Olej kokosowy, ksylitol i inne superfoods - czy na pewno są zdrowe?

Zainteresowanie zdrowym odżywianiem rośnie z roku na rok, a moda wkroczyła do świata gotowania i gastronomii. Zajadasz się olejem kokosowym, syropem z agawy, ksylitolem...Czy warto jeść popularne superfoods? Czy produkty te są zdrowe?
/ 3 miesiące temu
Olej kokosowy, ksylitol i inne superfoods - czy na pewno są zdrowe? fot. Adobe Stock

Olej kokosowy

Olej kokosowy jest obecnie jednym z najczęściej wykorzystywanych produktów do smażenia. Reklamowany jako zdrowy, nie jest jednak zalecany przez ekspertów z powodu swojego składu.

Zawiera 91,9 % nasyconych kwasów tłuszczowych (NKT), a zaledwie 6,4 % jednonienasyconych i 1,5 % wielonienasyconych (NNKT). NKT odpowiadają za wzrost poziomu „złego” cholesterolu (LDL), co wiąże się z podwyższonym ryzykiem wystąpienia chorób układu krążenia.

Produkty z orzechów kokosowych tradycyjnie spożywane są w znacznych ilościach przez mieszkańców południowo-wschodniej Azji. W skład diety tamtejszej ludności wchodzą duże ilości pokarmów obfitych w błonnik pokarmowy, zaś niskie jest spożycie cukru. Czynniki te powodują, że u mieszkańców tego regionu stężenie cholesterolu często jest prawidłowe. Co ciekawe, u imigrantów, którzy osiedli się w USA i przyjęli tamtejsze zwyczaje żywieniowe, pojawiły się cukrzyca, otyłość czy nadciśnienie tętnicze.

Olej kokosowy możesz stosować w umiarkowanych ilościach, pod warunkiem, że  twój sposób odżywiania będzie zbliżony do azjatyckiego. Dieta powinna zawierać duże ilości warzyw, owoców, ryb i owoców morza. Kotlet schabowy usmażony na oleju kokosowym? To nie jest dobry pomysł!

Syrop z agawy

Syrop z agawy pojawił się w sklepach z naturalną żywnością jako zamiennik cukru. Polecany jest dla chorych na cukrzycę z uwagi na niski indeks glikemiczny. Producenci zachwalają jego naturalne wytwarzanie, według starej meksykańskiej receptury. A jak jest naprawdę?

Agawa jest sukulentem, który występuje na terenie obu Ameryk w pustynnym klimacie. Do przerobu wykorzystywany jest jej rdzeń, zawierający m.in. skrobię i inulinę. Pozyskuje się z niego sok, który poddaje się obróbce termicznej lub enzymatycznej w celu otrzymania syropu o wysokim stopniu koncentracji fruktozy. Syrop jest następnie filtrowany i rafinowany.

W wyniku tych zabiegów otrzymuje się w zasadzie czysty cukier, bez dodatkowych prozdrowotnych elementów. Cóż zatem różni syrop z agawy od cukru buraczanego? Nic, poza surowcem, z jakiego jest wytwarzany! 

Ksylitol

Ksylitol sprzedawany jest także pod nazwą cukier brzozowy, gdyż dawniej pozyskiwany był z kory brzozy. Obecnie produkowany jest z kukurydzy.

Pod względem chemicznym cząsteczka ksylitolu składa się z cząsteczki cukru i cząsteczki alkoholu. Ksylitol jest słodszy od cukru buraczanego, ale ma kaloryczność aż o 40 % od niego mniejszą i indeks glikemiczny czternastokrotnie niższy od sacharozy. Dlatego polecany jest jako zamiennik cukru dla diabetyków i osób odchudzających się.

Ksylitol ma właściwości bakteriobójcze, zapobiega infekcjom grzybiczym i zwiększa przyswajanie wapnia, zapobiegając osteoporozie.

Ksylitol nie jest jednak całkowicie nieszkodliwym środkiem spożywczym. U osób z wrażliwym przewodem pokarmowym może wywołać biegunki, dlatego stosowanie go należy zaczynać od małych dawek. W ciągu doby nie powinno się spożywać więcej niż 15 g ksylitolu, w tym także tego, który zawarty jest w produktach przetworzonych. Na opakowaniu ksylitol oznaczony jest jako substancja E-967.

Uwaga: jest to środek śmiertelnie niebezpieczny dla zwierząt domowych – np. u psów może doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia wątroby.

Jackfruit

Jackfruit to owoc drzewa chlebowego. W kuchni azjatyckiej znany jest od tysięcy lat. To największy spośród owoców nadrzewnych – dojrzałe mogą ważyć nawet ponad 30 kg. W Azji spożywany jest na surowo i po przetworzeniu, pod postacią marynat, past, dżemów, lodów i jako przyprawa. Ma także jadalne nasiona, które po uprażeniu i zmieleniu mogą zastąpić kakao.

W stanie dojrzałym jackfruit smakiem zbliżony jest do połączenia jabłka, banana i mango, natomiast niedojrzały przypomina w smaku wieprzowinę, dlatego zyskuje coraz więcej zwolenników wśród wegetarian i wegan.

Owoc składa się w:

  • 74 % z wody,
  • 23 % stanowią węglowodany,
  • 2 % białka
  • 1 % tłuszcz.
  • zawiera potas, żelazo, cynk, wapń, mangan,
  • witaminy: A, B1, B2, B6 i C.

Jest też dobrym źródłem błonnika, dzięki czemu reguluje pracę przewodu pokarmowego i zapobiega zaparciom.

W Polsce dostępny jest jackfruit suszony lub konserwowany w plastrach, do kupienia w delikatesach internetowych. Trzeba jednak koniecznie czytać skład i kupować produkty bez dodatku cukru i substancji konserwujących. Cena puszki 300 g to około 12 zł. Można również kupić owoce suszone, bez konserwantów. Nadają się do przyrządzania dań słodkich i słonych, a znawcy uważają, że owoc chlebowca ma przed sobą wielką przyszłość. Spróbujesz?

autorką tekstu jest dietetyk firmy Wygodna Dieta

Przeczytaj także:
Ksylitol – czy warto zastąpić nim biały cukier?
Olej kokosowy jak smalec? Eksperci ostrzegają przed jego negatywnym działaniem
Czy superfoods są super? Te produkty to hit, czy hipster-moda?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)