 21:00
Fajne porady :) Na pewno z nich skorzystam :) Ja walczę zazwyczaj z przeziębieniem z pomocą Preventogripu czyli suplementu z czosnkiem. Znacznie skraca czas trwania choroby i łagodzi objawy. Polecam, naprawdę świetnie się sprawdza.