Co jeść zamiast mięsa?

Gospodynie, które swoją sztukę gotowania wywiodły z wzorów stosowanych w swoim rodzinnym domu, gdzie mięso było nieodłącznym dodatkiem do każdego posiłku, na propozycję przyrządzania potraw wegetariańskich reagują zakłopotaniem i pytają: no to co jeść? Jakie dania można przygotować bez mięsa?
/ 08.03.2010 10:16

A przecież kuchnia jarska daje ogromne możliwości przyrządzania potraw smacznych, urozmaiconych i estetycznie wyglądających. Mięsa i drobiu dostępnych jest w Polsce tylko pięć podstawowych rodzajów, podczas gdy warzyw jest około 25 rodzajów, ponadto kilka rodzajów jarzyn strączkowych, 15 rodzajów owoców, 10 rodzajów kasz i tyleż co najmniej rozmaitych klusek, makaronów, naleśników i placuszków. A ten nie wykorzystany zupełnie, a tak cenny pokarm, jakim są orzechy! Dają one razem bogactwo smaków, zapachów, kolorów i konsystencji. Podczas gdy kolor gotowanego lub duszonego mięsa jest zawsze taki sam: szarobrunatny, przyrządzania tych smakołyków warzywnych, owocowych, zbożowych i orzechowych trzeba się tylko nauczyć, przyswoić sobie umiejętność gotowania bez mięsa.

Zobacz także: W jakich produktach wegetarianin powinien szukać witamin?

Może to z początku, jak każda nowa wiedza, nastręczyć pewne trudności, ale już za drugim lub trzecim razem stanie się łatwe. Oto kilka przykładów takich potraw.

Przepisy

Zupa gospodarska

Drobno pokrojone 2 marchewki, 1 pietruszka, pół selera i spora cebula. Pokrojone warzywa ugotować w 1 i 1/2 litra wody z dodatkiem soli, czosnku, listka laurowego, kilku ziaren ziela angielskiego oraz 1 lub 2 łyżek oleju roślinnego. Pod koniec gotowania dodać 3 pokrojone w kostkę ziemniaki. Osobno ugotować 1/2 szklanki namoczonej na noc fasoli i razem z płynem, w którym się gotowała, wlać do ugotowanych warzyw. Zagnieść zacierki z 1 szklanki mąki zaparzonej gorącą wodą i wrzucić do zupy. Zamieszać i gotować jeszcze ok. 5 minut. Na koniec zaprawić łyżką razowej mąki pszennej ugniecionej z łyżką oleju oraz pokrojoną w kostkę i przesmażoną cebulą. W czasie gotowania uzupełniać zupę gorącą wodą do pożądanej gęstości.

Zobacz także: Czy wiesz jak wygląda wegetariańska piramida?

Po zjedzeniu takiej zupy można bez ryzyka zaproponować rodzinie najbardziej wyszukane drugie danie, którego wcale nie mamy przygotowanego, bo i tak na pewno podziękują i odmówią.

Gdyby jednak mieli chęć na jakąś dokładkę, można przygotować ciasto z ryżu, cebuli i jajek i usmażyć z niego krokiety.

Krokiety

1 szklankę ryżu ugotować w 2 i 1/2 szklanki osolonej wody, gotując go jednak 5–10 minut dłużej, żeby się lekko „rozkleił”. Do ostudzonego ryżu dodać dużą cebulę, pokrojoną w kostkę, posoloną i usmażoną na 2 łyżkach oleju, 1 jajko surowe oraz na końcu 2 jajka ugotowane na twardo i pokrojone w kostkę. Z tej samy formować krokiety, obtaczając je w tartej bułce i smażyć na małym ogniu, żeby się lekko zrumieniły. Z tej proporcji wychodzi około 15 krokietów. Na niedzielny obiad można jeszcze uraczyć rodzinę tortem ze śliwek lub innych owoców, np. jabłek.

Tort ze śliwek

Odmierzyć po 7 dag masła i oleju, 1/4 łyżeczki proszku do pieczenia, szczyptę soli i mąki tyle, ile wchłonie tłuszcz. Gdyby ciasto było za twarde, dolać parę łyżek wody. Rozwałkować dość cienko i wylepić blaszkę lub tortownicę. Posypać 2 łyżkami cukru pudru, ułożyć owoce. Śliwki bez pestek, pokrojone na połówki, ułożyć wewnętrzną stroną do góry. Podpiec w gorącym piekarniku przez ok. 15 minut, wysunąć ostrożnie z piekarnika i wlać mieszaninę z dwóch jajek ubitych ze szklanką śmietany lub mleka i szklanką cukru. Zapiec na złoty kolor.

Maria Grodecka, fragment książki: „Wegetariańskie okruchy”, Wydawnictwo KOS.