Na drewnianym blacie leżą źródła białka - żywność: łosoś, jajka, mięso. Obok leżą hantle i skakanka fot. Adobe Stock

Białko w diecie - 6 najczęściej powtarzanych mitów na temat białka!

Czy białko wspomaga odchudzanie? Czy mleko jest jego najlepszym źródłem? Poznaj prawdę!
Agata Bernaciak / 06.11.2018 13:02
Na drewnianym blacie leżą źródła białka - żywność: łosoś, jajka, mięso. Obok leżą hantle i skakanka fot. Adobe Stock

1. Najwięcej białka ma mleko

Fałsz: najbogatsze źródła białka to mięso i wędliny, ryby, a także sery żółte, twarogowe, orzechy, pestki dyni, słonecznik oraz soja i warzywa strączkowe. Zawierają one nawet do 20% białka. Produkty zbożowe mają do 14% białka, a najmniej warzywa i owoce, z wyjątkiem strączkowych.

2. Źródłem najbardziej wartościowego białka jest mięso

Fałsz: najbardziej wartościowe białko znajdziemy w… jajku kurzym. Ma ono wszystkie niezbędne aminokwasy i to w dużych ilościach. Uznaje się je za wzorzec białka, podobnie jak to z mleka kobiecego. Ich skład jest najbardziej zbliżony do składu białek, które budują nasz organizm.

3. Dzieci na diecie wegetariańskiej rosną wolniej, bo jedzą za mało białka

Fałsz: wbrew obiegowej opinii prawidłowo zbilansowane posiłki wegetariańskie mogą dostarczać kompletu aminokwasów. Okazuje się, że wszystkie nieprzetworzone produkty roślinne, zwłaszcza warzywa strączkowe, zawierają aminokwasy, ale w mniejszych ilościach w porównaniu z produktami zwierzęcymi. Dlatego trzeba jeść je w większych ilościach.

4. Białko nie ma wpływu na naszą sylwetkę

Fałsz: białko wykazuje właściwości odchudzające. Trawienie i przyswajanie posiłków wysokobiałkowych kosztuje sporo energii. Czerpiemy ją z tkanki tłuszczowej, co ułatwia odchudzanie i przyspiesza metabolizm. Wysokobiałkowe dania dają także uczucie sytości na dłużej w porównaniu z posiłkami zawierającymi węglowodany (np. owoce).

5. Nadmiar białka nie szkodzi

Fałsz: wysokobiałkowe diety mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Wysokobiałkowe diety odchudzające rzeczywiście pomagają schudnąć. Koszt sukcesu jest jednak wysoki. W czasie spalania białka powstaje dużo toksycznych dla organizmu produktów przemiany materii, np. mocznik, które muszą zostać „zutylizowane” i wydalone. Odpowiadają za to wątroba i nerki. Jeśli białka jest za dużo w diecie, organy te są mocno obciążone.

6. Każdy potrzebuje tyle samo białko

Fałsz: przyjmuje się wprawdzie, że zdrowy dorosły człowiek potrzebuje dziennie ok. 1 g białka na kilogram masy ciała. Nawet 2 razy więcej białka potrzebują jednak osoby cierpiące na nadczynność tarczycy. Wyższe zapotrzebowanie na białko mają kobiety w ciąży i karmiące piersią oraz rekonwalescenci po operacjach, urazach i złamaniach, a także osoby pracujące fizycznie i intensywnie trenujące.

Sprawdź swoją wiedzę o białku - test!

Wykonaj nasz krótki test sprawdzający informacje o białku.

Które produkty bogate w białko są korzystniejsze dla zdrowia?

a. rośliny strączkowe
b. jajka

Prawidłowa odpowiedź: Rośliny strączkowe!
Uzasadnienie: Oprócz białka o wysokiej wartości odżywczej strączki mają sporo substancji prozdrowotnych w tym błonnika, fitoestrogenów i przeciwutleniaczy. Te zaś pomagają m.in. w regulacji poziomu cukru i cholesterolu we krwi zapobiegając cukrzycy, a także chorobom serca i układu krążenia.

Co jest bardziej wartościowe dla dzieci i seniorów?

a. mięso
b. nabiał

Prawidłowa odpowiedź: Nabiał!
Uzasadnienie: Choć oba produkty są źródłem pełnowartościowego białka niezbędnego dla organizmu, to nabiał jest lepszy dla dzieci i seniorów. Twarogi, jogurty zawierają białko łatwiej przyswajalne i mają sporo wapnia. Ten zaś wspomaga wzrost organizmu i zapobiega osteoporozie.

Które śniadanie ma wyższą wartość odżywczą?

a. jajecznica
b. muesli z płatkami zbożowymi i mlekiem

Prawidłowa odpowiedź: Muesli z płatkami zbożowymi i mlekiem!
Uzasadnienie: Przetwory zbożowe nie mają wszystkich niezbędnych aminokwasów, są więc gorzej wykorzystywane przez organizm. Jednak dodatek mleka do porcji płatków uzupełnia niedobory, sprawiając, że danie pod względem wartości odżywczej przewyższa jajecznicę.

Co jest lepszym źródłem białka?

a. brukselka
b. chleb

Prawidłowa odpowiedź: Chleb!
Uzasadnienie: Większość produktów roślinnych ma zaledwie 1-2% białka. Wyjątkiem są warzywa kapustne (mają ok. 5 g protein w 100 g) i przetwory zbożowe (pieczywo, płatki i kasze) - nawet 14 g białka w 100 g. Te ostatnie jadamy tak często, że dietetycy uznają je za jedno z lepszych źródeł protein w codziennej diecie.

na podstawie tekstu autorstwa Agnieszki Leciejewskiej/Vita

Dowiedz się więcej o białku:
Odżywki białkowe nie tylko dla sportowców! Przewodnik po dobrych białkach w proszku!
Białko roślinne – gdzie go szukać? Wegańskie produkty bogate w białko
Koktajl białkowy warto włączyć do diety! Dlaczego? 10 najlepszych przepisów na shake białkowy