Dieta przy antybiotyku - co powinnaś jeść fot. Fotolia

Dieta przy antybiotyku - co powinnaś jeść

Dowiedz się, co jeść w trakcie antybiotykoterapii! Dzięki tej diecie nie dopuścisz do pojawienia się skutków ubocznych.
Agata Bernaciak / 08.12.2014 05:30
Dieta przy antybiotyku - co powinnaś jeść fot. Fotolia

Wynalezienie antybiotyków było prawdziwym przełomem w medycynie. Niestety, choć świetnie działają, mają także swoją ciemną stronę – niszczą dobre bakterie, które zamieszkują nasz układ pokarmowy. To dlatego często w czasie terapii i po niej cierpimy z powodu wzdęć, bólów brzucha i biegunki. Jak tego uniknąć?

Dieta przy antybiotyku: co i jak powinnaś jeść?

  1. Każdego dnia sięgaj po produkty mleczne, np. jogurty, kefiry, maślankę (1–2 szklanki na dobę). Dostarczają bakterii, które poprawiają stan układu pokarmowego. Uwaga! Produkty te zawierają dużo wapnia, który utrudnia wchłanianie antybiotyków. Spożywaj je więc co najmniej 2 godziny po zażyciu leku lub przed jego przyjęciem.
  2. Sięgnij po apteczne probiotyki (np. Acidolac, Dicoflor, Multilac), które pomogą zasiedlić jelita szczepami dobrych bakterii (probiotyków).
  3. Jedz warzywa i owoce. W czasie leczenia jedz ich więcej niż na co dzień, pij też świeże soki. Najcenniejszą witaminę C znajdziesz w natce, brokułach, brukselce, kiszonej kapuście i cytrusach. Pamiętaj jednak, że owoce cytrusowe zawierają też związki utrudniające wchłanianie antybiotyku z przewodu pokarmowego. Dlatego nie wolno popijać leków sokami cytrusowymi.
  4. Biorąc antybiotyk, nie faszeruj się preparatami multiwitaminowymi. Syntetyczne witaminy wspierają system obronny organizmu, ale są też pożywką dla bakterii. Multiwitaminy przydadzą się po zakończeniu kuracji, żeby wzmocnić odporność. Na czas leczenia odstaw również preparaty żelaza, wapnia, leki stosowane w nadkwaśności, gdyż osłabiają działanie antybiotyku.
  5. Codziennie jedz miód, cebulę, czosnek, chrzan – mobilizują siły obronne i działają bakteriobójczo
  6. Pij tran. Uzupełnia dietę w witaminy A, D i E.

Dowiedz się więcej o zdrowym odżywianiu:

na podstawie tekstu autorstwa Agnieszki Czechowskiej/Pani Domu