POLECAMY

Sprawdź koniecznie! Dieta na zdrowe stawy

Coraz częściej doskwiera ci ból stawów? Zmień dietę! Sprawdź, jak powinnaś się odżywiać.
Sprawdź koniecznie! Dieta na zdrowe stawy fot. Fotolia

Ich kondycja zależy nie tylko od wieku i sprawności fizycznej, ale także od tego, co jemy. Co więc powinno znaleźć się w codziennym menu? Sprawdzamy!

Na ruchomość stawów: ryby morskie

Stanowią bogate źródło kwasów tłuszczowych omega-3, które doskonale wpływają na ruchomość stawów oraz nasilają wytwarzanie hormonów łagodzących procesy zapalne. Tłuste ryby dostarczają również witaminę D, która m.in. ułatwia przyswajanie wapnia.
Rada Polki.pl Jedz ryby 2-3 razy w tygodniu. Najzdrowsze są morskie, np. łosoś, mintaj, morszczuk, śledź, flądra.

Na stany zapalne stawów: oleje i przyprawy

Najlepiej na stawy działają oleje lniany i rzepakowy oraz oliwa z oliwek. Oprócz kwasów omega-3 dostarczają sporo witaminy E, która łagodzi miejscowe stany zapalne. Kurkuma, imbir i czosnek również mają działanie przeciwzapalne.
Rada Polki.pl Każdego dnia zjadaj ok. 3 łyżki olejów, najlepiej na zimno. Dodatkowo sięgaj po siemię lniane, również bogate w cenne kwasy tłuszczowe.

Na wzmocnienie stawów: nabiał

To doskonałe źródło pełnowartościowego białka, które jest budulcem chrząstki stawowej. Produkty mleczne są również zasobne w wapń, który wzmacnia kości, a tym samym zmniejsza dolegliwości w obrębie układu ruchu.
Rada Polki.pl Codziennie wypij co najmniej szklankę mleka, kefiru lub jogurtu. Dodatkowo zjedz 4 łyżki twarogu lub 2 plasterki żółtego sera.

Na odciążenie stawów: zboża i strączki

Dostarczają błonnika, który jest wyjątkowo cenny dla osób z nadwagą. To właśnie nadmiar kilogramów obciąża stawy, szczególnie kolanowe i biodrowe. Błonnik przyspiesza trawienie i ułatwia wypróżnianie, dlatego prościej jest utrzymać wagę w ryzach. Produkty zbożowe zawierają też witaminy z grupy B, łagodzące objawy stresu (długotrwały może wywołać niekorzystne zmiany w mazi stawowej).
Rada Polki.pl 2-3 razy dziennie sięgaj po pieczywo pełnoziarniste i razowe, niełuskany ryż, makarony razowe, otręby i warzywa strączkowe (2-3 razy w tygodniu).

Na opóźnienie zmian zwyrodnieniowych stawów: warzywa i owoce

To doskonałe źródła przeciwutleniaczy, które zapobiegają rozwojowi procesu zwyrodnieniowego i opóźniają starzenie się stawów. Oprócz tego witamina C jest niezbędna do wytwarzania kolagenu, który tworzy chrząstkę i odpowiada za kondycję stawów oraz ścięgien.
Rada Polki.pl Zadbaj, by owoce i warzywa gościły na twoim stole 5 razy dziennie. Powinny one stanowić co najmniej połowę każdego posiłku.

Czego unikać w diecie na stawy?

  1. Tłuszcze zwierzęce, bo utrudniają wchłanianie białek niezbędnych do budowy stawów (tłusty nabiał i przetwory mięsne, np. kiełbasy, pasztety)
  2. Czerwone mięso i niektóre oleje roślinne (słonecznikowy, kukurydziany), bo zawierają dużo niekorzystnych kwasów tłuszczowych sprzyjających stanom zapalnym stawów.
  3. Białe pszenne pieczywo. Dostarcza ono głównie węglowodanów, które sprawiają, że łatwiej tyjemy, a tym samym przeciążamy stawy.
  4. Zupy z torebek i fast foody, czyli żywność przetworzona. Jest w niej dużo konserwantów, które działają destrukcyjnie na stawy;
  5. Alkohol, mocna kawa i herbata. Tego typu napoje wypłukują wapń z organizmu i zmniejszają przyswajalność białka.

Dowiedz się więcej o zdrowiu stawów:

Jak leczyć uszkodzony staw kolanowy?
Wszystko o strzelających stawach
Ciepłe i zimne okłady na bolące stawy



na podstawie tekstu zamieszczonego w wyd. specjalnym magazynu Vita pod redakcją red. nacz. Marzeny Bartoszuk
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/2 lata temu
dobrze jest brać suplementacje na regeneracje stawów, szczególnie jeżeli jesteśmy już w wieku plus 50. Moja ciocia bardzo narzekała na stawy, szczególnie przy zmianie pogody, jak zaczęła brać suplementacje arthroblock forte, o bólach zapomniała. Przypisuje to właśnie temu suplementowi, więc myślę że warto.