Co potrafią probiotyki?

Każdy z nas ma prawie 2 kilogramy dobrych bakterii, bytują one głównie na skórze oraz w przewodzie pokarmowym. Na szczęście żyją one z nami w symbiozie, a ich obecność niesie za sobą wiele korzyści dla organizmu. Warto je wspierać, aby one mogły wspierać nas.
/ 27.05.2013 07:42

Każdy z nas ma prawie 2 kilogramy dobrych bakterii, bytują one głównie na skórze oraz w przewodzie pokarmowym. Na szczęście żyją one z nami w symbiozie, a ich obecność niesie za sobą wiele korzyści dla organizmu. Warto je wspierać, aby one mogły wspierać nas.

Probiotyki - lecznice bakterie

Czym są probiotyki?

Probiotyki uznawane są za "prozdrowotne" bakterie, które przenikają z pożywienia do organizmu. Wykazują działanie łagodzące i uśmierzające niektóre schorzenia. Bytują one głównie w jelitach i zaliczamy do nich Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus delbruecki i Bifidobacterium lactis, popularnie nazywane pałeczkami kwasu mlekowego.

Jak działają?

Działanie tych leczniczych mikroorganizmów polega na zmianie składu flory przewodu pokarmowego, wpływając tym samym na efektywne poprawienie stanu zdrowia człowieka. Wg badań klinicznych ich właściwości wykazują działanie łagodzące przy infekcjach i zakażeniach bakteryjnych. Probiotyki przenikają do jelit, gdzie prężnie się namnażają, uniemożliwiając tym samym kolonizację drobnoustrojom i chorobotwórczym bakteriom.

Choć nie ma jednoznacznego, medycznego odniesienia do 100% pewności wpływu na poprawę stanu zdrowia, to dodatkowa ochrona organizmu, szczególnie w okresie osłabienia jest jak najbardziej wskazana.

U osoby w pełni zdrowej, prowadzącej ustabilizowany tryb życia i propagującej zbilansowane posiłki, ich dodatkowe dostarczanie nie jest konieczne. Kuracja probiotyczna będzie wskazana w sytuacji wyjałowienia organizmu z bakterii - po antybioterapii. Długotrwała antybiotykoterapia silnie zaburza ekosystem jelitowy niszcząc tym samym korzystną florę jelitową – ten stan utrzymuje się jeszcze długo po zakończeniu leczenia. Nie bez przyczyny lekarze zalecają spożywanie zwiększonej ilości nabiału, w tym szczególnie kefirów i jogurtów. Probiotyki ochronią nasz żołądek i pozwolą uniknąć ewentualne podrażnienia i biegunki, wynikającej ze "spustoszenia" do jakiego prowadzą antybiotyki. A wszystko przez zbawienny kwas mlekowy oraz bakteriocyjany, które ograniczają rozwój chorobotwórczych bakterii.

Gdzie szukać probiotyków?

  • W produktach mlecznych: przede wszystkim kefirach oraz jogurtach probiotycznych ( na etykietach warto szukać informacji o zawartości bakterii L. acidophilus, L. bulgaricus, Streptococcus thermophilus).
  • Kiszonych ogórkach i kapuście (bakterie szczepu Lactobacillus plantarum).
  • Probiotyki znajdziemy również w aptekach, w postaci kapsułek, tabletek oraz proszków, stosowanych jako suplement diety.

Warto wiedzieć - by jogurt został uznany za probiotyczny musi zawierać w sobie więcej niż 10 milionów bakterii probiotycznych w 1ml gotowego do spożycia produktu.

Zalecenia do stosowania probiotyków:

  • Głównym celem stosowania probiotyków jest ochrona organizmu w trakcie długotrwałej antybiykoterapii.
  • Warto je przyjmować również w okresach podwyższonego stresu.
  • Przywracają równowagę flory bakteryjnej, poprawiają trawienie, usuwają bakterie gnilne oraz chronią organizm przed chorobami.
  • Mogą przynieść odczuwalna ulgę u osób cierpiących na zespół jelita drażliwego.
  • Stanowi wsparcie w zakażeniach bakteryjnych, szczególnie miejsc intymnych kobiet.
  • Poprawiają perystaltykę jelit, a więc mogą być nieocenione przy problemach z zaparciami (szczególnie u dzieci oraz osób starszych).
  • Znajdują zastosowanie w łagodzeniu wrzodów, zapaleniu jelita grubego, a w niektórych przypadkach również nowotworów.
  • Mogą być skuteczne w profilaktyce alergii, długotrwałe przyjmowanie probiotyków, szczególnie kobiet w ciąży może znacząco zmniejszyć ryzyko atopowego zapalenia skóry u dziecka.