Co jeść, aby mieć zdrowe i piękne zęby?

Chcesz mieć zdrowy i piękny uśmiech? Regularne mycie zębów oraz wizyty u dentysty to nie wszystko, co możesz zrobić, aby osiągnąć ten cel. Próchnica bowiem wynika przede wszystkim z niewłaściwego sposobu odżywiania, a pasty do zębów oraz zabiegi dentystyczne jedynie leczą skutki, a nie przyczyny problemu.
W swojej diecie powinnaś wprowadzić zdrowe zasady: codziennie spożywaj pięć regularnych posiłków, po których za każdym razem powinnaś dobrze umyć zęby, a jeśli to niemożliwe, to użyć gumy do żucia bez cukru / fotolia

Cukry proste stanowią pożywienie dla bakterii znajdujących się w jamie ustnej. W wyniku rozkładania cukrów bakterie wytwarzają kwasy niszczące szkliwo zębów, co prowadzi do próchnicy. Stąd właściwa dla zdrowych zębów dieta powinna być uboga w cukry proste. Najbardziej niebezpieczne dla zębów jest częste jedzenie słodkich produktów oraz picie słodzonych napojów oraz sięganie po nie przed snem.

Zobacz także: Ile kalorii mają ciasta, gofry i wafelki?

Na szczęście bakterie próchnicotwórcze nie posiadają zdolności dla rozkładania węglowodanów złożonych. Stąd spożywanie produktów zbożowych nieprzetworzonych, warzyw oraz owoców pomaga zapobiegać próchnicy.

Unikajmy: słodyczy, szczególnie klejących się do zębów cukierków, dżemów, słodzonych napojów, chipsów (które zawierają dużo skrobi), białego pieczywa, drożdżówek, pączków, innych produktów z białej mąki, produktów przetworzonych z dużą ilością fosforanów (np. napojów typu cola).

Sięgajmy po: pełnoziarniste pieczywo, kasze, płatki pełnoziarniste, nasiona, orzechy, warzywa, owoce, ale nie przesadzajmy z sokami owocowymi.

Regularne odżywianie sprzyja zdrowiu zębów

W swojej diecie powinnaś wprowadzić zdrowe zasady: codziennie spożywaj pięć regularnych posiłków, po których za każdym razem powinnaś dobrze umyć zęby, a jeśli to niemożliwe, to użyć gumy do żucia bez cukru. Należy unikać podjadania pomiędzy posiłkami, szczególnie słodkich przekąsek. Lepiej zjeść porcję słodkiego produktu raz dziennie i potem dokładnie umyć zęby, niż sięgać po słodkie przekąski kilka razy w ciągu dnia.

Zobacz także: Dieta na lato - jak się odżywiać?

Konsystencja pożywienia ma znaczenie

Słodkie i lepkie produkty oblepiają zęby, co bardzo utrudnia usunięcie resztek z jamy ustnej, dlatego powinniśmy ich unikać. Przeżuwanie pokarmów twardych, gruboziarnistych powoduje wydzielenie w jamie ustnej dużej ilości śliny, która zobojętnia kwaśny odczyn w jamie ustnej i wypłukuje resztki pokarmów.

Pomocnicy do zadań specjalnych

Wapń - jest podstawowym budulcem zębów, sprawia, że szkliwo zębów jest mocne i bardziej odporne na próchnicę
Źródła: mleko, jogurty, kefiry, maślanka, sery, drobne ryby typu szprotki, warzywa strączkowe, sezam, mak, figi

Fluor- działa antybakteryjnie, rozcieńcza kwasy, które atakują zęby
Źródła: soja, produkty zbożowe, sery żółte, ryby morskie, woda mineralna, sól fluorowana

Witamina D- potrzebna dla przyswojenia wapnia i fosforu oraz prawidłowej mineralizacji szkliwa zębów oraz Witamina A – ma działanie antybakteryjne, wzmacnia dziąsła
Źródła: masło, tłuste ryby, jaja, żółty ser

Witamina C- zabija bakterie, wzmacnia naczynia krwionośne, zapobiega odsłanianiu się szyjek zębów oraz krwawieniu z dziąseł
Źródła: owoce dzikiej róży, natka pietruszki, truskawki, maliny, czarna porzeczka, czerwona papryka, pomidory, brokuły

Zobacz także: Dieta zgodna z grupą krwi - na czym polega?

Kolejność spożywania produktów

Produkty dzielimy na te, które sprzyjają powstawaniu próchnicy (czyli kriogenne) oraz te, które jej zapobiegają (kariostatyczne). Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo powstania próchnicy powinniśmy zaczynać posiłek od produktów kriogennych, czyli bogatych w cukier, a zakończyć produktem kriostatycznym, zawierającym białko i węglowodany złożone, np. ciastko możemy popić kakao lub zieloną herbatą. 

  • Produkty kriogenne: ciasto z owocami, sucharki, batoniki, ciasteczka, chipsy ziemniaczane, pączki, dżem, marmolada, rodzynki i inne suszone owoce.
  • Produkty kariostatyczne: mleko i jego przetwory, mleczne wyroby czekoladowe, świeże owoce i warzywa, mięso, ryby, jaja, herbata (zwłaszcza zielona), kakao, margaryna, masło.