Czy żelazo może uchronić przed anemią?

Żelazo zaliczane jest do pierwiastków śladowych, a jednak jego rola w organizmie człowieka jest ogromna! Kiedy jest go za mało pojawiają się różne trudności. Najgorszą z nich jest anemia. Jak jej zatem zapobiec?
/ 08.09.2010 15:04
Dyspareunia objawia się bólem podczas stosunku seksualnego

Bez żelaza tlen nie mógłby być dostarczany do tkanek, a co za tym idzie - życie nie byłoby możliwe. Żelazo wchodzi także w skład enzymów i barwników (krwi i mięśni). Organizm wykazuje co prawda zdolność do magazynowania pewnych ilości żelaza, niemniej stała jego podaż wraz z pożywieniem jest niezbędna do zachowania pełni zdrowia.

Gdy żelaza jest za mało...

... może dojść do wystąpienia niedokrwistości niedobarwliwej. Przyczyn można upatrywać się między innymi w nieprawidłowej diecie. Duże ryzyko niedoboru stwarza stosowanie menu opartego w głównej mierze na surowcach roślinnych, gdyż żelazo z tych produktów jest o wiele gorzej przyswajalne aniżeli z produktów pochodzenia zwierzęcego. Do bardzo dobrych źródeł żelaza zaliczamy: mięso, wątróbkę, ryby, drób, żółtka jaj, kasze gruboziarniste, produkty pełnoziarniste, warzywa o zielonej barwie. Duża ilość żelaza znajduje się również w burakach.

Polecamy: Lecznicze działanie ziół

Przyswajanie wspomagane

W bardzo prosty sposób możemy wpływać na wchłanianie żelazo przez organizm. Wystarczy znać produkty i składniki żywności, które ułatwiają ten proces. Przyswajanie żelaza jest ułatwione, jeśli poza produktem stanowiącym jego źródło, na naszym talerzu znajdzie się również produkt obfitujący w witaminę C (np. nać pietruszki, chrzan, sok w owoców cytrusowych, sos z dodatkiem borówek czy porzeczek). Dobrym pomysłem może więc być np. danie obiadowe składające się z krwistego befsztyki polanego sosem borówkowym, z dodatkiem surówki z kwaszonej kapusty, skropionej sokiem z cytryny. Do tego można wypić sok np. pomarańczowy.

Na co uważać

Wchłanianie żelaza utrudnia natomiast obecność obok produktu obfitującego w żelazo, białek jaj i mleka. Działanie ograniczające wykazuje także kwas fitynowy. Znajdziemy go w: ziarnach zbóż, otrębach oraz nasionach roślin strączkowych. Unikać powinniśmy napojów w postaci herbaty (zwłaszcza mocnej) czy kawy, gdyż taniny w nich zawarte zaburzają wchłanianie żelazo. Uważajmy także na jednoczesne łączenie produktów bogatych w żelazo z napojami typu cola, gdyż te drugie zawierają sporo fosforanów (podobnie jak żywność wysokoprzetworzona), które wywierają negatywny wpływ na przyswajanie żelaza.

Przeczytaj też: Co jeść, aby mieć piękną cerę?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/03.09.2015 14:35
jezeli to jest takie skuteczne to dlaczego nie ma tego w aptekach
/06.07.2012 10:32
Ważne jest by pamiętać o tym, że anemia może być równie dobrze spowodowana wielu innych składników odżywczych. Bardzo dużo ciekawych informacji w tym temacie jest zawarte na http://leczenie-anemii.blogspot.com Preparat Green Care jest rewelacyjny!