kobieta, jabłko

Zdrowa dieta na wieczną młodość - zasady i produkty

Jeżeli jesteś już dojrzałą kobietą, twój organizm zmienia swój tryb funkcjonowania. Dobrą dieta możesz jednak nieco spowolnić nieubłagalny czas.
/ 15.06.2018 10:19
kobieta, jabłko

Masz nieregularne miesiączki, częściej dokucza ci zmęczenie i bóle głowy? Narzekasz na kłopoty ze snem? To mogą być pierwsze sygnały przekwitania. Odpowiadają za nie hormony. Z wiekiem stopniowo „wyłącza się” działanie jajników, co prowadzi do spadku poziomu estrogenów – żeńskich hormonów płciowych.

To zaś uruchamia całą lawinę mniej lub bardziej przykrych dolegliwości. Przemiana materii zwalnia, spalasz coraz mniej kalorii, musisz więc uważać, by nie zacząć tyć. Malejący poziom estrogenów sprawia też, że stajesz się bardziej podatna na choroby serca, cukrzycę oraz osteoporozę. Ale na wszystko jest sposób. Zamiast więc się zamartwiać, zacznij działać i jak najszybciej zmień codzienny jadłospis.

Właściwa dieta pomoże ci nie tylko złagodzić dolegliwości, ale również będzie wspomagać pracę twojego organizmu:wzmocni kości, poprawi wzrok, zadba o cerę. Zawartość talerza powinna być dostosowana do wieku. Jedzenie dobre dla nastolatki nie musi służyć jej matce. Oto zasady diety dla dojrzałych pań.

Rewolucja na talerzu

  • Nie dopuść do nadwagi. Jedz mniej, ale częściej, najlepiej 4–5 razy w ciągu dnia. Dzięki temu przyspieszysz metabolizm, łatwiej poradzisz sobie z napadami trudnego do opanowania wilczego głodu między posiłkami.
  • Odchudzaj menu. Wybieraj chudy nabiał i mięso. Ograniczaj tłuszcz, cukier i słodycze. Zamiast smażyć potrawy, lepiej piecz je bez tłuszczu albo gotuj w wodzie lub na parze.
  • Chroń kości przed osteoporozą. Codziennie sięgaj po trzy porcje produktów bogatych w wapń. Porcja to szklanka mleka lub miseczka chudego twarogu.

  • Dbaj o serce. Co drugi dzień delektuj się tłustymi rybami morskimi (makrela, łosoś, tuńczyk). Na stałe włącz do menu oleje roślinne – stosuj nie więcej niż dwie łyżki dziennie. To najbogatsze źródła kwasów omega-3. Pomagają obniżyć poziom cholesterolu, działają dobroczynnie na serce i układ krążenia.
  • Odmładzaj skórę. Postaw na warzywa i owoce – mają mnóstwo antyoksydantów (witamina A, C, E). Skutecznie zwalczają one wolne rodniki, opóźniając starzenie się skóry, zapobiegają zmarszczkom i działają przeciwnowotworowo.
  • Popraw sobie nastrój. Jedz pełnoziarniste przetwory zbożowe 3–4 razy dziennie. Chrup orzechy, migdały, nasiona słonecznika i dyni. Mają witaminy z grupy B i magnez niezbędne dla mózgu.
Tagi: dieta