Czy etykiety spożywcze są zrozumiałe dla konsumentów?

Informacje umieszczone na etykiecie produktu powinny być czytelne i zrozumiałe dla każdego. Konsument powinien wiedzieć, co znajduje się w nabywanej przez niego żywności. Jakie informacje zawiera etykieta? Czy Polacy czytają etykiety produktów?
/ 02.04.2013 13:01

Czy etykiety produktów wprowadzają nas w błąd?

Etykieta spożywcza, umieszczona na opakowaniu produktu, to nośnik ważnych informacji. Stanowi źródło wiedzy m.in. o wykazie składników, do którego Polacy przywiązują coraz większą wagę. Decyzje zakupowe konsumentów coraz częściej są podyktowane zawartością dodatków do żywności w produkcie.

69% Polaków zwraca uwagę na obecność dodatków w żywności.

Opakowania stanowią podstawowe źródło wiedzy konsumenckiej w zakresie składu żywności. 96% Polaków szuka informacji o składnikach produktu na jego opakowaniu, przy czym aż 93% robi to już po dokonaniu zakupów. Mimo że etykiety powinny być przejrzyste, jasne, zrozumiałe oraz czytelne, konsumenci często są wprowadzani w błąd. Producenci posługują się bowiem nieprecyzyjnymi, dwuznacznymi terminami opisu składu i sposobu użycia, wykorzystując luki obecne w polskim prawie.

Dla przykładu: informacja na opakowaniu jogurtu truskawkowego o zawartości aromatu naturalnego nie świadczy o tym, że został on pozyskany z truskawek.

Wiele kontrowersji budzi także źródło pochodzenia niektórych dodatków do żywności.

Przykładowo barwnik spożywczy koszenila (E120) powstaje z wysuszonych żeńskich owadów hodowanych na kaktusach w Ameryce Środkowej. Stosuje się go przede wszystkim w słodyczach, napojach, kisielach, lodach, produktach owocowych oraz w margarynach i serach. Skrobia modyfikowana – bardzo popularny zagęstnik – jest otrzymywana w wyniku jednego lub większej ilości zabiegów chemicznych na skrobiach spożywczych, które mogły mieć wcześniej styczność z kwasem, ługiem, fosforanami czy bezwodnikami.

Interpretacja informacji zawartych na etykietach

Regularne czytanie etykiet powoduje, że konsument z czasem potrafi rozszyfrować zawiłe słowa tam zamieszczone. Jest to niezwykle ważne ze względu na triki i sztuczki producentów, zmierzające do uśpienia czujności konsumentów, a także z powodu niedoskonałości prawa żywnościowego, istotne jest rozumienie informacji zamieszczonych na etykietach.

– Umiejętność interpretacji zawartych w nich wykazów składników i wiedza na temat dodatków do żywności stanowią przepustkę do świadomych zakupów – mówi Aleksandra Wysocka, dyrektor marketingu FRoSTY.

Świadomy wybór produktów spożywczych wymaga zarówno lektury etykiet, jak i rozumienia informacji w nich zawartych. Tak podejmowane decyzje zakupowe minimalizują ryzyko rozczarowań i zakupów niezgodnych z preferencjami konsumentów.

Zródło: materiały prasowe Kolterman Media Communications/kk

Zobacz też: Czy właściwe odżywianie może redukować stres?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)