POLECAMY

Apetyt na dobry humor

Zbliża się jesień i słońca będzie coraz mniej. Zmieni się nasza dieta, będziemy się też mniej ruszać i przebywać na świeżym powietrzu. To wszystko ma wpływ na nasz organizm i pogorszenie samopoczucia, stąd tzw. jesienna depresja. Można jednak temu zaradzić! Jak?
Apetyt na dobry humor fot. Fotolia

Za poczucie szczęścia w naszym organizmie odpowiadają hormony. Są to wszystkim znane endorfiny i serotonina. Ta druga pełni ważną rolę neuroprzekaźnika w ośrodkowym układzie nerwowym i układzie pokarmowym. Endorfiny to oczywiście hormony szczęścia odpowiedzialne za wszelkie stany euforyczne, także za zakochanie.

Polecamy również: Twaróg lepszy niż czekolada!

Jedz na szczęście!

Tylko co zrobić by pobudzić wydzielanie tych hormonów i czuć się dobrze? Nic prostszego. Wystarczy jeść odpowiednie produkty. Wszyscy wiedzą, że osoby odżywiające się zdrowo,  nie narzekają na zły nastrój. Zbilansowana dieta jest bardzo ważna. I nie chodzi tu tylko o niskokaloryczne produkty. Węglowodany i cukry złożone np. z owoców, tłuszcze omega -3 i -6, białka, to wszystko musi znaleźć się w naszym jadłospisie. Białka odpowiadają za produkcje neuroprzekaźników, koniecznych do bezproblemowej pracy mózgu. Mają też dużo witamin i są przecież budulcem naszego organizmu. Cukry złożone pozwolą nam nie utyć, w przeciwieństwie do prostych, które zostawią nam pamiątkę w okolicach pasa. Węglowodany z kolei transportują tryptofan, z którego produkowana jest serotonina. Wszystko więc spełnia swoją określoną rolę i nie możemy rezygnować z żadnych substancji.

Jakie produkty jeść?

Co w takim razie przysporzy nam dobrego humoru? Oczywiście większość powie, że czekolada. I jest to prawda. Choć mylne jest pogląd, że działa ona przeciwdepresyjnie. Jej jedzenie sprawia nam przyjemność przez wydzielanie właśnie serotoniny oraz endorfin. Warto jednak jeść tą wysoką zawartością kakao, powyżej 60%. Wtedy dostarczymy sobie więcej magnezu. Ale jest cała gama produktów, które poprawią nasz nastrój. Orzechy nerkowca, włoskie, pistacje, owoce takie jak jabłka, grejpfruty, kiwi, pomarańcze, oliwa z oliwek, niełuskany ryż, fasolę, razowiec, sałaty, kapusty, szpinak, pomidory, kalafior, brokuły, cebulę, marchewkę, awokado,  ryby, chudy drób, olej rzepakowy. Jest więc moc produktów z których przygotujemy wiele potraw i dzięki nim będziemy czuli się lepiej.

Inne przyjemności

Nasze hormony szczęścia powstaną nie tylko dzięki dobremu jedzeniu. Jest jeszcze kilka sposobów, by mieć dobry nastrój. Jak wiemy ruch poprawia humor. Wiemy ale często zapominamy o aktywności fizycznej. To błąd, ponieważ wysiłek także sprzyja produkcji endorfin, dlatego mimo iż się porządnie zmęczyliśmy np. bieganiem, to mamy dobry humor i czujemy się szczęśliwi. Jeśli nie lubisz ćwiczyć pozostaje jeszcze przytulanie, pocałunki, zakochanie, masaż czy seks. To wszystko wpływa na produkcje naszych hormonów szczęścia.

Zobacz również: Slow food - na czym polega?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/6 lat temu
o tak, zwlaszcza sorbet z mango!!
/6 lat temu
przyjemności, przyjemności ;) ja już czekoladę zamieniłam na niskokaloryczny sorbet z Grycana ;) też poprawia humor a nie trzeba się bać ;)