Czy lody tuczą? Poznaj o nich całą prawdę!

Zdaniem wielu tuczą tak, jak i inne słodycze. Czy to prawda? Dowiedz się, czy warto włączyć lody do dietetycznego menu!
Czy lody tuczą - poznaj kaloryczność i właściwości zdrowotne fot. Fotolia

Czy lody tuczą? Otóż wcale nie są kaloryczną bombą!

2 gałki lodów mlecznych bez dodatków (np. polewy czy orzechów) zawierają ok. 150 kcal, czyli tyle, ile 2… nieduże jabłka i o połowę mniej niż batonik lub drożdżówka z serem. Miej jednak na uwadze, że kaloryczność podnoszą nie tylko składniki wykorzystywane w procesie produkcji, ale też to, co dodajesz komponując tzw. pucharki (m.in. owoce czy bita śmietana).

Właściwości zdrowotne lodów

1. Zmniejszają obrzęk gardła
Pod wpływem niskiej temperatury lodów obkurczają się naczynia krwionośne, a to sprawia, że zmniejsza się przekrwienie i obrzęk gardła. Kiedyś leczniczo karmiono nimi dzieci, którym usunięto migdałki. W ten sposób łagodzono ból i drapanie po zabiegu.

2. Jedzone w upalny dzień nie wywołują anginy
Mimo że zimna przekąska powoduje gwałtowny skurcz naczyń krwionośnych nie sprawia to, że gardło staje się bardziej narażone na atak chorobotwórczych drobnoustrojów. Po lodach zjedzonych w upalny dzień nie zachorujesz więc na anginę z powodu gwałtownej zmiany temperatury. Dietetycy twierdzą, że lody jedzone przez cały rok hartują gardło i uodparniają na infekcje.

3. Wzmacniają kości i chronią przed osteoporozą
Wszystkie lody mleczne, jogurtowe i śmietankowe zawierają wapń. Ten pierwiastek korzystnie wpływa na stan zębów i kości. Warto więc je jadać, ponieważ zapotrzebowanie na ten pierwiastek zaspokaja tylko 24% kobiet i 15% mężczyzn.

4. Pomagają obniżyć ciśnienie tętnicze krwi
Służy temu obecny w lodach wapń. Do takiego wniosku doszli specjaliści z Narodowego Instytutu Zdrowia w USA. Wykazali, że jedzenie 3 porcji niskotłuszczowego nabiału (a takim są np. lody jogurtowe i z odtłuszczonego mleka) oraz 5 porcji warzyw i owoców dziennie może w ciągu 2 tygodni obniżyć ciśnienie tętnicze.

5. Są lekkostrawne
Zanim dotrą do żołądka, pod wpływem temperatury ciała rozpuszczają się. Nie zalegają więc w przewodzie pokarmowym (o wiele dłużej trawimy dodatki do lodów). Dlatego mogą się nimi delektować również seniorzy, kobiety w ciąży i dzieci. Dla przewodu pokarmowego najlepsze są jogurtowe, bo mają bonus w postaci pożytecznych bakterii.

Dowiedz się więcej o zdrowym odżywianiu:



na podstawie tekstu autorstwa Beaty Prasałek/Poradnik Domowy
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)