Czy guma do żucia jest zdrowa?

Owocowa lub miętowa, zwykle – bezcukrowa. Mowa o gumie do żucia. Każdy z nas żuje ją po to, żeby odświeżyć oddech. Niektórzy twierdzą, że jest zupełnie nieszkodliwa, a nawet zdrowa, inni – że spożywana w nadmiernych ilościach może stwarzać zagrożenie dla naszego organizmu. Kto ma rację? Poznaj fakty i mity dotyczące gumy do żucia.
/ 05.06.2013 12:32

Co wchodzi w skład gumy do żucia?

Receptury na gumy do żucia u każdego producenta są nieco inne, jednak podstawowe składniki używane do produkcji gum są takie same. Są to:

  • baza gumowa (na którą składają się substancje syntetyczne i naturalne, np. żywica),
  • substancje słodzące (a także wypełniająco-słodzące),
  • substancje glazurujące,
  • substancje smakowe,
  • barwniki.

Substancje słodzące, choć jest ich na tyle mało, by nie przyczyniać się do powstawania próchnicy, mogą być niebezpieczne dla osób chorych na fenyloketonurię. Cierpiący na tę chorobę powinni pamiętać, że nie mogą spożywać aspartamu (popularnej substancji słodzącej), nawet w tak małych ilościach, jakie znajdują się w gumie do żucia.

Zalety gumy do żucia

Najczęściej sięgamy po gumę do żucia po jedzeniu. I słusznie. Pomaga ona odświeżyć oddech nie tylko dzięki temu, że niweluje nieprzyjemny zapach z ust, ale również dzięki temu, że działa jak szczoteczka do zębów – usuwa resztki pożywienia z przestrzeni międzyzębowych.

Ponadto, guma do żucia aktywuje wydzielanie się śliny, która jest potrzebna w jamie ustnej po to, by ograniczyć rozwój bakterii i nie dopuścić do infekcji.

Wszyscy znamy slogan z reklam gumy do żucia mówiący, że pozwala ona przywrócić naturalne pH w jamie ustnej. To stwierdzenie jest zgodne z prawdą – gumy pozwalają zmienić odczyn pH z kwasowego na zasadowy, czyli na ten, który jest odpowiedni dla jamy ustnej. Dzięki temu zapobiegają procesowi powstawania próchnicy (tzw. kariogeneza).

Gumy do żucia wpływają także na naszą psychikę – w sytuacjach stresowych ich żucie pomaga rozładować napięcie, zaś najnowsze badania z Cardiff University donoszą, że żucie gumy powoduje zwiększenie koncentracji zarówno wzrokowej, jak i słuchowej. Gumy są również dobrą alternatywą podjadania dla osób będących na diecie – badania naukowców dowiodły, że już samo przeżuwanie pokarmu powoduje, że mózg odbiera sygnał zaspokojenia łaknienia. To dlatego, jeśli często żujemy gumę, rzadziej sięgamy po przekąski pomiędzy posiłkami.

Warto wiedzieć: Jaki wpływ na zęby ma guma do żucia?

Czy gumy do żucia mogą być niebezpieczne?

Zbyt częste żucie gumy może być szkodliwe dla zdrowia – osoby, które robią to nałogowo, mogą mieć problemy, takie jak chorzy cierpiący na bruksizm (jest to choroba polegająca na mimowolnym zaciskaniu szczęki i zgrzytaniu zębami – najczęściej nocą; choroba ta może przyczyniać się nie tylko do bólu zębów czy problemów ze zgryzem, ale także do silnych bólów głowy). Dlatego po gumy należy sięgać w rozsądnych ilościach.

Żując gumy do żucia pamiętajmy, żeby robić to maksymalnie 4-5 razy dziennie (najlepiej po posiłkach) przez około 5-10 minut. Zapewni przywrócenie neutralnego pH jamy ustnej i świeży oddech.

Słodziki w gumach do żucia

Rozsądek w korzystaniu z gum do żucia zalecany jest również dlatego, że większość z nich zawiera sorbitol. Jest to substancja słodząco-wypełniająca, której spożywanie w nadmiernych ilościach może powodować efekt przeczyszczający. Istnieje również wiele negatywnych opinii na temat aspartamu – słodziku, który podejrzewany jest m.in. o działanie rakotwórcze. Choć naukowo nie dowiedziono jego szkodliwości, warto wziąć pod uwagę, że jest to produkt sztuczny, a wiadomo, że takie produkty, jeśli nie szkodzą, to na pewno nie wpływają dobroczynnie na organizm (wyjątkiem są osoby chore na cukrzycę, dla których słodziki są mniej szkodliwe niż biały cukier).

Kupując gumy do żucia, warto wybrać te, w których słodzikiem jest tzw. ksylitol. To substancja słodząca, która nie wpływa na wahania poziomu glukozy we krwi, a co więcej – skutecznie hamuje działanie bakterii odpowiedzialnych za powstawanie próchnicy.

Na zakończenie warto obalić mit, że guma do żucia zwiększa prawdopodobieństwo zapadalności na chorobę wrzodową żołądka, bo choć rzeczywiście żucie sprzyja powstawaniu soków żołądkowych, to produkuje ich niewielką nadwyżkę – taką, którą organizm szybko wyrówna.

Polecamy: Niskokaloryczne słodziki - czy są bezpieczne?