POLECAMY

Banan – owoc, który dodaje sił!

Banany są wysokokaloryczne i dają poczucie sytości, a dzięki temu ograniczają spożycie innych, bardziej tuczących i niezdrowych pokarmów. Są źródłem skrobi i błonnika pokarmowego, a także witamin i minerałów. Dlaczego jeszcze warto jeść banany? Sprawdź, czego nie wiesz o tych owocach!
Banan – owoc, który dodaje sił!

Co drzemie w bananie?

Na uwagę zasługuje nie tylko smak bananów, ale nade wszystko ich walory odżywcze!

Te najbardziej znane tropikalne owoce:

  • wysokokaloryczne: 100 g = 95 kcal (z tego względu zalecam je sportowcom, a odradzam przy redukcji masy ciała);
  • zapewniają szybki zastrzyk energii;
  • dają poczucie sytości i ograniczają spożycie innych, bardziej tuczących pokarmów;
  • są dobrym źródłem skrobi (wykorzystywanej przez organizm do tworzenia energii, która w miarę dojrzewania owoców rozbija się na cukry proste, co nadaje bananom słodki smak);
  • są dobrym źródłem błonnika pokarmowego (wg najnowszych badań, błonnik zawarty w bananach sprzyja obniżeniu poziomu cholesterolu i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca);
  • zawierają śladowe ilości białka;
  • w swoim miąższu zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe;
  • zawierają znaczne ilości beta-karotenu;
  • są dobrym źródłem witamin z grupy B potrzebnych do wytwarzania energii: witaminy B3, B5 (pomagającej w produkcji przeciwciał) i B6 (o właściwościach odtruwających);
  • są dobrym źródłem witaminy H (biotyny) odpowiedzialnej za piękne włosy i zdrową, gładką skórę;
  • zawierają też witaminę C i mangan – substancje, które wspólnie są potrzebne do produkcji przeciwwirusowej substancji – interferonu;
  • są bogate w „antystresowy minerał"- magnez, który wpływa on na pracę mózgu, mięśni, budowę kości i zębów, stymuluje wiele innych funkcji życiowych;
  • są nieocenionym źródłem potasu chroniącego przed chorobami serca, regulującego ciśnienie, gospodarkę płynami i funkcjonowanie układu nerwowego;
  • zawierają pierwiastki śladowe, takie jak: miedź, cynk, selen, fluor, mangan i jod;
  • swój aromat po osiągnięciu pełnej dojrzałości zawdzięczają kwasowi  izowalerianowemu.

Zobacz też: Zdrowotne właściwości truskawek

Istnieje 300 odmian bananów!

Aż trudno uwierzyć, że w okresie komunizmu banany w naszym kraju  były rarytasem i oznaką luksusu. Obecnie to najpopularniejsze owoce południowe w Polsce. Co więcej, są dostępne w sklepach przez cały rok.

Banany, „opakowane” w skórkę, są bardzo wygodną przekąską w domu i poza nim. Szczególnie lubią je dzieci, jednak dorośli równie chętnie po nie sięgają.

Pewnie mało kto z Was wie, że istnieje około 300 gatunków bananów, jednakże uprawia się zaledwie 20. Towarem eksportowym są  banany słodkie, pochodzące od banana rajskiego. Najpopularniejsze odmiany to: banan rajski, pizang, fruit banana, cooking banana (przeznaczony do spożycia dopiero po uprzednim ugotowaniu, upieczeniu lub suszeniu), apple banana (o smaku jabłka), banan czerwony, baby banana i textile banana (do wyrobu włókien, z których produkowany jest papier i liny).

Sięgnij po banana, na zdrowie!

Zobacz też: Czy bób jest zdrowy?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)