Czy wiesz jak rozpoznać niedobór kwasu foliowego?

Kwas foliowy (witamina B9) to witamina radości życia, dobrego humoru.
/ 18.12.2010 18:42

Funkcje: budowa kwasów nukleinowych (wzrost i regeneracja komórek całego ciała) i hemoglobiny, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu krwiotwórczego, wpływa pozytywnie na system nerwowy i mózg, chroni organizm przed nowotworami, zapobiega chorobom serca.

Źródła: ekstrakt drożdży, zarodki pszenne, wątroba, soja, sałata, szpinak, kapusta, brokuły, szparagi, kalafior, żółtka jaj kurzych, płatki śniadaniowe, fasola.

Większe zapotrzebowanie występuje u: alkoholików, kobiet w okresie ciąży i karmienia piersią, osób narażonych na długotrwały stres, cierpiących na depresje oraz przewlekłe biegunki, z długotrwałą gorączką, zaburzeniami funkcjonowania wątroby i jelit, starszych.

Uwaga! Niedobór kwasu foliowego jest szczególnie niebezpieczny dla płodu rozwijającego się w łonie matki.

Skutki niedoboru: różnego rodzaju niedokrwistości, osłabienie, chroniczne zmęczenie, nerwowość, stany lękowe, bladość skóry, zaburzenia pamięci, depresja, zaburzenia psychiczne, zaczerwienienie języka, anemia, utrata apetytu.