Co jeść, aby mieć zdrowe serce?

Jaka dieta jest zdrowa dla serca? Które składniki odżywcze są najważniejsze w profilaktyce chorób serca i układu krążenia?
/ 24.08.2015 14:55

dieta dla zdrowia serca

fot. Fotolia

Ludzki organizm to złożony mechanizm, który aby działać prawidłowo potrzebuje współpracy wszystkich elementów. Zaburzona praca jednego z organów powoduje zakłócenie w funkcjonowaniu kolejnych, dlatego tak ważne jest zachowanie równowagi. Dla przykładu, układ pokarmowy przetwarza pokarm i absorbuje składniki odżywcze, ale dopiero w kooperacji z układem krwionośnym rozprowadza je po organizmie. Ta współpraca nie może bezpośrednio wytworzyć życiowej energii, ale dzięki temu, że istnieje, dostarcza ją do naszych komórek poprzez krew.

Czy wiesz, że krew potrzebuje jedynie pół minuty, aby okrążyć całe ciało? Dzięki 30 sekundom harmonii i kooperacji nasz organizm funkcjonuje prawidłowo.

Zobacz także: Jak zapobiegać chorobom serca?

Dieta dla zdrowia serca – co jeść?

  • węglowodany

Węglowodany stanowią jeden z najważniejszych składników odżywczych dostarczających organizmowi energię. Rozróżniamy ich dwa rodzaje - węglowodany proste oraz węglowodany złożone. Liczne badania wskazują, iż wysokie spożycie tych pierwszych, na przykład w postaci napojów słodzonych, jest znaczącym źródłem kalorii.  Przekłada się to na przyrost masy ciała i większe ryzyko rozwoju chorób z tym związanych (cukrzyca typu 2, bezdech nocny, nadciśnienie tętnicze, schorzenia układu krążenia, nowotwory).

Węglowodany złożone stanowią zdrowe źródło energii. Ich trawienie wymaga o wiele więcej  czasu, dzięki czemu uczucie sytości również trwa dłużej. Dodatkowo zawierają dużą ilość błonnika, który reguluje pracę układu trawiennego. Dieta uboga w węglowodany złożone obniża liczbę komórek służących do odbudowy lub naprawy naczyń krwionośnych po uszkodzeniu. Są to tzw. komórki progenitorowe dla śródbłonka (w skrócie EPC), które odpowiadają za utrzymanie układu krążenia w dobrym stanie. Niestety uszkodzenia ścianek naczyń są punktem wyjścia dla odkładania się w nich płytki miażdżycowej.

  • tłuszcze

Kolejnymi podstawowymi składnikami odżywczymi, które mają ogromny wpływ na układ krwionośny są tłuszcze. Rozróżniamy również ich dwa rodzaje, pierwsze to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Stanowią również strukturalny składnik wszystkich błon komórkowych. Większa elastyczność błon i lepsze funkcjonowanie receptorów komórkowych skutkuje zmniejszeniem podatności serca na arytmię komorową oraz poprawą zdolności tętnicy do rozkurczu.

Istnieją także nasycone kwasy tłuszczowe – których co prawda potrzebujemy w codziennej diecie, jednak jemy ich zdecydowanie za dużo. Występują one m. in. w maśle, smalcu i słoninie oraz w mięsie i jego przetworach. Podnoszą one zawartość cholesterolu we krwi, co z kolei przyspiesza odkładanie się blaszki miażdżycowej w naczyniach tętniczych, a w efekcie doprowadza do rozwoju choroby niedokrwiennej serca. Przy ciężkich przypadkach chorób układu krążenia wymagających operacji często istnieje duże ryzyko powikłań. Medycyna w tym przypadku śpieszy z pomocą. Zabiegi przezskórnej angioplastyki wieńcowej, połączone są z implantacją stentów uwalniających leki (DES) są ratunkiem dla chorych z zawałem serca i wydłużają życie oraz poprawiają jego jakość u pacjentów ze stabilną chorobą wieńcową.

Również u osób cierpiących z powodu wad zastawkowych serca możliwe jest leczenia niechirurgiczne. Dobrym przykładem jest zwężenie zastawki aortalnej, metodą uniknięcia operacji na otwartym sercu jest zabieg przezcewnikowej implantacji zastawki aortalnej (TAVI). Protezy zastawkowe są najczęściej wszczepiane przez tętnicę udową w miejscowym znieczuleniu.

Źródło: Materiały prasowe kampanii “Stawka to życie. Zastawka to życie”

Zobacz także: Dieta po zawale?