Dieta wegetariańska - odmiany i charakterystyka fot. Fotolia

Dieta wegetariańska - odmiany i charakterystyka

Wegetarianizm, weganizm, frutarianizm – dowiedz się, na czym konkretnie polegają różne odmiany diet wegetariańskich!
Agata Bernaciak / 05.02.2015 05:04
Dieta wegetariańska - odmiany i charakterystyka fot. Fotolia

Co musisz wiedzieć zanim przejdziesz na dietę wegetariańską?

Diety wegetariańskie - choć znane od dawna - stały się niezwykle popularne zaledwie kilka lat temu. Niestety nadal wiele osób decyduje się na zmianę sposobu żywienia, nie mając wiedzy potrzebnej do prawidłowego komponowania wege-menu. Zobacz, na czym polegają najbardziej charakterystyczne odmiany diet wegetariańskich i poszerz swoją wiedzę zanim wprowadzisz zmiany na stałe!

Rodzaje diet wegetariańskich

Dieta wegetariańska to nie tylko niejedzenie mięsa. Tak naprawdę ta odmiana diety jest najprostsza do zastosowania! Dowiedz się, jakie inne jadłospisy kryją się pod tym hasłem!
  1. Laktoowopescowegetarianizm - to odżywianie polegające na wykluczeniu z diety mięsa czerwonego (wieprzowego, wołowego) i jego przetworów oraz spożywaniu w ograniczonych ilościach ryb, jaj oraz mleka. Założenia tej diety zbliżone są do diety śródziemnomorskiej.
  2. Laktoowowegetarianizm - z tą dietą mamy do czynienia wtedy, gdy komponujemy menu takie jak laktoowopescowegetarianie, ale dodatkowo z diety wyłączamy ryby, jednocześnie nie rezygnując z jajek, mleka i jego przetworów.
  3. Laktowegetarianizm - to menu laktoowowegetarian z wyłączeniem jajek. Ten rodzaj odżywiania najczęściej stosowany jest przez wyznawców hinduizmu i buddyzmu. Liczne badania wykazały, że zwolennicy tej diety dostarczają organizmowi więcej wapnia niż osoby odżywiające się tradycyjnie.
  4. Weganie - wykluczają z diety wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego, czyli między innymi: mleko, jajka, masło, miód.
  5. Frutarianie - wykluczają z diety te same produkty co weganie, ale dodatkowo jedzą wyłącznie te owoce i warzywa, które samoistnie spadły z drzewa.
  6. Witarianie - ich dieta jest taka sama jak frutarian, ale dodatkowo witarianie nie poddają swoich posiłków żadnej obróbce cieplnej.

Jak diety wegetariańskie wpływają na nasze zdrowie?

Dieta wegetariańska może chronić przed wieloma chorobami przewlekłymi (np. otyłość, choroba niedokrwienna serca, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, hipercholesterolemia, kamica pęcherzyka żółciowego, próchnica zębów, niektóre nowotwory). Wegetarianizm często związany jest także ze zdrowym stylem życia, co sprawia, że dieta jest wartościowa i dobrze wpływa na nasze samopoczucie.

Jak dobrze skomponować dietę wegetariańską?

Odpowiednie skomponowanie diety wegetariańskiej to jedyny klucz do jej zdrowotnego działania! Do najczęściej występujących niedoborów zaliczamy niedobory żelaza, witaminy B12, witaminy D, wapnia, cynku, selenu, jodu, i długołańcuchowych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. Dlatego też musimy zadbać o dostarczanie tych składników odżywczych wraz z innymi produktami dozwolonymi na diecie.

Dowiedz się więcej na temat diety wegetariańskiej:

Jak powinien wyglądać jadłospis diety wegetariańskiej?
20 pomysłów na dania wegetariańskie
Dieta wegetariańska + opinia dietetyka
na podstawie informacji prasowej SyS