Cukier - nie sama słodycz

Sprawa z cukrem nie jest tak słodka, jak mogłoby się wydawać. Czy nadmierna ilość jest groźna dla zdrowia? Okazuje się, że tak!
/ 28.01.2013 09:22

Cukier

Wszechobecny cukier

Na początku XX wieku średnie roczne spożycie cukru w przeliczeniu na 1 osobę wynosiło 5 kg, obecnie wartość ta wzrosła do 39 kg w Polsce i 42 kg w Europie. Tylko częściowo spożywamy go świadomie, sięgając po  kawałek czekolady, czy otwierając puszkę gazowanego napoju, ponieważ jest także w produktach, których na pierwszy rzut oka nie posądzalibyśmy o jego obecność, np. w musztardzie, majonezie, warzywach konserwowych, szynce czy w daniach gotowych. Cukier, w różnej postaci, znajdziemy dosłownie wszędzie, a jego nadmierne spożycie jest kolejną chorobą cywilizacyjną.

Polecamy; Cukier czy substancje słodzące?

Wpływ cukru na organizm

Biały cukier rafinowany nie zawiera żadnych substancji odżywczych, dostarczając organizmowi jedynie tzw. pustych kalorii. To efekt obróbki chemicznej, której poddawany jest cukier, nim trafi do sprzedaży. Biorąc pod uwagę wpływ cukru na zdrowie człowieka, nie to jest jednak najgroźniejsze. Cukier traktowany jest przez organizm jak ciało obce, w wyniku czego uruchamia on reakcje obronne, osłabiając działanie układu odpornościowego. Codziennie spożywana sacharoza powoduje stan ciągłego, nadmiernego zakwaszenia, czego efektem jest pobieranie przez organizm coraz większej ilości pierwiastków, magazynowanych w naszym ciele – np. wapnia, w wyniku czego psują nam się zęby, pojawia się próchnica czy wzrasta ryzyko osteoporozy. Glukoza (glikogen) magazynowany jest w wątrobie, nadwyżka zaś powraca do krwi w postaci kwasów tłuszczowych, które najpierw odkładają się w okolicach bioder, brzucha, a potem zakłócają prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego. Stąd już tylko krok do miażdżycy czy zawału serca.

Zazwyczaj poprzestajemy na twierdzeniu, że cukry są w naszym organizmie źródłem energii, niezbędnym paliwem, potrzebnym by prawidłowo funkcjonować – mówi Paweł Skrzypczak z firmy Primavika. Zapominamy jednak, że dostateczną ilość cukru dostarczają nam owoce i warzywa, poza tym fruktoza w nich zawarta jest cukrem prostym, łatwiej przyswajalnym. Świadomość Polaków dotycząca zagrożeń, jakie niesie ze sobą cukier jest wciąż na niskim poziomie. Nie czytamy etykiet, nie zastanawiamy się nad jakością produktów, które wybieramy. Wszystko to niestety odbija się na zdrowiu – prędzej czy później.

Polecamy: Cukier w diecie dziecka

Umiar to podstawa

W obecnych czasach nie ma możliwości całkowicie uniknąć spożywania cukru, nie jest to zresztą zalecane. Tak jak i zawsze w kwestiach zdrowotnych, najważniejszy jest jednak umiar i rezygnacja z produktów, które w swoim składzie zawierają go bardzo dużo. Warto rozejrzeć się w sklepach w poszukiwaniu produktów, w których zbędny cukier został wyeliminowany lub zastąpiony w 100 % naturalnym słodzikiem. Takich produktów jest naprawdę sporo a ich ceny nie są wbrew pozorom wygórowane. Na rynku znajdziemy nie tylko bezcukrowe soki, desery, ciastka czy dżemy ale także produkty ciut bardziej nietuzinkowe - szczególnie wartościowe i bardzo doceniane przez osoby świadome potrzeby i wagi zdrowego odżywiania. Są to między innymi wybrane wegetariańskie dania gotowe, pasty drożdżowe do chleba i bezmięsne pasztety. Wśród zdrowych produktów zupełnie pozbawionych cukru i skierowanych nie tylko do dorosłych, ale także i dzieci, prawdziwym hitem odżywczym jest masło orzechowe bez dodatku cukru i soli oraz masło sezamowe słodzone agawą (Primavika).

Przy odrobinie chęci każdy jest w stanie ograniczyć cukier i to bez wywrotowej rewolucji w dotychczasowym żywieniu. Wystarczy zastąpić wysokosłodzone produkty tymi zdrowszymi  naturalnymi.  Pączek popijany puszką słodzonego napoju gazowanego czy sztucznym sokiem z kartonu może i sprawia wrażenie smacznego, ale na dłuższą metę nie poprawi nam samopoczucia tylko go pozbawi,  tak jak wigoru i zdrowia.

Źródło: Materiały prasowe Marketing & PR Solution/ks.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (6)
/13.06.2013 00:08
My z żoną tylko slodzimy miodem .Np herbatkę, makaron itd.. Jak najwięcej miodu. Miód jest zdrowy. Jemy różne miody ale, prawdziwe. Akacjowy habrowy bardzo dobry do herbatki. Dobry jest też leśny miód, gryczany, lipowy, rzepakowy itd.. Miodów jest dużo gatunków, jest w czym wybierać. Na nalewki bardzo dobry jest miód zamiast, cukru dodawać. Miód ma szerokie zastosowanie. Pozdrawiam/Senior.
/12.06.2013 13:51
?
/12.06.2013 13:51
lól
POKAŻ KOMENTARZE (3)